• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex från Kroatien till nästan för bra pris

Zthlm

Omega
Hej, gänget!

Har fått tillfälle att köpa en Rolex Sub för ett lockande pris. Grejen är att klockan för närvarande är hos en säljare i Kroatien.

Priset är bra, vilket gav mig ett varningens finger. Men säljaren verkar utifrån vår mejlkorrespondens någotsånär seriös/pålitlig. Anledning till försäljning har givits och flera bilder har skickats (klockan är enligt utsago köpt i Sverige och jag har fått bild på värderingsintyg från Nymans Ur även om vissa rader varit förtäckta).

Min fråga till er är om någon har erfarenhet av en liknande affär (lyckad eller misslyckad) och vilket upplägg har ni haft?

Jag vill försäkra mig om att klockan kommer till mig och i det skick som beskrivits, samtidigt som jag inte vill besvära säljaren så pass mycket att han avstår från att göra affär med mig...

Alla svar är till stor hjälp :)
 

Zthlm

Omega
Är för övrigt osäker på om tråden ligger rätt. Om inte, flytta eller säg vart den borde ligga så ordnar jag det!
 

Greven

Audemars
Behöver inte vara fuffens men varningsklockorna ringer ändå. Alla kan låta pålitliga och tillmötesgående på mail och telefon. Hade jag varit du hade jag avstått.

Bättre köpa från någon pålitlig person här på KS med positiva omdömen.
 

Zthlm

Omega
Tack för svar! ja jag håller med, det lutar mot att avstå. Vill såklart inte bli blåst och har inte direkt lust med krångliga returer/återbetalningar. Men samtidigt borde man ju kunna lägga upp en affär som minimerar riskerna? enligt utsago har ett förflutet i Sverige och av tveksam anledning vill han sälja den till någon i Sverige, så då kanske man kan förslå att han skickar klockan till någon vän/bekant här och sedan kan jag göra en F2F med denne? Om han ändå vill sälja den till någon i Sverige borde det ju inte vara något problem att klockan också finns här tills den blir såld...
 

Zthlm

Omega
Fullset, 16610 från 2007, dryga 20'

Asså priset är ju löjligt så att avstå från en affär som skulle kunna bli lyckade känns inte heller bra.

Ja precis, han kan väl lägga upp den på chrono24 liksom...
 

paradis

Audemars
Tack för svar! ja jag håller med, det lutar mot att avstå. Vill såklart inte bli blåst och har inte direkt lust med krångliga returer/återbetalningar. Men samtidigt borde man ju kunna lägga upp en affär som minimerar riskerna? enligt utsago har ett förflutet i Sverige och av tveksam anledning vill han sälja den till någon i Sverige, så då kanske man kan förslå att han skickar klockan till någon vän/bekant här och sedan kan jag göra en F2F med denne? Om han ändå vill sälja den till någon i Sverige borde det ju inte vara något problem att klockan också finns här tills den blir såld...
Eller att han sätter den på Chrono 24, du går in ock köper den direkt, då är du skyddad av dom.
 

sinner

Panerai
Passa dig!!
Jag kontaktade samma säljare, skrev på kroatiska. Jag bad om att mötas upp hos rolex ad i Zagreb (Pero Mamic). Min tanke var att be nån av mina kusiner i Zagreb utföra affären åt mig hos Pero.
Svaret jag fick var på kroatiska och såg ut som ett riktigt Google-translate svar.
Han sa också att det inte fanns marknad för den typen av klockor i Kroatien.
Jag har hängt där en hel del och han har sååå fel. Cash finns där;)

Han svarade för övrigt inte på om affären kunde göras hos Ad'n i Zagreb.
 

Zthlm

Omega
Den här killen skriver i princip felfri engelska och är privatperson så nog inte precis samma säljare, dock säger han likt han du var i kontakt med att rollar inte uppskatas i samma grad i Kroatien och att han därför heller ser att klockan "reach the hands of a watchenthusiast..." Vilket i sig är lite paradoxalt, en sådan är väl beredd att pröjsa lite mer liksom?
 

sinner

Panerai
Vill du bli blåst eller?? Lyssna på vad jag och alla andra säger istället.
Nedan har du din perfekta engelska!

image.png

image.png
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Den här killen skriver i princip felfri engelska och är privatperson så nog inte precis samma säljare, dock säger han likt han du var i kontakt med att rollar inte uppskatas i samma grad i Kroatien och att han därför heller ser att klockan "reach the hands of a watchenthusiast..." Vilket i sig är lite paradoxalt, en sådan är väl beredd att pröjsa lite mer liksom?
Engelskan är det säkert inget fel på men var tydligen värre med Kroatiskan om jag förstod @sinner rätt? Ganska uppenbart att det är en blåsning.
 
Be säljaren maila en bild på klockan inställd på ett av dig valt klockslag. Kan ju vara en blåsning ändå naturligtvis men då vet du ju iallfall att säljaren har klockan. Magkänsan här säger att det inte finns en klocka och att det är en blåsning.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Be säljaren maila en bild på klockan inställd på ett av dig valt klockslag. Kan ju vara en blåsning ändå naturligtvis men då vet du ju iallfall att säljaren har klockan. Magkänsan här säger att det inte finns en klocka och att det är en blåsning.
Kan ju vara kul att låta hnm jobba lite om inte annat.
Kan tipsa om att googla på scambait för råd kring "förhandling" med dylika säljare.
mid_Linvington2.jpg
 

maxmol

Panerai
Tycker iof inte att grammatiken är anledningar att avstå. Men allt annat är det. Du är troligen på väg att åka på en blåsning. Priset är också satt så att du ska acceptera skuma omständigheter. Du skrev ju själv att du lutade mot att avstå men att det kändes trist att avstå en Rolex för 19 lax...

Sedan har du lite generellt bra tips. Man kan be om bilder där visarna i olika tider osv.
 

Zthlm

Omega
Ja det lutar starkt mot blåsning. Men det borde ju gå att få det bekräftat på nåt sätt, mer än flertalet misstankar/tveksamheter. Samtidigt känns det ju dumt att ödsla tid på det när magkänslan säger ifrån.
 

Rivalen

Rolex
Varför skulle han skänka dig pengar genom att sälja den så billigt. Skull aldrig nappa på nåt sånt.

Vill du ändå meka med detta så, som sagt, be honom lägga klockan och intyget på en kroatisk dagstidning du valt och med klockan ställd på 15.25. Klarar han det så kan du ju börja fundera igen.
 
Senast ändrad:

Songer

Omega
Försök att bekräfta värderingsintyget från kaplans om det finns något id nummer eller sådant på det. Borde gå att ordna. Samt be om en bild på klockan med ett visst klockslag.
 
Topp