• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kanske lite konstig frÄga men finns det nÄgon generell "timeline" pÄ hur lÄng tid det tar för lumen att gulna? förstÄr att det sÀkerligen har med hur mycket solljus den utsÀtts för m.m. men hade varit intressant att veta hur lÄng tid det "brukar ta". Finns det nÄgot sÀtt att skynda pÄ processen? utan att modda tavlan genom att mÄla t.ex. :rolleyes:

Edit: frÄgar för jag sÄg ett inlÀgg lite högre upp dÀr personen vÀntat sedan 1992 pÄ att det skall hÀnda:eek:
Nyare Rolex, Ätminstone frÄn 2000-talet, har lume som inte patineras och gulnar.
Äldre klockor brukar faktiskt fĂ„ mörkare lume nĂ€r de ligger i mörker. Kan lĂ„ta konstigt, men klockor som t ex har legat i kassaskĂ„p brukar ha mörkast lume. Enligt sĂ€gnen Ă„tminstone...
 

Wibo

Omega
Nyare Rolex, Ätminstone frÄn 2000-talet, har lume som inte patineras och gulnar.
Äldre klockor brukar faktiskt fĂ„ mörkare lume nĂ€r de ligger i mörker. Kan lĂ„ta konstigt, men klockor som t ex har legat i kassaskĂ„p brukar ha mörkast lume. Enligt sĂ€gnen Ă„tminstone...

Ahh jag förstÄr. Jag tycker det e riktigt snyggt med patina, ger klockan karaktÀr. Jag var nÀstan helt sÀker pÄ att det hade att göra med ljusexponering, typ som tavlor med tropical patina, men dÄ har man lÀrt sig nÄgot nytt, tack! :D
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Mycket fin har ocksÄ en som Àr oanvÀnd Àn sÄ lÀnge:). Tycker för övrigt att det Àr ganska tyst om "Rootbeer" vad tycker 16700 16710 16750 anhÀngare om den?
IMG_2985[1].JPG
Är det OK om en 1675 anhĂ€ngare ocksĂ„ tycker till om den :) Jag har en 1675/3 pĂ„ vikt Oyster som jag gillar skarpt och som jag tycker Ă€r den absolut trevligaste Root Beer som tillverkats, bild nedan (Ă€r pĂ„ jakt efter ett jubilee till den...):
IMG_2572.jpeg

Av de root beer som kommit efter den (samt Àven 16753 med nipple dial) sÄ tycker jag att den 126711 som du har Àr den snyggaste :)
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Intressant att du tar upp det.
Jag har kört jubbe i ett bra tag nu, slÀngde pÄ oyster i helgen, kÀndes sÄdÀr. Lutar Ät att jag byter tillbaka rÀtt omgÄende.

Vad tycker panelen, jubbe eller oyster?

0032C0C7-2710-48E5-AA96-396A8F05096B.jpeg
0815DCE0-729E-4C01-BF81-5477DAA91F42.jpeg


Jag Àr ju skittrÄkig men jag tycker den funkar vÀldigt bra pÄ bÄda sorter. Nu Àr jag inte den mest fanatiska Jubileekillen sÄ det fÀrgar vÀl lite.

Brukar vÀl vara att Jubilee Àr mest poppis bland nördarna :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Intressant att du tar upp det.
Jag har kört jubbe i ett bra tag nu, slÀngde pÄ oyster i helgen, kÀndes sÄdÀr. Lutar Ät att jag byter tillbaka rÀtt omgÄende.

Vad tycker panelen, jubbe eller oyster?

0032C0C7-2710-48E5-AA96-396A8F05096B.jpeg
0815DCE0-729E-4C01-BF81-5477DAA91F42.jpeg
Tycker ocksÄ att jubilee kÀnns sexigare för tillfÀllet, men ömtÄligare.

Satans fint skick pĂ„ den dĂ€r! Är den orörd eller nypolerad? UngefĂ€r vilken Ă„rgĂ„ng?
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Tycker ocksÄ att jubilee kÀnns sexigare för tillfÀllet, men ömtÄligare.

Satans fint skick pĂ„ den dĂ€r! Är den orörd eller nypolerad? UngefĂ€r vilken Ă„rgĂ„ng?

Jubbe kÀnns grymt, jag köpte ett nytt förra Äret dÄ jag tycker det kÀnns lika tÄligt som oyster.
Klockan Àr N-serie sÄ 91:ish.
Trevligt och jÀmnt skick över lÀnk, spÀnne och boett kan nog ha fÄtt sig en liten putsning.
 

