• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex + guldplätering = sant?

Solitt guld? Finns de som ifrågasätter detta på deras TT-klockor..

Efter lite uppföljning så kan jag säga att Rolex ALDRIG har tillverkat en klocka med någon slags guldplätering. Allt guld de använt har varit massivt 14k eller 18k.
Detta är dock med reservation för eventuella prototyper som gjorts i annorlunda guldrenhet eller produktionstyp, men är inget som någonsin serieproducerats.
 

Norra

Panerai
Efter lite uppföljning så kan jag säga att Rolex ALDRIG har tillverkat en klocka med någon slags guldplätering. Allt guld de använt har varit massivt 14k eller 18k.
Detta är dock med reservation för eventuella prototyper som gjorts i annorlunda guldrenhet eller produktionstyp, men är inget som någonsin serieproducerats.
Har försökt å googla, och har egentligen ingen anledning att inte tro dig, men finns det pålitliga källor? Man hör ju det som du säger ofta i reviews på YouTube-videor..
 

J&B

Omega
Breitling kör väl med guldplätering, men vet inte om det gör det på sina senaste klockor?
Har inte gjort det de senaste 10+ åren iaf men innan dess ver jag inte.

Både Breitling och Rolex valsar solitt guld runt en kärna i stål för länkarna. En solid guld länk skulle sanolikt skavas av stållänkbitarna bredvid
 
Har inte gjort det de senaste 10+ åren iaf men innan dess ver jag inte.

Både Breitling och Rolex valsar solitt guld runt en kärna i stål för länkarna. En solid guld länk skulle sanolikt skavas av stållänkbitarna bredvid

Kortar Rolexlänkar i helguld rätt ofta och hanterar klockorna vardagligen, ingen av dem har stålkärna.
Breitling däremot har fortfarande plätering på sina Chronomat 44, om än osedvanligt tjock så är den fortfarande inte en massiv länkbit.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Efter lite uppföljning så kan jag säga att Rolex ALDRIG har tillverkat en klocka med någon slags guldplätering. Allt guld de använt har varit massivt 14k eller 18k.
Detta är dock med reservation för eventuella prototyper som gjorts i annorlunda guldrenhet eller produktionstyp, men är inget som någonsin serieproducerats.
Dålig uppföljning, finns flera modeller som är guldbelagda.
 

poormans

Rolex
Vad gäller rolex tvåtons länkar så har de alltid varit just guld och stål antingen 14k eller 18k däremot ändbitar kan vara stål med guld ovanpå

Breitling har kört guld runt en kärna av stål för bättre hållbarhet väldigt länge men ingen plätering plätering/double/förgyllning räknas i "micron" länkbitarna har snarare någon mm med guld ytterst
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Rolex 50-tal och tidigare var det väl inte ovanligt för rolex att guldbelägga sina ur, antingen med guld på stål (rolled gold/ gold cap) men det fanns väl även double?
 

naggge

Panerai
Rolex_GoldenEgg-1.jpg
 

J&B

Omega
Kortar Rolexlänkar i helguld rätt ofta och hanterar klockorna vardagligen, ingen av dem har stålkärna.
Breitling däremot har fortfarande plätering på sina Chronomat 44, om än osedvanligt tjock så är den fortfarande inte en massiv länkbit.

När du säger helguld menar du inte två-ton antar jag? Isf håller jag med dig. Men vi två-ton är väl inte mittbiten 18 karat rakt igenom förutom för skruven?
 

M.U

Rolex
Vi kan väl snacka i någorlunda nutid? Vad jag har fattat det som är Rolesor en blandning av 18ct guld och stål. Därför skriver dom "Rolesor" istället för solid gold då de inte kan kalla en guldblandning för solitt guld. Samma sak med deras Everose Roséguld.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vi kan väl snacka i någorlunda nutid? Vad jag har fattat det som är Rolesor en blandning av 18ct guld och stål. Därför skriver dom "Rolesor" istället för solid gold då de inte kan kalla en guldblandning för solitt guld. Samma sak med deras Everose Roséguld.

Nja, guldet är 18 k och som på alla andra klockor en legering. Everose är deras variant på roseguld med en speciell blandning för att få den speciella tonen och tåligheten.. Det är precis lika mycket guldklocka som alla andra guldklockor.
 

naggge

Panerai
Vi kan väl snacka i någorlunda nutid? Vad jag har fattat det som är Rolesor en blandning av 18ct guld och stål. Därför skriver dom "Rolesor" istället för solid gold då de inte kan kalla en guldblandning för solitt guld. Samma sak med deras Everose Roséguld.
Det känns som att du har ställt två olika frågor i din trådstart.. Fråga 1 var om Rolex har sysslat med guld på stål, och det har de, även närmare nutid än mitt tidigare inlägg - t.ex. ref. 15505 (80-tal), se ett exempel här: http://www.rolexforums.com/showthread.php?p=1745576

Fråga två var om Rolesor och där har jag ingen input. Everose är en legering precis som alla andra typer av roséguld där Rolex då har sitt eget recept som de kallar everose.
Sorry, såg nu att det inte var du som var trådstartare @Marcus uggla
 

M.U

Rolex
Det känns som att du har ställt två olika frågor i din trådstart.. Fråga 1 var om Rolex har sysslat med guld på stål, och det har de, även närmare nutid än mitt tidigare inlägg - t.ex. ref. 15505 (80-tal), se ett exempel här: http://www.rolexforums.com/showthread.php?p=1745576

Fråga två var om Rolesor och där har jag ingen input. Everose är en legering precis som alla andra typer av roséguld där Rolex då har sitt eget recept som de kallar everose.
Sorry, såg nu att det inte var du som var trådstartare @Marcus uggla
Men det är fortfarande inte 100% 18ct guld? jag kallar det fortf 18ct.. det är lite om man är 10% finsk så säger man fortfarande att man är svensk..
 

David

Bödeln
Vi kan väl snacka i någorlunda nutid? Vad jag har fattat det som är Rolesor en blandning av 18ct guld och stål. Därför skriver dom "Rolesor" istället för solid gold då de inte kan kalla en guldblandning för solitt guld. Samma sak med deras Everose Roséguld.
Äpplen och päron. Rolesor är inte en blandning, legering, plätering eller liknande, utan en klocka som är byggd av delar i både guld och stål.

Rolesor:

Rolex


Diskussionen om solitt eller ej orsakar alltid kontrovers om terminologi, de här bloggposterna fick till slut minst fyra personer bannade från TRF:

http://www.clockmaker.com.au/watchmaker/16613_crown.html
http://nickhacko.blogspot.se/2009/05/rolex-clasp-gold-plated-or-gold-fused.html
 
Topp