• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT är egentligen en kompass?

MånsT

Rolex
Tjena

Köpte hem ett nummer av WatchTime och läste något intressant i delen där läsare skickar in mejl, här angående Rolex GMT II (grov översättning från engelska):

"Med klockan horisontell, rotera klockan så att 12-timmarsvisaren (Mercedes) pekar mot solen varpå 24-timmarsvisaren (GMT:n) kommer att peka norrut."

Detta gällde om man var på norra halvklotet, gör man samma sak på södra halvklotet så pekar GMT:n tydligen åt söder.

Visste fler om detta? Själv hade jag inte en susning! Äger tyvärr ingen egen Rolex GMT men vet att det finns flera på forumet som kan verifiera? Tog mest upp det för att det lät intressant [emoji4]
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Eller så skaffar man en Seiko Alpinist med "kompass-komplikation"... SARB017 med vridbar kompass-innerring:

resized-DSC07799.JPG
 

mega

Rolex
Från scouternas hemsida:
Klockan som kompass
Man kan använda klockan (om den inte är digital) som kompass.
Håll klockan i handen. Vrid dig så att timvisaren pekar mot solen. Söder har du nu mitt emellan timvisaren och klockslaget tolv (tretton sommartid).
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Enligt Seikos dokumentation (http://www.seikowatches.com/support/ib/pdf/SEIKO_RCR07.pdf)...

Med 24-timmarsvisare (GMT:
1) Set “N (North) ” on the rotating compass bezel (ring) to the 12 o’clock marker. The direction marks on
the bezel (ring) are set as follows;
3 o’clock position: E (East)
6 o’clock position: S (South)
9 o’clock position: W (West)
2) While keeping the dial level, point the 24-hour hand in the direction of the sun. The direction marks
indicate the corresponding directions.
Med kompass-ringen och utan 24-timmarsvisare blir det lite mer jobb, se pdf ovan.
 

Hugii

Audemars
Funkar bara på Exp II och den måste hänga i en tråd... men horisontellt :)

Skojar bara.

Måste vara en artikel dom är skriven den 1 april. :)
 

MånsT

Rolex
Länken som Rojalisten postade verkade vara vad det ursprungligen syftades på. Så länge 12- och 24-timmarsvisarna är ställda på samma lokaltid så fungerar det som en lättläst kompass?
 

meo_swe

Audemars
It works. Själv testat det på jobbet med min Airman.
Lägga 24H-visaren mot solen, och klockan tolv blir således norr. Är väldigt enkelt om man syfta snabbt när man är ute och marschar. Speciellt när man med största sannolikhet får ut en trasig kompass från förrådet:p

Min erfarenhet är att det går snabbare, och är exaktare än att använda t.ex. kompassen på en suunto. Ymmv
 

carlanton

Audemars
Det är väl ganska självklart att det fungerar? Ett varv på 24-klockan motsvarar ju ett varv på jorden. Med vanlig 12-h-visning måste visaren göra två varv per dygn, därför hamnar söder mellan 12 och timvisaren vilket är lite svårare att avläsa.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Sätter du 24 visaren på lokal tid, dvs om 12 visaren pekar på kl 3 så skall 24 visaren påöka på kl 15.

Om du i det läget vrider klockan så att timvisaren (12 timmars visaren) pekar mot solen. Då kommer gmt visaren peka mot norr.

Utan gmt visare får man dra en linje mitt mellan kl 12 och timvisaren för att få norr-söder riktning.

Väldigt viktig kunskap inför ev zombiapocalyps som så många här på KS väntar på :nailbiting:
 

MånsT

Rolex
Sätter du 24 visaren på lokal tid, dvs om 12 visaren pekar på kl 3 så skall 24 visaren påöka på kl 15.

Om du i det läget vrider klockan så att timvisaren (12 timmars visaren) pekar mot solen. Då kommer gmt visaren peka mot norr.

Utan gmt visare får man dra en linje mitt mellan kl 12 och timvisaren för att få norr-söder riktning.

Väldigt viktig kunskap inför ev zombiapocalyps som så många här på KS väntar på :nailbiting:
Verkligen viktig kunskap, mitt huvudskäl till att köpa en klocka med GMT-funktion. Nu vet jag att det jag läste kan stämma iallafall [emoji1]
 

carlanton

Audemars
Den ringen funkar väl på samma sätt som när man använder klockans timvisare eller 24-timmarsvisare.


Men med fördelen att du kan läsa av graderna direkt från vridringen och slipper sitta och räkna ut hur många grader varje index motsvarar. Säkert praktiskt om man navigerar efter karta. Fast en Rangeman kommer ju ändå bara vara typ tusen gånger bättre och mer användbar.

casio-g-shock-gw9400-rangeman-00-570x450.jpg
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Men med fördelen att du kan läsa av graderna direkt från vridringen och slipper sitta och räkna ut hur många grader varje index motsvarar. Säkert praktiskt om man navigerar efter karta. Fast en Rangeman kommer ju ändå bara vara typ tusen gånger bättre och mer användbar.

casio-g-shock-gw9400-rangeman-00-570x450.jpg
Och typ en miljon gånger tråkigare. Det handlar inte om att ha en klocka som har en inbyggd kompass, inga tjejer blir imponerad av det. Det handlar om att kunna vara McGyver med sin GMT.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Den ringen funkar väl på samma sätt som när man använder klockans timvisare eller 24-timmarsvisare.
Förvisso, men ringen ger bättre/enklare läsning av andra väderstreck/riktningar än bara öst/väst/etc... Kan inte påstå att det är så användbart för mig själv, jag skaffade klockan för att jag tycker att den är snygg och lite annorlunda. Grön tavla för 3k inklusive länk ;) Mycket snyggare i verkligheten än på bilden nedan.

sarb017detalj.jpg
 
Topp