• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex från Kroatien till nästan för bra pris

galácticon

Patek
2-Faktor
Som sagt, kanske inte. Men om TS inte är lika påläst som vi andra, varför inte påvisa det utan att håna honom? Vissa svar är briljanta medan andra är riktigt otrevliga.
Håller med om att TS inte ska hånas men ibland blir jag förskräckt. Lite research och källkritik kan man väl begära? Annars begär man att någon annan ska göra jobbet och då får man vara beredd på kommentarerna som kommer med det. Tycker generellt att bra frågor blir trevligt besvarade här på KS.
 

Roxen

Cartier
Håller med om att TS inte ska hånas men ibland blir jag förskräckt. Lite research och källkritik kan man väl begära? Annars begär man att någon annan ska göra jobbet och då får man vara beredd på kommentarerna som kommer med det. Tycker generellt att bra frågor blir trevligt besvarade här på KS.

Självklart, men jag vet själv hur jag handlade när jag var ny inom intresset. Min första GMT TT köpte jag på nätet, postledes, utan att knappt fråga om den fungerade. Naturligtvis inte särskilt genomtänkt, men förmodligen en följd av att vara ny i gemet.

Finns liksom ingen anledning att låta ball, alla har vi varit där. Vissa på forumet är istället livrädda för att bli av med en tusing och researchar i sjutton veckor innan köp av en klocka för några tuss.

Trist inställning från många.
 

Zingo

Rolex
Blir alltid lika förvånad över att bluffarna sätter ett så uppenbart förlågt pris. Hade varit lite bättre om den låg på ex 30-35 tkr. Fortfarande ett bra pris men inte lika uppenbart för bra.
Om en okänd säljare vägras träffa F2F hos AD även om man själv reser till den staden så är ju även det en varning, det räddade mig från ett felköp.
 

Zthlm

Omega
Okej, som TS känns det som att det krävs att jag går i svaromål här. Frågan var ju egentligen efter upplägg på distansaffärer som visats sig vara mer eller mindre lyckade, inte huruvida jag borde avstå från affär eller inte. Men tråden utvecklades åt ett annat håll.

Att (andrahands)affärer kräver förarbete, planering och lyhördhet till varningsklockor är jag väl medveten om, men därmed inte sagt att det inte går att göra overkligt bra affärer. Har flera gånger köpt saker för kanske 30 % av egentligt värde. Visserligen brukar det då röra sig om att säljaren inte vet vad det är för något denne säljer.

Affär med denne förmenta rolex-försäljare hade inte påbörjats om det inte kunnat ske på ett betryggande sätt men i allmänhet jag har överseende med knäppa historier och dåligt språk om man sen kan lägga fram grejerna på bordet och genomföra affären utan vidare krångel.

Jag är helt övertygad om att jag någon gång kommer att välja/tvingas till att handla från någon i utlandet så frågan om smidiga och för båda parter trygga lösningar kvarstår.

Det värmer att så många velat avstyra affär/blåsning och beklagar om min upplevda naivitet gjort er upprörda!
 

Zingo

Rolex
Okej, som TS känns det som att det krävs att jag går i svaromål här. Frågan var ju egentligen efter upplägg på distansaffärer som visats sig vara mer eller mindre lyckade, inte huruvida jag borde avstå från affär eller inte. Men tråden utvecklades åt ett annat håll.

Att (andrahands)affärer kräver förarbete, planering och lyhördhet till varningsklockor är jag väl medveten om, men därmed inte sagt att det inte går att göra overkligt bra affärer. Har flera gånger köpt saker för kanske 30 % av egentligt värde. Visserligen brukar det då röra sig om att säljaren inte vet vad det är för något denne säljer.

Affär med denne förmenta rolex-försäljare hade inte påbörjats om det inte kunnat ske på ett betryggande sätt men i allmänhet jag har överseende med knäppa historier och dåligt språk om man sen kan lägga fram grejerna på bordet och genomföra affären utan vidare krångel.

Jag är helt övertygad om att jag någon gång kommer att välja/tvingas till att handla från någon i utlandet så frågan om smidiga och för båda parter trygga lösningar kvarstår.

Det värmer att så många velat avstyra affär/blåsning och beklagar om min upplevda naivitet gjort er upprörda!
Beror på förutsättningarna, ex om det är en känd utländsk säljare så kan man köpa direkt från den (se trådar om olika säljare). Annars torde det vanligaste vara att det är via C24 och då använda "Trusted checkout" (se bara till att du då verkligen betalar till C24, scam försök genom att ge ett felaktigt konto nr, se separata trådar).
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Okej, som TS känns det som att det krävs att jag går i svaromål här. Frågan var ju egentligen efter upplägg på distansaffärer som visats sig vara mer eller mindre lyckade, inte huruvida jag borde avstå från affär eller inte. Men tråden utvecklades åt ett annat håll.

