• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex höjer priset

KenKun

Patek
2-Faktor
Luxurywatches på Östermalm ville till exempel inte sälja någon Rolex. Bad mig att återkomma efter justeringen. Hade dessutom plockat bort alla klockor från skyltfönstret.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vadå som i att jag inte kan tralla in och köpa en innan prisjustering? Var det löjligaste jag har hört.

Inte på Nymans Ur i alla fall. Var där igår och köpte min Rolex. Samtidigt var det fyra pers till som kom in och ville klämma/köpa Rolex, alla fick nej. Rolex var undanplockat.

Att jag fick köpa en ändå var tack vare ett tidigare avtal mellan mig och AD.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Luxurywatches på Östermalm ville till exempel inte sälja någon Rolex. Bad mig att återkomma efter justeringen. Hade dessutom plockat bort alla klockor från skyltfönstret.
Luxurywatches har ett rätt stort lager av Rolex och även andra klockor, värdet på lagret steg ganska markant pga CHFs ökning så inte konstigt att dom håller igen, dom har dock inget AD-skap för något av märkena dom säljer.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Är ju inte så konstigt, lagret dom har har ju precis ökat markant i värde, dock kan dom inte realisera detta innan officiella höjningarna kommer.
Officiella prishöjningar må så vara, men att snålsnika på valutaeffekter och lämpa över dom i sin helhet på kund är inte klädsamt, kommer någon och vill köpa en klocka för 60 kkr och blir nekad av dessa skäl har jag absolut ingen empati för att AD tappar marknadsandelar.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Är det inte så att lagerhyllorna gapar tomt och inköpspriset inte är detsamma? Hos AD alltså, typ, eventuellt, kanske?
Har svårt att tro att lagerhyllorna gapar tomt hos AD, lite sämre på vissa håll än andra, men tomt hos någon är det nog inte. Anledningen är givetvis att CHF har dragit iväg ordentligt senast tiden. Med eller utan lager.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Officiella prishöjningar må så vara, men att snålsnika på valutaeffekter och lämpa över dom i sin helhet på kund är inte klädsamt, kommer någon och vill köpa en klocka för 60 kkr och blir nekad av dessa skäl har jag absolut ingen empati för att AD tappar marknadsandelar.
Handlar inte om att snålsnika på kund utan att täcka upp förluster, kan lova att detta slår väldigt hårt mot AD överlag.
 

fredrikb

Cartier
Tycker det är rätt stor skillnad på beställningsklockor och det som finns i lager.

1. Klockor som ej fins i lager och måste beställa - inte särskilt konstigt att de inte vill sälja då de inte vet vad inköpspriset kommer att bli, och att sälja till nuvarande listpris garanterat blir en dålig affär.

2. Klockor som finns i lager - här vet de ju vad de har betalat och till listpris har de fullgoda marginaler. Däremot kanske de hoppas på att de ska kunna sälja dessa dyrare när ändringen kommer och på så sätt ha rekordmarginaler på just dessa ex.

Punkt 1 ovan tycker jag man måste ha full förståelse för, och det är verkligen en unik och konstig sits de hamnat i. Punkt 2 ovan tycker jag är pinsamt opportunistiskt och riktigt dåligt mot kunderna.
 

djanbin

Omega
Marginalen ska ju betala för inköp av nya klockor bl a, så självklart måste man höja priset på innevarande lager... det är ganska basic, och inte opportunistiskt, utan helt nödvändigt. Om man inte gillar att förlora pengar förstås.


Tycker det är rätt stor skillnad på beställningsklockor och det som finns i lager.

1. Klockor som ej fins i lager och måste beställa - inte särskilt konstigt att de inte vill sälja då de inte vet vad inköpspriset kommer att bli, och att sälja till nuvarande listpris garanterat blir en dålig affär.

2. Klockor som finns i lager - här vet de ju vad de har betalat och till listpris har de fullgoda marginaler. Däremot kanske de hoppas på att de ska kunna sälja dessa dyrare när ändringen kommer och på så sätt ha rekordmarginaler på just dessa ex.

Punkt 1 ovan tycker jag man måste ha full förståelse för, och det är verkligen en unik och konstig sits de hamnat i. Punkt 2 ovan tycker jag är pinsamt opportunistiskt och riktigt dåligt mot kunderna.
 

fredrikb

Cartier
Marginalen ska ju betala för inköp av nya klockor bl a, så självklart måste man höja priset på innevarande lager... det är ganska basic, och inte opportunistiskt, utan helt nödvändigt. Om man inte gillar att förlora pengar förstås.


Du får nog utveckla det där lite mer. Klockorna de har köpt in har de köpt till ett inköpspris som rimmar med marginalen de får ut vid gällande listpris. På vilket sätt behövs den extra marginalen från ett höjt listpris på existerande lager för att finansera återfyllnad av lagret?

Notera nu - jag säger inte att det är opportunistiskt att höja priset på det existerande lagret när de nya priserna kommer. Den att säga nej till kunder som vill handla, trots att de får bra marginal på dessa klockor tycker jag är trams. Och kortsiktigt.
 

djanbin

Omega
På vilket sätt behövs den extra marginalen från ett höjt listpris på existerande lager för att finansera återfyllnad av lagret?


Err, för att täcka upp prishöjningen från grossisten såklart? Jätteenkelt, verkligen.

