• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex GMT 16700 - fynd eller flopp

PeterLu

Basic
2-Faktor
Auktionet sålde precis en 16700, som såg väldigt fräsch ut, för dryga 60´. Ett komplett set (som sethär var)
1.jpg
2.jpg
, med hangtags och rubbet, kommer ju till en premium. Men var priset högt eller lågt? Ellär kanske lagom? Vad tänker ni?

Det finns korrosion på uret. Kika vid kronan så ser ni en grön oxid.

Det är nog inte så konstigt, uret är ju nästan 30 år gammalt. Då användes inte heller samma "rostfria" stål som i dagens Rolex. När klockan bärs blir det ju svett (salt och fukt) vilket också brukar synas mellan bandhornen. Ibland kan det också finnas mellan boettlock och boetten och då (liksom vid kronan) kan det vara fara och färde med vattentäthet. Det syns oftast inte om maninte öppnar den. Men det går ju alltid ta bort om det inte är så mycket att det blivit grova skador och sedan provtrycka tänker jag? Frågan är om det är en modell som kan tänkas vara lite "comming"? 16700 är ändå ovanligare än 16710. Och med quickset på datum va?

Anser att priset är riktigt bra, skivket ser också bra ut.

Ja 16700 har QS

Tycker det är en bra combo med jubilee!

Ja, ja... det var jag som torskade! Lite "byers remorse" först, men det gick över när den kom hem och fick en sväng av tandborsten. En ny repfri bezel bara (och i samband med det en rengöring runt glas och under själva bezeln) så blir nog allt bra. Otroligt att en snart 30 år gammal dinka ändå ser så bra ut?
web1.jpg
web5.jpg
web4.jpg

Det generella omdömet ändrar inte jag beroende på om frågeställaren äger uret eller är intressent. Däremot så vill jag inte verka oförskämd när jag avger mina synpunkter; jag väljer mina ord efter om du köpt ett ur som du tycker mycket om eller bara frågar allmänt om våra åsikter. Därför vill jag att man ska vara ärlig med sitt ägande.

Då är ju du oärlig. Hur tänker du?

@Joakim C @Chris11453 Äsch, jag förtstår inte ert resonemang. Vill man ha en unbiased åsikt så berättar jag ju inte att det var jag? Det finns många som kommer med ryggdunkar om visar "kolla vad jag slagit till på". Har själv inte sett någon som fått veta att de överbetalat. Tror att det här är bästa sättet att få en ärlig åsikt. (En teori som jag nu ser att @Asplund stödjer )

Sen är ju inte uret "mitt" eller köpt innan rätten till retur gått ut. Så om någon hade sagt: Absolut för dyr - "kolla det här fullsetet för 45'' så hade jag ju kunnat så till på ett annat i stället.

Beträffande min trovärdighet så fattar jag inte varför den påverkas. Jag har ju inte ljugit precis. Uret hade ju defakto sålts för dryga 60...

(Och dessutom ska man alltid vara källkritisk, även på KS)

Kram på er
Peter

I spårat ämnet lite, men jag tycker i alla fall det är intressant. Är vi inte lite för mycket ryggdunkare ibland? Nu menar @Joakim C vad jag förstår det rent estetiska och det kan jag förstå. Smaken är som baken och visst är det respektfullt att avstå. Speciellt om någon osäkert frågar "visst var den snygg". Men i övrigt då? Blir det inte lätt samma sak när man diskuterar pris? Att en avvikande åsikt inte framförs. Det är ju inget som gäller enbart för KS utan ett psykologist fenomen som handlar om viljan till en grupptillhörighet. Inget konstigt egentligen. Kanske kunde jag formulerat mig annorlunda, men jag ville absolut inte berätta att det var jag som köpt det, just med anledning av detta fenomen.

No hard feelings från min sida, bara så ni förstår hur jag tänker.

Mvh
Peter

I spårat ämnet lite, men jag tycker i alla fall det är intressant. Är vi inte lite för mycket ryggdunkare ibland? Nu menar @Joakim C vad jag förstår det rent estetiska och det kan jag förstå. Smaken är som baken och visst är det respektfullt att avstå. Speciellt om någon osäkert frågar "visst var den snygg". Men i övrigt då? Blir det inte lätt samma sak när man diskuterar pris? Att en avvikande åsikt inte framförs. Det är ju inget som gäller enbart för KS utan ett psykologist fenomen som handlar om viljan till en grupptillhörighet. Inget konstigt egentligen. Kanske kunde jag formulerat mig annorlunda, men jag ville absolut inte berätta att det var jag som köpt det, just med anledning av detta fenomen.

Mvh
Peter
Jag säger alltid vad jag tycker och får därför en hel del skit för det. Helt orimligt men inget jag lägger någon större vikt vid.

