• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

...eller att du fÄr för dig att pÄstÄ det.
Att jag fÄr för mig att pÄstÄ vad?
Men för att understryka. Jag Àr alltsÄ inte sverigechef för en större elektronikkedja.
Jag har en inkomst som Àr tillrÀcklig och med lite sidojobb sÄ tÀcker det Àven ett intresse för bÄde jakt, skytte och vapen, gamla bilar och sÄklart klockor sÄ lÀnge det inte spÄrar ur och enbart handlar om grand complications Patek och RM mfl.
UrsÀkta off topic. Slut pÄ det nu.
 
Senast Àndrad:

AMG63

Cartier
HÀr kommer en bild pÄ dagens klocka iaf :)
15809704059717899832286799540856.jpg
 

GMT II

Breitling
Nu e den hemma ! SÄ nöjd . Va inne pÄ bÄde Rob och Nymans idag för att korta ner lÀnken sÄ att den passar mig . Va hos Rob först och fick svar att dem fixade det pÄ en gÄng medans jag vÀntade kostnad 450 kr . Om jag ville lÀmna in den pÄ service skulle jag behöva lÀmna in den över helgen för att kunna fÄ prisförslag tidigast mÄndag . Jag tackade och begav mig till Nymans . Blev bemött pÄ ett mycket trevligare sÀtt och pratade lite med en grymt trevlig kille som sa att jag kunde serva den för 6500 kr utan polering skulle det kosta -700 kr . Han erbjöd sig att korta ner lÀnken gratis medans jag vÀntade , 5 min och allt va klart ! Riktigt bra service kommer absolut lÀmna in den för service pÄ Nymans . Men ska det verkligen ta 4 veckor ? Smet förbi Luxurywatches och fick svar av honom den Àldre mannen att varför jag skulle serva klockan ? GÄr den dÄligt ? Nej svarade jag , dÄ sa han helt onödigt om det inte Àr nÄgot fel pÄ klockan , kostar bara massa pengar och du riskerar att nÄtt gÄr fel . Jag pÄtalade att det Àr ju 5 Ärs intervaller pÄ service och att det Àr dags . Fick rek att endast rengöra den med tandborste , vatten och Ajax eller diskmedel . Blir konfunderad vad sÀger ni ?
 

Bilagor

  • 272EFE0C-B743-4D16-A0CC-2E4B70FE66CE.jpeg
    272EFE0C-B743-4D16-A0CC-2E4B70FE66CE.jpeg
    362.9 KB · Visningar: 6
  • 623EF897-3FF9-47EC-891B-D77E97AE9E72.jpeg
    623EF897-3FF9-47EC-891B-D77E97AE9E72.jpeg
    391.7 KB · Visningar: 6
  • 46218CFF-9E76-4170-82AC-661CB84BD28E.jpeg
    46218CFF-9E76-4170-82AC-661CB84BD28E.jpeg
    366.3 KB · Visningar: 4

Richie

Audemars
2-Faktor
Nu e den hemma ! SÄ nöjd . Va inne pÄ bÄde Rob och Nymans idag för att korta ner lÀnken sÄ att den passar mig . Va hos Rob först och fick svar att dem fixade det pÄ en gÄng medans jag vÀntade kostnad 450 kr . Om jag ville lÀmna in den pÄ service skulle jag behöva lÀmna in den över helgen för att kunna fÄ prisförslag tidigast mÄndag . Jag tackade och begav mig till Nymans . Blev bemött pÄ ett mycket trevligare sÀtt och pratade lite med en grymt trevlig kille som sa att jag kunde serva den för 6500 kr utan polering skulle det kosta -700 kr . Han erbjöd sig att korta ner lÀnken gratis medans jag vÀntade , 5 min och allt va klart ! Riktigt bra service kommer absolut lÀmna in den för service pÄ Nymans . Men ska det verkligen ta 4 veckor ? Smet förbi Luxurywatches och fick svar av honom den Àldre mannen att varför jag skulle serva klockan ? GÄr den dÄligt ? Nej svarade jag , dÄ sa han helt onödigt om det inte Àr nÄgot fel pÄ klockan , kostar bara massa pengar och du riskerar att nÄtt gÄr fel . Jag pÄtalade att det Àr ju 5 Ärs intervaller pÄ service och att det Àr dags . Fick rek att endast rengöra den med tandborste , vatten och Ajax eller diskmedel . Blir konfunderad vad sÀger ni ?
Finns ju tvÄ sÀtt:
Antingen servar man prompt varje gÄng nÀr intervallerna sÀger sÄ.
Eller sÄ servar man nÀr det börjar mÀrkas att det behövs (klockan stannat,dÄlig gÄngreserv, fortar/saktar sig osv)
Personligen tror jag det senare alternativet blir billigast i lÀngden men det Àr ju upp till var och en att avgöra :)
 

