• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer

easy rider

Brüno
2-Faktor
Har fått upp ögonen för Explorer, ettan. Tycker den är riktigt schysst, clean modell som flyger lite under radarn.
Är totalt novis på denna modell, vad finns att berätta om olika ref/år, plast/plexi, vintage/nytt? Man ser den ju inte så ofta på forumet, vilket jag tycker är lite konstigt.
Sökte lite på chrono24 och priserna varierar ju helt klart.

Släng gärna upp bilder om ni har några och bidra med information om denna modell.
 

Oskar

Omega
Säkerligen någon som kan mer, framförallt om alla udda referenser.

Men de vanligaste är:
214270: Den senaste referensen på 39 millimeter, har fått mycket kritik för att den har för korta visare och att proportionerna är off, jag har inte intresserat mig så mycket då jag tycker 36 är en bättre storlek för denna modell.

14270: Kom 89 och försvann från marknaden nyligen. 36 mm med safirglas

1016: Kom 63 och är den vanligaste vintagereferensen, 36 millimeter och en modell jag håller högt bland framtida möjliga inköp.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
6610 fanns innan 1016. Bägge dessa är riktigt trevliga. Personligen gillar jag gilt men matta 1016 är bra bang for the buck.
 

Oskar

Omega
Per skrev:
6610 fanns innan 1016. Bägge dessa är riktigt trevliga. Personligen gillar jag gilt men matta 1016 är bra bang for the buck.

Helt rätt och samma här 6610 och en del av de andra lite mer udda tidiga referenserna är galet vackra, förbannat dyra bara. 1016 är helt enkelt lite mer överkomlig och jag har inte riktigt fallit för estetiken i de senaste två.
 

danne10

Panerai
2-Faktor
Jag gillar Explorer 1an starkt, jag har 39mm och den är oerhört clean, stabil kvalitet mm. Jag har inga problem med visare mm utan kan verkligen rekommendera..

// Danne
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1355091205.163837.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1355091205.163837.jpg
    19.6 KB · Visningar: 1,077

Preklin

Omega
Här är några bilder på min 1016 från 1975. Har varit i min ägo sen drygt ett halvår tillbaka och måsta säga att jag är mycket nöjd med denna klocka - bytte den mot min Milgauss ett byte jag inte ångrar. Tycker nog att det är en av de snyggaste tavlorna Rolex har gjort. Jag skulle nog rikta in mig på just en 1016 som du borde kunna få nånstans mellan 35-40 k - priserna skiljer väldigt mycket om man tittar runt på nätet. Håller med de andra om att med gilt och chapter ring är de fantastiskt snygga men då blir de betydligt dyrare.
 

Bilagor

  • bild-1.JPG
    bild-1.JPG
    133.6 KB · Visningar: 1,116
  • bild-2.JPG
    bild-2.JPG
    196.4 KB · Visningar: 1,117
  • bild.JPG
    bild.JPG
    187.4 KB · Visningar: 1,114

DrDre

Patek
Det gick en 1016 förra veckan på Kaplans för runt 25 tkr + avgiften. Kändes som ett bra pris. Vet dock inte hur skicket var på den.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Preklin skrev:
Här är några bilder på min 1016 från 1975. Har varit i min ägo sen drygt ett halvår tillbaka och måsta säga att jag är mycket nöjd med denna klocka - bytte den mot min Milgauss ett byte jag inte ångrar. Tycker nog att det är en av de snyggaste tavlorna Rolex har gjort. Jag skulle nog rikta in mig på just en 1016 som du borde kunna få nånstans mellan 35-40 k - priserna skiljer väldigt mycket om man tittar runt på nätet. Håller med de andra om att med gilt och chapter ring är de fantastiskt snygga men då blir de betydligt dyrare.


Det är faktiskt din dinka som öppnat mina ögon för modellen. Kan eventuellt bli så att nästa klocka blir en sån, dock efter avklarade studier. Hur är det med länk? Passar min 93150-länk till subben på denna, med andra ändbitar eller?
 

Preklin

Omega
easy rider skrev:
Preklin skrev:
Här är några bilder på min 1016 från 1975. Har varit i min ägo sen drygt ett halvår tillbaka och måsta säga att jag är mycket nöjd med denna klocka - bytte den mot min Milgauss ett byte jag inte ångrar. Tycker nog att det är en av de snyggaste tavlorna Rolex har gjort. Jag skulle nog rikta in mig på just en 1016 som du borde kunna få nånstans mellan 35-40 k - priserna skiljer väldigt mycket om man tittar runt på nätet. Håller med de andra om att med gilt och chapter ring är de fantastiskt snygga men då blir de betydligt dyrare.


Det är faktiskt din dinka som öppnat mina ögon för modellen. Kan eventuellt bli så att nästa klocka blir en sån, dock efter avklarade studier. Hur är det med länk? Passar min 93150-länk till subben på denna, med andra ändbitar eller?
Tror att länk och ändbitar passar men är inte helt säker finns säkert någon expert här som vet.
Jag har en 78360 länk med 580 ändbitar.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Preklin skrev:
Här är några bilder på min 1016 från 1975. Har varit i min ägo sen drygt ett halvår tillbaka och måsta säga att jag är mycket nöjd med denna klocka - bytte den mot min Milgauss ett byte jag inte ångrar. Tycker nog att det är en av de snyggaste tavlorna Rolex har gjort. Jag skulle nog rikta in mig på just en 1016 som du borde kunna få nånstans mellan 35-40 k - priserna skiljer väldigt mycket om man tittar runt på nätet. Håller med de andra om att med gilt och chapter ring är de fantastiskt snygga men då blir de betydligt dyrare.

Fantastisk. Tycker denna (och original milgauss i liknande case) är de coolaste rolex någonsin spottat ut.
 
C

Crowolf

Guest
Preklin skrev:
Här är några bilder på min 1016 från 1975. Har varit i min ägo sen drygt ett halvår tillbaka och måsta säga att jag är mycket nöjd med denna klocka - bytte den mot min Milgauss ett byte jag inte ångrar. Tycker nog att det är en av de snyggaste tavlorna Rolex har gjort. Jag skulle nog rikta in mig på just en 1016 som du borde kunna få nånstans mellan 35-40 k - priserna skiljer väldigt mycket om man tittar runt på nätet. Håller med de andra om att med gilt och chapter ring är de fantastiskt snygga men då blir de betydligt dyrare.

Wow! Personligen är just 1016 min Rolexfavorit just nu. Nån slags diskret men ändå kaxig manlighet i klockan.
Fint ex du har.

/Pope
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar den här tråden lite då jag (mot alla odds...) börjat intressera mig för den senaste refen 214270... (39mm)

Är det någon i Stockholm som har en man kan få klämma lite på? Jag bjuder på fika! :cool:
 

John R

Panerai
Preklin skrev:
Här är några bilder på min 1016 från 1975. Har varit i min ägo sen drygt ett halvår tillbaka och måsta säga att jag är mycket nöjd med denna klocka - bytte den mot min Milgauss ett byte jag inte ångrar. Tycker nog att det är en av de snyggaste tavlorna Rolex har gjort. Jag skulle nog rikta in mig på just en 1016 som du borde kunna få nånstans mellan 35-40 k - priserna skiljer väldigt mycket om man tittar runt på nätet. Håller med de andra om att med gilt och chapter ring är de fantastiskt snygga men då blir de betydligt dyrare.

Helt underbar!

/John R
 
Topp