Ponera att du får en faktura på klockor idag på 100.000CHF, och det idag är 800.000SEK, som skall betalas om 30 dagar.

Du skyltar upp dina klockor och går och lägger dig.

Under natten går CHF upp 20%, och du är fortfarande skyldig 100.000CHF, men idag motsvarar det 1.000.000SEK.

Var ska de extra 200.000SEK komma ifrån? Ja välj du, antingen din egen kassa, eller så skyltar du upp högre priser på dina klockor, eftersom priset på den underliggande produkten helt enkelt har gått upp.

Att du haft klockor i lager sen innan är irrelevant, eftersom de ska ersättas med likadana klockor till det nya priset när de säljs.

Tror du fattar nu va :)
 

fredrikb

Cartier

Tror du fattar nu va :)

Är det medvetet som du uttrycker dig så där mästrande?

Hur som, ja jag förstår precis. Ditt resonemang gäller alltså klockor där CHF/EUR peggen släpptes mellan tidpunkten för leverans och betalning av leveransfakturan? Dvs med ditt antagande om 30 dagars betalningsfrist de klockor som levererats (och ej blivit sålda) efter den 16/12 2014. Utan att veta genomsnittlig lageromsättningshastighet på Rolex så gissar jag att det är en relativt liten del av lagersaldot. Särskilt eftersom stora delar av den perioden avser julhelg, mellandagar och nyårshelg.

Återstår den andel av varulagret där leveransfakturan betalts före den 15/1, dvs där marginalen mellan inköpspris och utpris på nuvarande listpriser är "säkrad". Vad anser du om det?

Ur min synvinkel känns det kortsiktigt. Visst, man får en peak i marginalerna när nya listpriser har satts och man säljer ut lagret som betalats innan valutaförändringen. Men kommer den peaken verkligen överväga det man förlorar (kort- och långsiktigt) när man nekar kunder att handla i mellanperioden (och de kanske går någon annanstans, eller köper något annat)?

En annan fråga - är det verkligen så att leverantörerna i Schweiz fakturerar i CHF samtidigt som de centralt beslutar om listpriser i lokal valuta? Intressant upplägg.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
En annan fråga - är det verkligen så att leverantörerna i Schweiz fakturerar i CHF samtidigt som de centralt beslutar om listpriser i lokal valuta? Intressant upplägg.[/

[/quote

.


Precis så fungerar det IOM att Rolex skall kosta lika mycket oavsett vilket land den köps i. Annars skulle man kunna utnyttja arbitraget..
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
En annan fråga - är det verkligen så att leverantörerna i Schweiz fakturerar i CHF samtidigt som de centralt beslutar om listpriser i lokal valuta? Intressant upplägg.

Det olika mellan olika klocktillverkare/koncerner som jag förstått.
Tex. Rolex fakturerar sina AD i CHF medans andra som tex. IWC och JLC har ett "centralager" (i brist på bättre ord) inom EU som levererar klockor till AD med faktura i EUR.
Så på dessa märken så bör valuta påslaget inte vara lika stort som tex. just Rolex.
 

djanbin

Omega
Är det medvetet som du uttrycker dig så där mästrande?

Hur som, ja jag förstår precis. Ditt resonemang gäller alltså klockor där CHF/EUR peggen släpptes mellan tidpunkten för leverans och betalning av leveransfakturan? Dvs med ditt antagande om 30 dagars betalningsfrist de klockor som levererats (och ej blivit sålda) efter den 16/12 2014. Utan att veta genomsnittlig lageromsättningshastighet på Rolex så gissar jag att det är en relativt liten del av lagersaldot. Särskilt eftersom stora delar av den perioden avser julhelg, mellandagar och nyårshelg.

Återstår den andel av varulagret där leveransfakturan betalts före den 15/1, dvs där marginalen mellan inköpspris och utpris på nuvarande listpriser är "säkrad". Vad anser du om det?

Ur min synvinkel känns det kortsiktigt. Visst, man får en peak i marginalerna när nya listpriser har satts och man säljer ut lagret som betalats innan valutaförändringen. Men kommer den peaken verkligen överväga det man förlorar (kort- och långsiktigt) när man nekar kunder att handla i mellanperioden (och de kanske går någon annanstans, eller köper något annat)?

En annan fråga - är det verkligen så att leverantörerna i Schweiz fakturerar i CHF samtidigt som de centralt beslutar om listpriser i lokal valuta? Intressant upplägg.


Du blandar nog ihop marginal med vinst.

Du får ingen "peak i marginalerna" eftersom klockorna ändå ska ersättas med nya av samma modell, med högre pris från Rolex... Eventuell vinst blir densamma. Du tjänar på att neka kunden i läget före prishöjning ägt rum. Varför torska all marginal för att en kund ska få en bra deal, när man kan vänta tills priserna höjs och sälja till nästa kund och få rätt marginal... Det är lyxklockor vi snackar om och det är ont om alternativa outlets. Förr eller senare får man sålt klockan till "rätt" marginal. Det är ju rätt talande att t.o.m uret.se gjort en pre-emptive höjning. Att det råder säljstopp i butiker är ju ett faktum.

Beställer du från Schweiz får du faktura i CHF. Vissa märken som tex Breitling har ju agenter i Sverige men de köper sina klockor i CHF, så den höjningen förs ju såklart direkt vidare till ÅF, som för den direkt vidare till kund... Comme il faut :)
 
Topp