TritiNova

Omega
Professional Dealer
2-Faktor
Finns ju tvÄ sÀtt:
Antingen servar man prompt varje gÄng nÀr intervallerna sÀger sÄ.
Eller sÄ servar man nÀr det börjar mÀrkas att det behövs (klockan stannat,dÄlig gÄngreserv, fortar/saktar sig osv)
Personligen tror jag det senare alternativet blir billigast i lÀngden men det Àr ju upp till var och en att avgöra :)

HÄller med, om klockan gÄr bra sÄ kan den komma tillbaka efter en dyr service och gÄ sÀmre Àn vad den gjorde tidigare.
 

galĂĄcticon

Patek
2-Faktor
Det ska ju inte hÀnda men har hört undantagsfall dÀr en klocka gÄr perfekt vid inlÀmning till service och sen diffar mer efter.

Med det sagt sÄ var poÀngen inte att service Àr skadlig, mer att den inte alltid Àr nödvÀndig :)
Det kan vi sÄklart enas om. Men man kan ju inte lÄta bli att lÀmna in pÄ service för att man Àr rÀdd att det ska gÄ fel. Och lÀmnar man bara till AD sÄ brukar saker och ting gÄ rÀtt till, eller förhoppningsvis rÀttas till om nÄgot skulle hÀnda. Men visst, skrÀckhistorier har man sÄklart hört om.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Funderar inför owg-mars. Borde vÀl fixa jubilee ocksÄ men det kÀnns nÀstan som fusk.
08E1839A-A86A-4C4E-997A-5CB4015F31DE.jpeg


/B
Kontakta @Berns och hör vad han har att sÀga om saken :D Skulle sjÀlv aldrig klara av att vara en OWG en hel mÄnad :nailbiting:
Jag tycker att det Àr helt i sin rÀtt att byta bÄde insert och lÀnk/strap dÄ sjÀlva klockan ju Àr densamma hela tiden :happyhappy:
 
Senast Àndrad:
Finns ju tvÄ sÀtt:
Antingen servar man prompt varje gÄng nÀr intervallerna sÀger sÄ.
Eller sÄ servar man nÀr det börjar mÀrkas att det behövs (klockan stannat,dÄlig gÄngreserv, fortar/saktar sig osv)
Personligen tror jag det senare alternativet blir billigast i lÀngden men det Àr ju upp till var och en att avgöra :)
Jag hÄller med. Jag ser ingen anledning att serva ett urverk som det inte Àr nÄt fel pÄ.
Naturligtvis kan det söm nÀmnts bli lite dyrare om du vÀntar 5 Är till, men knappast dubbelt sÄ dyrt, det hÀr jag svÄrt att tro.

Uppskattningsvis ska den servas vÀrt 5e Är. Men dÄ mÄste Rolex mena en klocka som anvÀnts dagligen, utan undantag i 5 Är, varvat du den med en till och anvÀnder den varannan dag sÄ borde den klara 10 Är (med undantag för oljor mm som kanske kan pÄverkas med tiden. Men rent generellt)
Annars hade dom fÄtt lov att rekommendera service efter antalet anvÀnda DAGAR. SÄ 5 Är Àr en riktlinje. Samma urverk fick ju nya riktlinjer som sÀger 10Är mellan service, för bara nÄgra Är sedan, och det var inte i samband med att Rolex bytte ut alla sina urverk i alla klockor, utan de kom vÀl pÄ att ca 10 Är Àr mer rimligt Àn 5,(om inte klockan börjar gÄ mÀrkbart illa pÄ nÄt vis)

SÄ: JAG hade inte servat den, varför laga nÄgot som inte Àr trasigt?

Mvh.
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Naturligtvis kan det söm nÀmnts bli lite dyrare om du vÀntar 5 Är till, men knappast dubbelt sÄ dyrt, det hÀr jag svÄrt att tro.
En vanlig service gÄr pÄ runt 6500 kr. Det som inte ingÄr i en vanlig service lÀggs pÄ priset, och varje liten grej gÄr pÄ ett par hundringar. Man kommer snabbt upp i ett par tusen kronor.
 

anno1884

Panerai
Byt inte, det som sitter pÄ Àr helt perfekt!

Jag vet, det tycker jag ocksÄ :D Enda anledningen Àr att jag vill spara pÄ originalinsertet de dagar man hÀnger i solen. Kanske fel men upplevde att det blektes (gav patina :angel:) ganska mycket bara efter en sommar i min Àgo. Antar att det blir kÀnsligare nÀr det vÀl börjat, Ätminstone kÀndes det sÄ!
 
  • Like
Reactions: S.N
Topp