• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex höjer priset

P

Philippe Stern

Guest
En AD sa också februari till mig. Frågan är om det kommer flera i år. En första nu och en till senare om valutan inte stabiliserar sig på en lägre nivå.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
En AD sa också februari till mig. Frågan är om det kommer flera i år. En första nu och en till senare om valutan inte stabiliserar sig på en lägre nivå.

Återigen, eftersom det här är typ 5e tråden där det här diskuteras, varför skulle en exporterande industri höja priserna för att kompensera för valutaförändringen?

Schweizisk exportindustri kommer att få svårt nog att sälja sina varor. Vissa klocktillverkare har redan bekräftat avbokningar av beställningar från importörer och annan Schweizisk industri jag jobbar mot är också oerhört oroliga för vad som kommer stt hända.

Redan planerade prishöjningar, vilket sker vart och vartannat år, är dock något annat.

Köp din Sub nu istället så slipper du nojja.
 

Frosse

Cartier
En 8-procentig höjning är inte att leka med men trots höjningen ligger den 10K under svenskt pris.

Sedan kommenterar ju Rolex höjningen:
Rolex's spokeswoman said the price increase wasn't because of the central bank's move as the yen had already been weakening against the franc.
 

paradis

Audemars
12278_775350139184988_4242201425308689392_n.jpg
Här lite info. om hur det har sett ut under åren.
 

Helvetia

Cartier
Återigen, eftersom det här är typ 5e tråden där det här diskuteras, varför skulle en exporterande industri höja priserna för att kompensera för valutaförändringen?

Schweizisk exportindustri kommer att få svårt nog att sälja sina varor. Vissa klocktillverkare har redan bekräftat avbokningar av beställningar från importörer och annan Schweizisk industri jag jobbar mot är också oerhört oroliga för vad som kommer stt hända.

Redan planerade prishöjningar, vilket sker vart och vartannat år, är dock något annat.

Köp din Sub nu istället så slipper du nojja.

Nu har jag ingen koll på exakt hur det fungerar, men tror du blandar ihop äpplen och päron. Om rolex tar betalt i schweizer franc är det naturligt att det blir dyrare. Dom höjer pris mot slutkund som plåster på såren för ad vars marginaler äts upp av den dyra schweizer francen. Eller tänker jag tokigt?
 

Frosse

Cartier
Nu har jag ingen koll på exakt hur det fungerar, men tror du blandar ihop äpplen och päron. Om rolex tar betalt i schweizer franc är det naturligt att det blir dyrare. Dom höjer pris mot slutkund som plåster på såren för ad vars marginaler äts upp av den dyra schweizer francen. Eller tänker jag tokigt?

Men frågan är om dom höjer mot kund eller slutkund...DET är det intressanta.
 
P

Philippe Stern

Guest
Återigen, eftersom det här är typ 5e tråden där det här diskuteras, varför skulle en exporterande industri höja priserna för att kompensera för valutaförändringen?

Schweizisk exportindustri kommer att få svårt nog att sälja sina varor. Vissa klocktillverkare har redan bekräftat avbokningar av beställningar från importörer och annan Schweizisk industri jag jobbar mot är också oerhört oroliga för vad som kommer stt hända.

Redan planerade prishöjningar, vilket sker vart och vartannat år, är dock något annat.

Köp din Sub nu istället så slipper du nojja.

Den exporterande industrin höjer sina priser för att kompensera för inhemska ökade kostnader,inflation, ökade vinstkrav etc. Inte pga valutaförändring. Detta var nog spikat sedan innan.

Om den svenska prislistan inte ökar pga av den ändrade valutabilden (svenska AD:s betalar sina fakturor in CHF) så kommer deras profit att ätas upp. Då kan du glömma rabatt på listpris.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nu har jag ingen koll på exakt hur det fungerar, men tror du blandar ihop äpplen och päron. Om rolex tar betalt i schweizer franc är det naturligt att det blir dyrare. Dom höjer pris mot slutkund som plåster på såren för ad vars marginaler äts upp av den dyra schweizer francen. Eller tänker jag tokigt?

I princip har du naturligtvis rätt.

Jag tänker ett steg längre dock:


En, t.ex., europeisk AD/importör av Rolex betalar i Euro - till Rolex i Schweiz som tar betalt i Schweizer Franc.

Francen går upp 30%, för att ta extremexemplet som hände härom veckan, alltså blir det 30% dyrare för importören att betala.

En klocka för 10.000 Euro kostar plötsligt 13.000 Euro.

Så långt är vi med?

