• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer: Känns "hackig" vid uppvridning?

Boothroyd

Omega
Har gjort en lättare sökning här inne men inte fått svar på frågan, men om jag skräpar ned forumet så ber jag om ursäkt på förhand.

Har iallafall en Explorer 14270 jag köpte här på forumet tidigare i våras. När jag fick den så la jag märke till att den inte var direkt len när man vrider upp den manuellt, men IOM det är min första rolex så tänkte jag inte mycket mer på det. Och direkt när jag fick den så bad jag Nymans att kika på den för att se om det fanns några varningstecken hurvida den var äkta samt hur tidshållningen var o.s.v.

Och i samband med detta vred personalen upp klockan manuellt mer eller mindre till fullo men gjorde ingen notering att dne känns något grov vid uppvridning. Också värt å nämna att klockan har genomgått en total service hos RSC i slutet av 2016.

Men såhär i efterhand har jag funderat mer och mer om något kan vara strul? IOM Rolex har kännt rykte för att vara superlena vid uppvridning, och då min nyservade (Sep 2017) Omega SMP är betydligt lenare än vad Explorern är, så har jag blivit mer orolig.

Kommer antaglingen be Nymans kika på den igen och påtalla detta men de är en längre bilfärd bort är det inget jag kan göra spontant en eftermiddag. Men är det fler som känner igen detta? Kan man se de som normalt hos ändre klockor?

Tack på förhand!
 

mega

Rolex
Man kan nog känna en viss "hackighet", har för mig att det är en "backspärr" i drivfjädern, men är inte helt hundra.
Uppdraget är iaf inte "helt jämnt", man känner att det är väldigt väldigt "mjuka" hack.
Någon annan kan säkert förklara känslan bättre.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alla exemplar av ett urverk känns ju inte exakt likadana. Finns mycket som spelar in, smörjning, hur olika delar ligger ann mot varandra, hur allt är injusterat osv.

Det där med ”len i uppdraget” som vissa skriver i sina annonser är rent hittepå som indikering på att klockan mår bra.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Har också en Nyservad smp och en 14270 och den senare låter mera och känns mer när man vrider upp... Olika urverk så har inte reflekterat över det.

Tror inte du behöver vara orolig?

Mvh Robin
 

DrKlocka

Audemars
Om uppdragsfjädern är fullt uppdragen och du fortsätter dra upp fjädern kan du höra ett "klickande" ljud. Det beror på att fjäderns ytterfäste vid full spänst "hoppar" i fjäderhusets vägg. Konstruktionen är sådan.
Jämför om klockan har legat ett tag och inte är fullt uppdragen.
 

Boothroyd

Omega
Beteendet är helt oberoende om klockan tickar på fulladdad (eller nära på), legat någon dag eller om den är helt utdragen.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Har gjort en lättare sökning här inne men inte fått svar på frågan, men om jag skräpar ned forumet så ber jag om ursäkt på förhand.

Har iallafall en Explorer 14270 jag köpte här på forumet tidigare i våras. När jag fick den så la jag märke till att den inte var direkt len när man vrider upp den manuellt, men IOM det är min första rolex så tänkte jag inte mycket mer på det. Och direkt när jag fick den så bad jag Nymans att kika på den för att se om det fanns några varningstecken hurvida den var äkta samt hur tidshållningen var o.s.v.

Och i samband med detta vred personalen upp klockan manuellt mer eller mindre till fullo men gjorde ingen notering att dne känns något grov vid uppvridning. Också värt å nämna att klockan har genomgått en total service hos RSC i slutet av 2016.

Men såhär i efterhand har jag funderat mer och mer om något kan vara strul? IOM Rolex har kännt rykte för att vara superlena vid uppvridning, och då min nyservade (Sep 2017) Omega SMP är betydligt lenare än vad Explorern är, så har jag blivit mer orolig.

Kommer antaglingen be Nymans kika på den igen och påtalla detta men de är en längre bilfärd bort är det inget jag kan göra spontant en eftermiddag. Men är det fler som känner igen detta? Kan man se de som normalt hos ändre klockor?

Tack på förhand!
Jag har en 14270 och den är inte heller ”superlen”. Den kollades upp under November förra året och den var fin inuti och ej i servicebehov.

Jag har fler klockor som är betydligt lenare i uppdraget än 14270 men sålänge du inte känner att något tex. skaver inuti etc så är det nog inga konstigheter.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om gummipackningen är torr så känns det segt och inte hackigt när man vrider på kronan.
Den greppar och släpper, greppar och släpper. Skulle jag kunna tänka mig upplevs som ett hackande. Dock rätt svårt att tolka och veta TS känt. Rolex packningar är däremot kända för att kännas på ett visst sätt.
 

Tortuning

Omega
2-Faktor
Man kan ju gå in i en affär och be få känna och klämma på en Rolex så får man se hur dom känns. Tror ju inte det är ett problem om inye nymans så nåt vid kontrollen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har en Omega GMT med 1128 (GMT-version av 1120 som alla gamla SMP har) och det är den mest lena jag upplevt. Haft den sen tidigt -15, servicehistorik okänd. Haft två Rolex 214270 från 2017 och dom matchade inte även om dom kändes bra.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Har idag fått tillbaka min(läs:fruns) Explorer 14270 -91 efter service.
Den känns långt ifrån lika smidig i uppdraget som sonens 114270 men då är det ju inte samma urverk heller.
Inte heller min Sub 5513 är lika seg i uppdraget.
Det är nog som det ska. :)
 
Topp