• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT 1675 eller Submariner

rekacj

Omega
2-Faktor
Jakten på min första Rolex har börjat, högst upp på listan utav presenter till mig själv nu när julen snart är här finner vi....

Ja, vad finner vi egentligen?!?

Kastas fram å tillbaka mellan en Gmt 1675 pepsi (eller liknande ref) och Submariner med datum.
Det är här ni klockproffs kommer in i bilden, vilken ska jag egentligen välja?

Vill ha en klassiker som radarpartner till min Speedy, en som jag kommer vilja ha kvar länge.
Har saknat datum på min speedmaster så nyförvärvet måste ha det, om ni nu inte kan få mig på andra tankar.

Föredrar vintage gärna från 70-80 talet men kan även se att det blir en årsklocka (1992) om jag gillar boettformen (tycker inte om de senare gmt och submariner som kommit).

Budgeten jag har i tankarna är mellan 30-40 tusen, givetvis föredrar jag att lägga närmare 30 än 40 men allt beror självklart på skick med mera.

Box, cert och annat lull lull är ju alltid roligt men inget som jag ser som ett direkt krav.

Som ni märker kan jag verkligen inte bestämma mig, den bästa lösningen skulle så klart vara att köpa en Rolex Gmt 1675 och en Submariner 5513. Tyvärr är min klockbudget begränsad, så det är inget alternativ...


För att förkorta samt sammanfatta frågeställningen jag lyckats svamla fram ovan!

Rolex
GMT eller Submariner
För- och nackdelar?
Vintage eller årsklocka?
Datum eller inte?
Vad får man för dryga 30-40 kakor?


Hoppas någon har lust att sätta sig in i detta och hjälpa mig!

Tackar på förhand

//Jakob
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Den bistra sanningen är att för 30' får man inget roligt ex av någon av modellerna du nämner. Då måste du nog krypa upp på någon rätt opopulär safir-variant av sub och där går jag bet på att ge råd.

För 40' borde du kunna hitta ex av båda modellerna, 1675 och 5513, som du nämner. Sen beror det helt på hur nördig du vill vara för något övre tak finns knappt på dessa modeller.

Min högst personliga åsikt är att en stor del av charmen hos sub ligger i no-date modellerna. Baserat på detta och min förkärlek för min egen 1675 skulle iaf jag gå på en GMT om jag bara skulle ha en av modellerna. För personlig del har jag sagt det förr, skulle jag bli OWG så skulle det förmodligen bli med just en 1675.
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Tack Matts och krämbulle för svar.

Visste nästan att 30' inte skulle räcka för en gmt 1675, de jag har spanat i köp och sälj har gått runt 35' vad jag sett historiskt. Är väl där man får sikta in sig känns det som.

Lutar åt gmt just pga datum.
Varför är inte sub lika uppskattat med datum? Känns som man läser detta ganska ofta.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
För 40k så hittar du säkert nått ok .
Personligen gillar jag vintage bäst = målade index + plexi ......

Stick på ett gtg eller nån handlare eller auktion som har mycket vintage och kläm där !
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Skulle faktiskt kunnat skriva frågeställningen själv. Sitter med en speedy och börjar så småningom bli dags att utöka. Gillar klassiska modeller.
Personligen tycker jag 5513 utan datum är trevligare än tex 1680 som har datum, fast jag skulle inte hänga upp mig på det utan hålla utkik efter båda modellerna. Tyvärr har priserna stuckit iväg så för en hygglig 5513/1680 är nog 35-40k i underkant.

1675 är en sjukt trevlig klocka. Gillar att den är lite lägre och att det händer lite mer.

Sammanfattningsvis så är ju båda klockorna riktigt trevliga. Men om nästa klocka blir en vintagerolex så blir det nog en Sub för min del. Vet inte riktigt varför... kanske för den kompletterar speedyn lite bättre. Å andra sidan kan jag ha ändrat mig när det väl blir dags... en explorer 1016 är ju inte så dum den heller ;) ha ha

PS:
Glöm inte bort ev servicekostnad. Om det är en klocka som är tänkt att stanna så skulle åtminstone jag kosta på en service om behovet finns.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Trevliga val! Gick ungefär samma väg in i Rolex-träsket. Började med en 5513 med målad tavla/plexi & sedan blev den en GMT Pepsi med samma konfiguration. Av någon anledning så föredrar jag GMT'n, trots att jag egentligen föredrar Rolex No Date - bubblan käns lite "klossig" tycker jag... Förmodligen är det det det lite lägre caset som passar mig bättre + färgklicken med Pepsi-bezeln livar upp tillvaron lite.