Om det inte är ett ooooooäääändligt sug efter klockor, vilket det kanske är - lyxkonsumption styrs ju inte direkt av vanliga tillgång och efterfrågan-regler, så kommer förmodligen en del kunder tänka att 'nja, jag beställer ingen klocka'. Alltså får Rolex svårare att exportera och förlorar intäkt med låt oss säga 30% pga utebliven försäljning.

Att då kompensera intäktsförlusten av dessa 30% med att ytterligare höja priset med 30% tror iaf. inte jag är en framgångsrik väg.

Så här fungerar det iaf. i stort sett i min bransch om du ersätter 'klocka' med 'verktyg'.

Vad som är äpple och päron är jag inte kompetent nog att svara på dock...
 

Helvetia

Cartier
I princip har du naturligtvis rätt.

Jag tänker ett steg längre dock:


En, t.ex., europeisk AD/importör av Rolex betalar i Euro - till Rolex i Schweiz som tar betalt i Schweizer Franc.

Francen går upp 30%, för att ta extremexemplet som hände härom veckan, alltså blir det 30% dyrare för importören att betala.

En klocka för 10.000 Euro kostar plötsligt 13.000 Euro.

Så långt är vi med?

Om det inte är ett ooooooäääändligt sug efter klockor, vilket det kanske är - lyxkonsumption styrs ju inte direkt av vanliga tillgång och efterfrågan-regler, så kommer förmodligen en del kunder tänka att 'nja, jag beställer ingen klocka'. Alltså får Rolex svårare att exportera och förlorar intäkt med låt oss säga 30% pga utebliven försäljning.

Att då kompensera intäktsförlusten av dessa 30% med att ytterligare höja priset med 30% tror iaf. inte jag är en framgångsrik väg.

Så här fungerar det iaf. i stort sett i min bransch om du ersätter 'klocka' med 'verktyg'.

Vad som är äpple och päron är jag inte kompetent nog att svara på dock...

Förstår hur du menar och tror att det stämmer in till viss del.

Tror dock att man resonerar att genom att höja pris till slutkund sprider man ut den ekonomiska smällen så att AD inte tar den ensam. Det skulle kunna mildra en dipp i antal sålda klockor, om man tror en sån skulle komma. Men högst spekulativ uppsida då slutkund kan skita i att köpa klocka helt och hållet istället.

Tror själv rolex fortsätter flyga ut ur hyllorna hos AD.

Tror också att prishöjningen som kommer nu har varit planerad sen tidigare och vi kan se ytterligare höjningar om valutan står sig.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Om det är sant att de höjer så är det ju bra för de klockor man har bör ju då vara lite mer värda tänker jag?
Sedan är det surt att om man planerat köpa nytt så kostar det lite mera såklart?

Kanske ska slå till på den där beatern nu då ;)
 

Hugii

Audemars
Nu har jag ingen koll på exakt hur det fungerar, men tror du blandar ihop äpplen och päron. Om rolex tar betalt i schweizer franc är det naturligt att det blir dyrare. Dom höjer pris mot slutkund som plåster på såren för ad vars marginaler äts upp av den dyra schweizer francen. Eller tänker jag tokigt?

Nej du tänker inte alls tokigt... men jag tror Rolex som alla andra företag i universum, skiter i dig och mig som kund och tar alla tillfällen för att höja priset. :) De sänker inte heller när francen blir billigare :)

Många kommer att morra på mig nu, men hur många är det här som tror att Rolex bryr sig om mig som kund?
Varför erbjuds inte "free service" på klockor så som det görs på bilar?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Nej du tänker inte alls tokigt... men jag tror Rolex som alla andra företag i universum, skiter i dig och mig som kund och tar alla tillfällen för att höja priset. :) De sänker inte heller när francen blir billigare :)

Många kommer att morra på mig nu, men hur många är det här som tror att Rolex bryr sig om mig som kund?
Varför erbjuds inte "free service" på klockor så som det görs på bilar?

Jag tror att servicebiten är en stor del av kakan som handlarna inte klarar sig utan.
 

CLT

Rolex
Nej du tänker inte alls tokigt... men jag tror Rolex som alla andra företag i universum, skiter i dig och mig som kund och tar alla tillfällen för att höja priset. :) De sänker inte heller när francen blir billigare :)

Många kommer att morra på mig nu, men hur många är det här som tror att Rolex bryr sig om mig som kund?
Varför erbjuds inte "free service" på klockor så som det görs på bilar?
Den "gratis" servicen du får har man nog redan betalat för vid bilköpet. Dom kan påstå att det är gratis. Men ingenting är gratis :)
 
Topp