• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT Master II 16710

Ted Bogus

Breitling
Hej allihop!
Så, första inlägget på Klocksnack. Blev rekommenderad sidan av kamrat som jag frågade om en klocka jag köpte för ett tiotal år sedan. Klockan är en Rolex GMT Master II som inhandlades av mig på Rob Engström i Stockholm sent år 2007. När jag servade klockan på inköpsstället för ungefär två år sedan fick jag reda på att den hade 3186-verket i sig och inte 3185, vilket jag trodde. Efter lite sökande på Google kom jag sedan fram till att modellen kallas för Stick Dial då tvåan på urtavlan saknar de romerska siffrornas seriffer. Är det någon här som kan historien bakom Stick Dial?

Tacksam för all upplysning jag kan få! Och hoppas att jag lagt frågan i rätt forumdel...

/Ted
 

mega

Rolex
Stick dial finns med både 3185 och 3186 verk. Det är dom senare GMT som hade 3186 då detta är ett förbättrat verk.
Stick dial är inte jätteovanligt, däremot 3186 i 16710 eftersom den bara återfinns i dom sista tillverkade.
 

Ted Bogus

Breitling
Tack mega! Då har jag blivit lite klokare. Min klocka har 3186-verket och Stick Dial. Vet du varför man bytte verk/tavla i slutet av produktionsperioden?

Tack för svar!
 

mega

Rolex
Tack mega! Då har jag blivit lite klokare. Min klocka har 3186-verket och Stick Dial. Vet du varför man bytte verk/tavla i slutet av produktionsperioden?

Tack för svar!
Rolex har alltid haft lite fuffens för sig med sina tavlor avs. färger och fonter. Vet inte när stick dial kom, men det var nog långt innan produktionsstoppet för 16710.
3186 är en naturlig efterföljare till 3185 och nästa generations GMT.
 

Ted Bogus

Breitling
Då är jag med i matchen. Anledningen till att jag reagerade var att urmakaren sade att kombinationen var ovanlig och att den var lite av en samlarklocka, vilket kom lite som en överraskning även om jag visste att modellen var utgående, vilket var anledningen till mitt köp.
 

Ruben

Rolex
Stick dial kom väl runt 2005 (kanske ännu tidigare?) och är väl en produktionsmiss tror jag.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Hej allihop!
Så, första inlägget på Klocksnack. Blev rekommenderad sidan av kamrat som jag frågade om en klocka jag köpte för ett tiotal år sedan. Klockan är en Rolex GMT Master II som inhandlades av mig på Rob Engström i Stockholm sent år 2007. När jag servade klockan på inköpsstället för ungefär två år sedan fick jag reda på att den hade 3186-verket i sig och inte 3185, vilket jag trodde. Efter lite sökande på Google kom jag sedan fram till att modellen kallas för Stick Dial då tvåan på urtavlan saknar de romerska siffrornas seriffer. Är det någon här som kan historien bakom Stick Dial?

Tacksam för all upplysning jag kan få! Och hoppas att jag lagt frågan i rätt forumdel...

/Ted

Grattis! Din klocka är i dagsläget värd en rejäl slant! Säljs i runda slängar för 80k+ beroende på skick och tillbehör. Nästa uppstickare lär vara sena 16570 Explorer 2 med cal. 3186. :)
 

Ted Bogus

Breitling
Grattis! Din klocka är i dagsläget värd en rejäl slant! Säljs i runda slängar för 80k+ beroende på skick och tillbehör. Nästa uppstickare lär vara sena 16570 Explorer 2 med cal. 3186. :)
Kul! Jag planerar inte att sälja den dock. Gillar den skarpt. Nästa dröm att jaga blir nog Rolex SD 16600. Är lite trist och konservativ kanske, men jag gillar de modeller som varit med ett tag.

Bra tråd att läsa https://klocksnack.se/threads/rolex-gmt-tråden.64369/
Du har en riktigt fin klocka där som nog kommer ge ett riktigt bra pris om du säljer. Kanske något för höstens kvalitet på kaplans eller vad säger du @Ernesto
Denna sida innehåller det mesta du efterfrågar :)
Mycket trevlig läsning.
http://www.gmtmasterhistory.com/gmt-master_ref_16710.html

Rolig läsning! Tack för all info! Denna sida kan bli beroendeframkallande misstänker jag. Verkar finnas en hel del trevlig läsning i forumet ...

Hoppas att jag bemästrade citatfunktionen nu... :(
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Kul! Jag planerar inte att sälja den dock. Gillar den skarpt. Nästa dröm att jaga blir nog Rolex SD 16600. Är lite trist och konservativ kanske, men jag gillar de modeller som varit med ett tag.




Rolig läsning! Tack för all info! Denna sida kan bli beroendeframkallande misstänker jag. Verkar finnas en hel del trevlig läsning i forumet ...

Hoppas att jag bemästrade citatfunktionen nu... :(
Det gör du helt rätt i! Har själv en 16600 och är oerhört nöjd. Har suktat efter en 16710 ett tag också, men till och med cal. 3185 modellerna kostar på tok för mycket idag. Hoppas på en nivåjustering när nya GMT Master med pepsi i stål kommer ut, även om priserna på 16710 förmodligen inte lär påverkas nämnvärt...
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Det gör du helt rätt i! Har själv en 16600 och är oerhört nöjd. Har suktat efter en 16710 ett tag också, men till och med cal. 3185 modellerna kostar på tok för mycket idag. Hoppas på en nivåjustering när nya GMT Master med pepsi i stål kommer ut, även om priserna på 16710 förmodligen inte lär påverkas nämnvärt...

Varför tror du att den kommer?
 

Ted Bogus

Breitling
Det gör du helt rätt i! Har själv en 16600 och är oerhört nöjd. Har suktat efter en 16710 ett tag också, men till och med cal. 3185 modellerna kostar på tok för mycket idag. Hoppas på en nivåjustering när nya GMT Master med pepsi i stål kommer ut, även om priserna på 16710 förmodligen inte lär påverkas nämnvärt...
Håller med. Hoppas att den kommer. Det känns inte jättelångsökt att så skulle vara fallet.
 
Topp