Dock är 5513 en riktigt härlig klocka den oxå!

Med detta sagt så är min 5513 till salu om du är intresserad, Jakob Svensson. Släng iväg ett PM i så fall!

Happy hunting!
 
  • Like
Reactions: Ako

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Kul modeller att välja mellan :). Själv slår jag ett slag för safir varianten av 1675 nämligen 16700 som kom lite senare. Föredrar själv den varianten eftersom jag dänger runt med klockan så förbannat, så plexi (som jag har på min DJ) måste bytas/slipas ofta. Men plexi har mera själ, det håller jag med om.
Fördrar GMT framför Sub då den ju har ett moment till; den extra tidszonen, samt som sagt ovan, är lite lägre. En mycket trevlig boett tycker jag. Plus att du kan byta mellan olika insert på en GMT. Kanske du kan på en Sub också, vet inte jag, men jag har hittills aldrig sett en sub med pepsi t ex, medans GMT med pepsi/coke/svart finns väl representerat på forumet.
Happy hunting :)
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Personligen skulle jag välja GMT som "one watch guy". Du har fler möjligheter med den då den kom med både pepsi och svart inlägg samt oyster och jubilee-länk. Så du får "fyra klockor i en" typ.
 

paradis

Audemars
Vill han ha dom klockor som han nämner så tror jag också att få något som han kan behålla ,för att det är bra så måste det till 40+ Eller så en billigare variant är Submariner 14060 ,..................:rolex: Gillar att du letar efter rätt märke....;)
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Panelen röstar alltså på en gmt 1675, nästa fråga då är ju vart jag ska få tag på denna underbara klocka?
Ska man köpa den här på forumet eller finns det några hemsidor som rekommenderas?
Detta har säkert tagits upp tidigare i andra trådar men frågar ändå för att få ett uppdaterat svar.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jepp! Dom har dock en massa godis att välja på där och en inrikesbiljett till SF kan det kanske vara värt. SF är också en cool stad även om den kanske inte rår på NY. Tycker väl också att priserna ligger lite bättre än på chrono 24 men jag vet inte vad det är för prutmån på någon av dom.

Finns säkert andra här som vet mer om hur det är att köpa på "nätet"
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Jepp! Dom har dock en massa godis att välja på där och en inrikesbiljett till SF kan det kanske vara värt. SF är också en cool stad även om den kanske inte rår på NY. Tycker väl också att priserna ligger lite bättre än på chrono 24 men jag vet inte vad det är för prutmån på någon av dom.

Finns säkert andra här som vet mer om hur det är att köpa på "nätet"


Ja brukar kika på deras hemsidan ibland, alldelse för många fina klockor där :)

Tack för dina snabba svar! Uppskattas :)

Tänkte kolla dessa tre från chrono, vad gör detta så pass billiga?

http://www.chrono24.se/rolex/gmt-ma...id2987635.htm?id=2987635&picnum=7&tab=details
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-ma...id2865015.htm?id=2865015&picnum=2&tab=details
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-master--id2374048.htm
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nr1. Gissar att det saknas Box o papper, servicebehov?? Sen är det väl en smaksak om man gillar "spiderwebbing" ( tavlan har krackelerat )
Nr2. Saknas länk
Nr3... Är inte helt klar över priserna på 1675 orna
 

jabla

Sarlacc
Nyare tavla och ganska polerad, kommer att sluta på ca: 42000:- om du betalar tull och moms.
Känns som du kan hitta bättre och billigare inom EU eller här på KS om du har lite tålamod.
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Enligt säljaren har han skickat flera gånger till sverige och det har då inte blivit någon tull eller skatt, men kan ju vara en sanning med modifikation utav säljaren? Någon som har erfarenhet beträffande detta?
 

jabla

Sarlacc
Du har inte funderat på en 16750? själv har jag tröttnat på vintage utan snabbinställning av datum (förutom min DD). Väldigt jobbigt om man växlar mellan flera klockor. Beror ju lite på om man stör sig på fel datum men annars kunde man valt klockor utan datum.
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Det var jag men gillar den matta tavlan och tycker det är svårt att hitta en 16750 som var detta. Sedan tycker jag det är något speciellt med att ha "originalet".
 

easy rider

Brüno
2-Faktor

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Man får ju betala efter grad av galenskap, en helt original, opolerad, en ägare etc får man ju betala helt andra pengar för. Gick väl en på kaplans senast betydligt dyrare. Jag tror nog du gör en helt okej affär, särskilt om du slipper tull. Om klockan känns rätt för dig så kör.
 
Topp