• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex gmt master

lyhre

Omega
hej jag är ny här på forumet och ganska novis i klock branschen, men nu till min fundering jag har hittat en klocka som jag är sjukt sugen på en Rolex gmt master pepsi från 1989 utan cert :( men från en firma om det nu gör någon skillnad.
Vad är en sådan klocka värd ?
Är det nå speciellt att tänka på ?
Ja som sagt jag är ny men fast i klock träsket
Tack på för hand /janne
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    80.6 KB · Visningar: 245

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Kolla upp när den senast är servad & av vem. Certifikatet är för vissa oviktigt, det fyller inte längre någon funktion nu. Meeen, jag är en av alla där ute som vill ha full-set.

45.000:- låter rimligt idag.
 

lyhre

Omega
Vad kostar en service i runda slängor?
Tänkte om det är värt att lägga ett lägre bud och göra service själv( då vet jag ju att det verkligen är gjort).
Alltså lämna in den själv.
 

DrDre

Patek
Det är en rätt rolig modell (har en själv, precis likadan, och med samma länk). 16700:an är lite ovanligare (och lite tunnare) än 16710 (GMT Master II) men det är inte så att den handlas med någon sorts "ovanlighetspremie". Bra allroundklocka och du kan för en låg kostnad också byta ringen till en svart eller svart/röd.

Ang just detta exet, så kanske du kan försöka snacka ned priset lite. Du kan nog inte hoppas på så mkt, men ngn tusenlapp eller två är väl inte orimligt.

Det jag tycker du bör kolla upp är servicehistorik och länkens skick.



 

lyhre

Omega
Hur kollar man länken ? Jag har inte provat en sådan länk är den skön att bära?

Hur ofta kräver en sådan klocka service?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Beträffande din fråga angående denna GMT som du la bild på så @lyhre, skulle jag säga att priset är varken bra eller dåligt. Visst! Du kan hitta billigare så är det, men att den skulle vara servad har jag svårt att tänka mig! Jag skulle säga att någonstans mellan 40-45k känns rimligt för en klocka, det priset är helt marknadsmässigt idag för en oservad klocka, en service får du betala mellan 6000-6500k för, om det nu inte behövs bytas ut några slit delar, du kan det bli någon 1000 lapp till. 5-6 år som regel men kanske 7-8 år med lite tur, min gamla urmakare sa alltid, varför serva en klocka som går bra!

På den klockan som du visar upp så är det garanterat prutmån på minst 1500kr, då dom har samma klocka på C24 för 44k. Angående din fråga hur du kan kolla streschen i länken så brukar man kolla den som på bilden nedan, detta ger dig en hint om länkens kondition. iaf.

Här har du länken till samma klocka där den sälj för 44k, men då säljs den på C24.
https://www.chrono24.se/rolex/rolex-gmt-master--id3938426.htm

dsc_9784-jpg.71700


Summa summarum; du gör inget klipp om du köper den klockan, samtidigt så gör du inget bottennapp heller, på sikt så kommer klockan gå upp några 1000 lappar till, så du kommer alltid att få tillbaka pengarna.
 
Senast ändrad:

lyhre

Omega
Ojoj nu är våndan stor.
Det är ju en djungel med Rolex klockorna och så olika priser,vissa gamla är sjukt dyra och vissa normalt pris på kanske jag måste läsa på lite mer innan jag beslutar mig.
Var hittar jag mer info om olika modeller.

Tack för alla svar/ janne
 

DrDre

Patek
Just när det gäller GMT Master så har du en rätt bra genomgång här. Men som sagt, den du har tittat på är inte alls fel. En robust och bra vardagsklocka som funkar till det mesta. Vill du ngn gång sälja den i framtiden så får du tillbaka pengarna (ungefär) och den är också lätt att sälja.

http://www.gmtmasterhistory.com/gmt-master_ref_16700.html

Du kan ju även ta en titt på Submariner och Explorer II om det är Rolex sportmodeller du är mest intresserad av. Vill du ha ngt lite mer traditionellt, så kan ju även deras Oyster Perpetual vara värd att spana in (lånade bilder).

2015-Rolex-Oyster-Perpetual-39mm-6.jpg


rolex_image.4217503.jpg


Och så har vi ju jokern i leken. Milgauss. Väcker ofta starka känslor. Vissa gillar den, andra inte alls. Här min på ett band i gummi (inte original). Priset för en hygglig beg ligger väl ungefär som GMT'n du kolla på. Kanske lite lägre?



 

MånsT

Rolex
Är det bara jag eller har begagnade GMT:s stigit i pris senaste, säg 1-2 åren? Vore det en bra idé att köpa nu innan de fortsätter uppåt eller ska man sitta ner i båten i hopp om att bubblan spricker?
 

lyhre

Omega
Tråkigt att köpa en klocka från 80talet om dom bärgar tappa i värde (fast jag inte tror att det ska hända).
Men man kan ju aldrig vara säker .
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Ang din fråga om armbandet kan jag bekräfta att jubilee är underbart skönt och smidigt på armen - särskilt om det har mycket stretch som ett äldre ofta har. Vissa tycker inte om atretch pga utseendet men komforten går inte att slå! Jag var själv tveksam innan mitt första jubilee köptes.....

Vet inget om denna säljare eller klockan så kommenterar inte denna specifikt!

Lycka till i sökandet!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Okej, fast frågan kvarstår ändå om man ska köpa innan de stiger ännu mer eller om de av någon anledning skulle sjunka en aning i framtiden.

Som sagt svårt sia om vad som kommer att hända med priserna i framtiden, dock tror jag inte att dom kommer att tappa i värde. Om det skulle hända något så är det nog mer troligt att dom bara står kvar i pris, men det är naturligtvis en gissning. Som sagt var, inget vet vad framtiden visar!
 

DrDre

Patek
Förväntade inte mig ett svar där någon sa "en GMT är värd xx.000 om 3 år" utan mer vad några andra uppskattade/trodde.

Det var inte såååå länge sedan (ett par tre år?) som folk pratade om tråk-safirer och sa att de kan inte stiga i värde eftersom de saknar samlarvärde, karaktär och själ som en vintage, och inte är lika fina som de nyare. Sedan dess har de gått upp ca 50% verkar det som. Dvs som vanligt i livet, saker ändrar sig och det är lurigt att uppskatta framtiden baserat på dagens förhållanden. När jag började med klockor var vintage rolex ngt yngre civilekonomer köpte. Man fick en Rolex och de var mkt billigare än en nyare med safir. Dessutom var det rätt polulärt att renovera urtavlor och luma om dem.
 
Topp