Mvh
Peter
Tycker gott man kan säga vad man tycker. Speciellt om det går att backa upp med fakta.

Men 99% av forumet är ju ryggdunk och smileys.

Du tyckte o andra sidan att min senaste guldare (Jean Perret) var bäst bakifrån...
...men det var en riktigt trevlig baksida.

Klart man ska hålla god ton, framförallt om man inte känner den man adresserar. Hindrar en dock inte från att vara ärlig och påtala brister eller tveksamheter om man ser några. Vi är alla mer eller mindre vuxna människor som måste kunna ta kritik på ett ur man råkar äga. Detta utan att ta den personligt och ta till personangrepp. Vi hänger här förhoppningsvis för att vi har ett lite sjukligt klockberoende.

Sett liknande via andra forum där folk först köper för att sedan fråga om priset är rätt. När någon sedan säger att det är högt så tar man en retur och refund. Känns spontant lite grisigt att göra due diligencen efter man väl vunnit auktionen eller köpt varan. Each to their own så klart men om det är syftet så kan jag tycka det är rätt så fult. Man borde veta vad man vill innan man köper..

@Per Du har en poäng. Men jag tycker nog att ett forum som KS ska vara en plats där man kan dryfta saker. Speciellt om man känner sig fundersam. Due diligence gör man naturligtvis alltid, men det är svårare med ovanligare referenser och kompletta set. Speciellt som prisutvecklingen varit sista åren. En annan sak med att mörka inköp kan också vara att slippa få påhälsning hemma. Även om vi tror vi är anonyma så kan man lätt lista ut vem som är vem via andra hemsidor, insta och Facebook. Det är iofs en helt annan sak, men ibland är vi klocknördar lite naiva när vi interagerar med andra likasinnade.
Allt gott till dig & de grön-gula!
/Peter

@Per Du har en poäng. Men jag tycker nog att ett forum som KS ska vara en plats där man kan dryfta saker. Speciellt om man känner sig fundersam. Due diligence gör man naturligtvis alltid, men det är svårare med ovanligare referenser och kompletta set. Speciellt som prisutvecklingen varit sista åren. En annan sak med att mörka inköp kan också vara att slippa få påhälsning hemma. Även om vi tror vi är anonyma så kan man lätt lista ut vem som är vem via andra hemsidor, insta och Facebook. Det är iofs en helt annan sak, men ibland är vi klocknördar lite naiva när vi interagerar med andra likasinnade.
Allt gott till dig & de grön-gula!
/Peter
Klart man kan diskutera. Det gillar vi här i vintage. Jag har ingen aning om dina avsikter men det fanns nyligen en tråd på ett annat forum där en medlem gjorde exakt samma sak och sedan skickade tillbaka klockan efter att folk berättat att klockan var finfin men samtidigt kostat lite premiumhandlarpeng. På något sätt så kan jag tycka att man innan man budar/köper har kollat och vet vilken peng man är beredd att betala för rätt klocka. I slutändan så kan jag tycka att pris är något sekundärt om man inte tänkt sälja klockan dagen därpå med profit. Klockor är mer än bara kronor och ören. Iaf för min del. :)

Hoppas du är nöjd med din nya GMT. Ser som tidigare nämnt fin ut.

Hade det varit skillnad om även säljaren varit medlem, när det gäller att kolla om priset var rätt?

Hade det varit skillnad om även säljaren varit medlem, när det gäller att kolla om priset var rätt?
Ja, det tycker jag @M.M Och väldigt tråkigt om någon valt att returnera. Köper man av en handlare får man ju tänka på att dom också ska leva. Man betalar extra men får också (förhoppningsvis) ett servat ur med kanske viss garanti. Jag var som sagt ute efter en unbiased åsikt - det fick jag också. Och sen blev det faktiskt en bra diskussion tycker jag, med både bra och mindre bra argument. Lärorikt. Jag känner nog att vi har tömt ut ämnet om trådens innehåll både när det gäller det ursprungliga ämnet men också den givande diskussion som fått avsluta tråden. :)

Som jag tidigare sagt. Bra pris och fin klocka!

Hur vida agerandet i sig är klandervärt eller ej kommer du bli varse.

Om man lägger ut en ny klocka i exempelvis paketöppningstråden och skriver att man är lycklig över sitt senaste inköp så är det helt givet att folk kommer dunka en i ryggen genom att trycka like och bekräfta köpet på så sätt. Det är absolut inte oärligt även om man inte tycker att exemplaret var det finaste.
Om man däremot är lite osäker på sitt köp och skriver det så är jag övertygad om att man får helt ärliga svar och kan på så sätt utvärdera sitt köp och utnyttja ångerrätten om man känner för det.
Resonemanget att man inte vill outa vem man är och vad man har köpt faller ju platt i detta fall eftersom TS ganska snabbt erkände att han var köparen...

Tillbaka
Topp