Zeta

Omega
Stor föresprÄkare för jubilee hÀr, tycker det Àr skönare och vackrare och ger klockan en nÄgot mindre sportig look (sÄklart subjektivt). Jubileet fÄr 98% av armatiden jmf oyster - upplever ingen skillnad i tÄlighet, kanske för lite anvÀndande av oyster, men ser jubileet lÄng frÄn ömtÄligt i vardagsbruk
 

Jospers

Omega
2-Faktor
Jag blev sÄ jÀkla sugen pÄ ett jubilee och det dök upp ett, i mina ögon, bra pÄ C24. Vill bara dubbelkolla att 50 pÄ ÀndlÀnken Àr korrekt och 502 ÀndlÀnkar funkar men korrekt skall vara 550? Vilket i sÄ fall borde gÄ att byta pÄ aktuell lÀnk.
Klockan den Àr tÀnkt att sitta pÄ Àr en 16750.

https://www.chrono24.se/rolex/armba...?checkoutId=2167852?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK

Tack pÄ förhand!:)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Intressant att du tar upp det.
Jag har kört jubbe i ett bra tag nu, slÀngde pÄ oyster i helgen, kÀndes sÄdÀr. Lutar Ät att jag byter tillbaka rÀtt omgÄende.

Vad tycker panelen, jubbe eller oyster?

0032C0C7-2710-48E5-AA96-396A8F05096B.jpeg
0815DCE0-729E-4C01-BF81-5477DAA91F42.jpeg
Jag tycker du ska köra vidare pÄ oyster. Var helt övertygad om att jubbe var den bÀsta kombinationen tidigare men allt eftersom man vant sig med att se den nya 216710 sÄ har hÀvarmen fallit tillbaka pÄ oyster. Blir sportigare!
 
Senast Àndrad:

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Intressant att du tar upp det.
Jag har kört jubbe i ett bra tag nu, slÀngde pÄ oyster i helgen, kÀndes sÄdÀr. Lutar Ät att jag byter tillbaka rÀtt omgÄende.

Vad tycker panelen, jubbe eller oyster?

0032C0C7-2710-48E5-AA96-396A8F05096B.jpeg
0815DCE0-729E-4C01-BF81-5477DAA91F42.jpeg

Är sĂ€kert skadad av all reklam om sportrollar sĂ„ oyster kĂ€nns sportigare och jubilee dressat.
Men jag tycker du ska köra pÄ oyster. 16710 gör sig bÀst dÀr.
 
Stor föresprÄkare för jubilee hÀr, tycker det Àr skönare och vackrare och ger klockan en nÄgot mindre sportig look (sÄklart subjektivt). Jubileet fÄr 98% av armatiden jmf oyster - upplever ingen skillnad i tÄlighet, kanske för lite anvÀndande av oyster, men ser jubileet lÄng frÄn ömtÄligt i vardagsbruk
NÀr, inte Àr ett jubileet mer ömtÄligt Àn ett oyster, om inte armbanden som jÀmförs Àr frÄn 50talet och skall anvÀndas under utbildning av Polska GROM, alternativt som bogselina :p ev ömtÄlighet pÄ ett jubilee vs ett oyster Àr, iaf i mina ögon, helt ointressant om klockan skall anvÀndas av en vuxen person till vardags.
Jag hÄller Àven med dig angÄende utaeendet. Klockan blir lite mindre sportig och det framhÀver boetten bÀttre i de flesta fall, tycker jag. :)

Men som nÄgon annan skrev. Oyster ger en sportigare look eller kÀnsla. SÄ, det beror kanske lite pÄ nÀr och var/hur klockan skall anvÀndas. Och sÄklart om det Àr en 16750 eller en 126710 eller kanske en 16718? :)

(Men jubileet har nog ett litet övertag rent generellt nÀr det gÀller ngt, oavsett fÀrg pÄ metall och antal siffror i refen. ;) )
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag blev sÄ jÀkla sugen pÄ ett jubilee och det dök upp ett, i mina ögon, bra pÄ C24. Vill bara dubbelkolla att 50 pÄ ÀndlÀnken Àr korrekt och 502 ÀndlÀnkar funkar men korrekt skall vara 550? Vilket i sÄ fall borde gÄ att byta pÄ aktuell lÀnk.
Klockan den Àr tÀnkt att sitta pÄ Àr en 16750.

https://www.chrono24.se/rolex/armba...?checkoutId=2167852?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK

Tack pÄ förhand!:)
Skicket ser fint ut och lÀnken Àr korrekt men du behöver, precis som du skriver, jaga rÀtt pÄ ett par 550-ends.
 
Topp