Att (andrahands)affärer kräver förarbete, planering och lyhördhet till varningsklockor är jag väl medveten om, men därmed inte sagt att det inte går att göra overkligt bra affärer. Har flera gånger köpt saker för kanske 30 % av egentligt värde. Visserligen brukar det då röra sig om att säljaren inte vet vad det är för något denne säljer.

Affär med denne förmenta rolex-försäljare hade inte påbörjats om det inte kunnat ske på ett betryggande sätt men i allmänhet jag har överseende med knäppa historier och dåligt språk om man sen kan lägga fram grejerna på bordet och genomföra affären utan vidare krångel.

Jag är helt övertygad om att jag någon gång kommer att välja/tvingas till att handla från någon i utlandet så frågan om smidiga och för båda parter trygga lösningar kvarstår.

Det värmer att så många velat avstyra affär/blåsning och beklagar om min upplevda naivitet gjort er upprörda!
Anledningen till att tråden tog den vändning den gjorde var att alla insåg att detta var ett uppenbart scam. Ingen, jag upprepar ingen, som har tillgång till internet och kan googla säljer seriöst en Rolex till ett sånt pris. Därför blev också frågan hur man lägger upp en sådan affär underordnad. Om du har erfarenhet av andrahandsaffärer som du hävdar borde du själv inse detta. Visst kan man göra fynd och köpa grejer till vrakpris men det gäller i såfall "smalare" objekt och inte något så välkänt som en Rolex.
 

Zcooter

Omega
Om det nu är så bra pris....... Då finns det utrymme för en mini trip med wizz air till Croatien, eller?Ibland får man gå över ån efter vatten menar jag
 

Mudfold

Cartier
Har oxå varit i kontakt med honom. Får exakt smma copy/paste svar som du.. Gick faktiskt in på KS nu för att starta en tråd om detta men hittade hit istället :woot: Känns definitivt som en scam.
 

JohnDoe

Rolex
Visst finns det tillfällen när man kan köpa saker till ett väldigt bra pris pga att säljaren behöver snabba pengar. Det gäller särskilt grejer som har "låg likviditet" med längre säljcykel. Är det dessutom lite större otympliga grejer så kan de bli riktgt billigt.Typ piano....bortskänkes mot avhämtning. Saker som är extremt likvida som t.ex guld behöver aldrig reas eftersom det finns en ziljon ställen som köper till marknadspris. En rolex stål sub är nästan lika likvid som guld. Går att lämna in på vilken pantbank som helst eller svara på någon av alla handlarannonser som finns över större delen av världen (givet att det inte är någon extremt fattig del). Italien som är en mycket stor rolexmarknad ligger ju inte långt bort i detta fall och erbjuder en snabb försäljning. Dvs är säljaren kapabel att lägga ut en annons på internet så är denne lika kapabel att snabbt se att det tänkta priset är på tok för lågt. Har men ingen aning om priset på det man vill sälja så kollar man på vad liknande grejer säljs för. Således scam hur man än resonerar.
 

Rivalen

Rolex
Nu var det väl ett värderingsintyg från Nymans, men undrar hur lång tid det tar att meka till ett sådant här i Paint eller Photoshop så att det passar önskad klocka. Klipp och klistra och lägg in nya textavsnitt. Jag är inte bra på det, men svårt tror jag inte att det är.
8826506149.jpg
 
Nu var det väl ett värderingsintyg från Nymans, men undrar hur lång tid det tar att meka till ett sådant här i Paint eller Photoshop så att det passar önskad klocka. Klipp och klistra och lägg in nya textavsnitt. Jag är inte bra på det, men svårt tror jag inte att det är.
8826506149.jpg
Hur lätt som helst för. Ett sånt där papper förfalskar även en hobbyphotoshopare rätt snabbt om man har något liknande intyg tillgängligt. Det är mycket lättare att förfalska ett papper än en fysisk klocka, så att kolla med den som utfärdat intyget är ingen dum ide'.
 

poormans

Rolex
vill man blåsa någon är det bättre att ta runt 5000 under marknads pris då frågar ingen utan bara handlar snabbt som satan för att ingen annan ska hinna före,
tyvärr är det få som anmäler för att de känner sig jävligt dumma och sitter förövaren dessutom i ett annat land så är det snudd på lönlöst att få pengarna tillbaka
 

maxmol

Panerai
Då ska jag svara på frågan också. Litar du på säljaren är det väll egentligen bara att köra PayPal. Vill man vara lite säkrare kan man glra affär via Ebay eller Chrono24.
 
Topp