• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

FĂ„ bli denna idag
28B837D1-6E29-4841-B59B-8CFB5370A2B4.jpeg
Duger i krig ;)

Hej! Har precis fÄtt upp ögonen för GMT:s. FrÄn en ekonomisk synvinkel, bÄde inköp och underhÄll, vilken ref skulle ni slÄ till pÄ och varför?

Hur kan du sÀga sÄ? Jag har begrÀnsade tillgÄngar.
Eftersom detta Àr ett forum med mÄnga intresserade sÄ Àr det lite tröttsamt med nyregistrerade medlemmar som kommer in och frÄgar stup i kvarten om vilken klocka som kommer att gÄ upp mest i framtiden eller vilka klockor de kan köpa för att sÀlja med vinst.

Du ser inte hur det inte riktigt gÄr ihop?

Det har vi alla. Det betyder inte att man ska vÀlja den med bÀst vÀrdeutveckling. 16713 Àr vÀl den billigaste och service kostar lika mycket pÄ alla sÄ lÀnge du inte behöver byta ut nÄgra gulddelar.
Har inte en tanke pÄ vÀrdeökning. Hade snarare funderingar pÄ hur stor skillnad det Àr att underhÄlla tex 116710 jÀmfört med nÄgon av de Àldre.

Eftersom detta Àr ett forum med mÄnga intresserade sÄ Àr det lite tröttsamt med nyregistrerade medlemmar som kommer in och frÄgar stup i kvarten om vilken klocka som kommer att gÄ upp mest i framtiden eller vilka klockor de kan köpa för att sÀlja med vinst.

Du ser inte hur det inte riktigt gÄr ihop?
Skrev inte nÄgot om vÀrdeökning i min post. Det var inte frÄgan. FrÄgade om inköp kontra underhÄll. Har inte tÀnkt sÀlja klockan, sÄ det framtida vÀrdet spelar mindre roll.

Har inte en tanke pÄ vÀrdeökning. Hade snarare funderingar pÄ hur stor skillnad det Àr att underhÄlla tex 116710 jÀmfört med nÄgon av de Àldre.

Köp nÄgot som du vill ha, skulle jag sÀga. SÄ lÀnge du tar hand om den bra, och köper en gammal som kanske nydligen har fÄtt service sÄ kommer du inte behöva tÀnka nÄgot mer pÄ priser krig underhÄll. Annars om du vill ha en pris lista sÄ Àr det nog bÀttre att vÀnda dig till en urmakare.

Köper du en ny 116710LN kan du i teorin klara dig upp mot tio Är innan du behöver en service, Rolex nya urverk Àr riktiga traktorer. Köper du en Àldre fem-siffrig referens fÄr du sannolikt rÀkna med högre servicekostnader. Det Àr bara att rÀkna med. I slutÀndan handlar det dock om att slÄ till pÄ den modell som tilltalar dig bÀst och som du sjÀlv trivs bÀst med avseende passform, utseende etc. Eventuella servicekostnader kÀnns dÄ sekundÀrt i sammanhanget

Köper du en ny 116710LN kan du i teorin klara dig upp mot tio Är innan du behöver en service, Rolex nya urverk Àr riktiga traktorer. Köper du en Àldre fem-siffrig referens fÄr du sannolikt rÀkna med högre servicekostnader. Det Àr bara att rÀkna med. I slutÀndan handlar det dock om att slÄ till pÄ den modell som tilltalar dig bÀst och som du sjÀlv trivs bÀst med avseende passform, utseende etc. Eventuella servicekostnader kÀnns dÄ sekundÀrt i sammanhanget
Tack för ett bra svar. Önskar att servicekostnader kunde vara sekundĂ€rt men för en 22-Ă„ring som jag kan oförutsĂ€gbara kostnader förstöra sinnesron. Vill trots allt kunna ta hand om och anvĂ€nda klockan. Föredrar den Ă€ldre bezeln i aluminium, siffornas proportioner Ă€r mer tilltalande, men tycker Ă€ven att den keramiska Ă€r vĂ€ldigt vacker.

Tack för ett bra svar. Önskar att servicekostnader kunde vara sekundĂ€rt men för en 22-Ă„ring som jag kan oförutsĂ€gbara kostnader förstöra sinnesron. Vill trots allt kunna ta hand om och anvĂ€nda klockan. Föredrar den Ă€ldre bezeln i aluminium, siffornas proportioner Ă€r mer tilltalande, men tycker Ă€ven att den keramiska Ă€r vĂ€ldigt vacker.
Kommer du tycka att det Àr kul att bÀra nÄgot pÄ armen som du inte har rÄd att laga ifall den gÄr sönder?

Visst, det Àr vÀl kul att steka runt, men om man gÄr runt och nojar redan innan sÄ kanske det Àr lÀge att köpa nÄgot billigare?

Kommer du tycka att det Àr kul att bÀra nÄgot pÄ armen som du inte har rÄd att laga ifall den gÄr sönder?

Visst, det Àr vÀl kul att steka runt, men om man gÄr runt och nojar redan innan sÄ kanske det Àr lÀge att köpa nÄgot billigare?

Det kanske du har rÀtt i. NÄgonstans handlar vÀl dock allt om sannolikhet, att ett ur med ett rekommenderat serviceintervall pÄ 10 Är hÄller sig frÀscht i Ätminstone 7 Är bör enligt mig ses som sannolikt. Min kunskap om Àldre urverk Àr dock nÄgot begrÀnsad och försökte dÀrför fiska lite information frÄn er vad det krÀvs för att underhÄlla ett sÄdant verk och vad det kan kosta att reparera.

Börjar bli riktigt sugen pÄ att byta PCL Oyster pÄ min 116710LN mot jubilée lÀnk. Denna frÄga har sÀkert stÀllts flera ggr tidigare, men vad kostar det att köpa en sÄdan lÀnk separat hos AD?

Typ 15k. Jag Àr riktigt nöjd! Köpte en till Jubilee sÄ nu har jag tvÄ. Slipper byta fram och tillbaka mellan DJn och GMTn.

En service kostar vÀl i runda slÀngar runt 5000:-
Fem Är mellan intervallerna pÄ en Àldre och tio Är pÄ en nyare. Fast dom flesta gÄr sÀkert lÀngre Àn sÄ, typ det dubbla skulle jag gissa.

Tillbaka
Topp