• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex garanti, vattentäthet?

Jag tar det för givet. Men det är ganska billigt att trycktesta så jag hade testat den ändå (bara för att att slippa onödig krångel eller vara utan klockan).

Klockan är bara ett år gammal, men bara en tanke som slog mig. Ska ju självklart klara ett bad men just in case liksom :)
20190630_150139.jpg
20190630_160210.jpg

Du kan köpa en ny klocka, ta den på och gå ut från butiken, slå i dörrkarmen på vägen ut....och så är klockan inte tät....

Som generell regel så rekommenderas det att utföra packningsservice vartannat år. Gäller väl även när klockan ligger inom garantiperioden?

Jag trodde typ AP var de enda märket som skrivit ut att garantin faktiskt täcker vattentäthet?

Annars brukar det väl endast gå på garantin om du tex badar och klockan läcker så kan ju AD testa klockan efteråt om den är tät. Är den tät så har du kanske glömt kronan och då gäller ej garantin, skulle den ej vara tät vid trycktestet så är det antagligen ett garantiärende. Hängde du med? :D

Edit: det gäller väl endast om du följer tillverkarens rekommendation som brukar vara att byta packningar varannat år typ?

Rekommenderat av vem?
Har tyvärr ingen exakt källa på det. Var något jag snappade upp i klocksnack- podden. Generell serviceintervall vart 5:e år och en täthetsservice en gång däremellan.

Ursäkta om det blev lite OT men försökte bredda diskussionen lite. :)

Ett scenario jag tänkt på när det gäller vattenskador och garantier är följande;

Låt oss säga att du har en klocka som är tät till 100 meter. Du badar med den och den läcker in vatten.

Hur vet handlaren att du bara badat med den? Tänk så blir man anklagad för att inte ha följt anvisngarna.

Ett scenario jag tänkt på när det gäller vattenskador och garantier är följande;

Låt oss säga att du har en klocka som är tät till 100 meter. Du badar med den och den läcker in vatten.

Hur vet handlaren att du bara badat med den? Tänk så blir man anklagad för att inte ha följt anvisngarna.

Dem börjar trycktestet på lågt tryck och ökar sedan upp till 100m (oftast) eller enligt specifikation.
Har varit med om en Oris 65 som inte var tät och den tog in fukt på ett par meters djup, på trycktestet senare visade det sig att den inte var tät öht:woot:
Efter service så trycktes den till 150m med godkänt resultat.

Och inte dykt ner till 101m, eller vad tänker du?

Dem börjar trycktestet på lågt tryck och ökar sedan upp till 100m (oftast) eller enligt specifikation.
Har varit med om en Oris 65 som inte var tät och den tog in fukt på ett par meters djup, på trycktestet senare visade det sig att den inte var tät öht:woot:
Efter service så trycktes den till 150m med godkänt resultat.
Just fasen. Tänkte inte på att handlaren självklart kan utföra ett tryckttest som beviskälla :facepalm:

Det var vel typ 2-3 personer her på forumet som hadde en 600m Omega PO som var nesten ny og hadde tatt inn vatten. Kommer jeg ihåg rett så ble vel ikke det dekt av garantien.

Hade en Certina DS FIrst Ceramic Chrono med 200m i början av intresset. Utan att veta att man inte skulle trycka på knapparna under vattnet så gjorde jag det som bara den. Kanske 100ggr totalt under en veckas semester för att timea laps och annat skoj i vattnet. Inga problem. Vet att man inte ska göra det, men eftersom att jag gjorde det utan problem så är jag inte så rädd för vatten vad gäller klockor. Klarar en Certina med 200m att användas på det sättet, så klarar min Tudor med 100m lite basic bad. Men när den blir äldre ska jag definitivt börja trycktesta då och då.

Jag förlitar inte mig på garantin vad gäller vatten dock. Så är du orolig är det bara och gå och täthetstesta/serva klockan. Kostar inte så mycket, om det nu inte faktiskt är fel på tätningarna och de behöver bytas, men då är en tusenlapp bättre än en helservice/restaurering för 5-8k.

Tillbaka
Topp