• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex höjer priset

fredrikb

Cartier
Du blandar nog ihop marginal med vinst.

Nej

Du får ingen "peak i marginalerna" eftersom klockorna ändå ska ersättas med nya av samma modell, med högre pris från Rolex...

Marginal (och här avser jag bruttomarginal) = Intäkt / Inköpskostnad. Självklart får jag en peak i marginalen om jag under en kort övergångsperiod säljer varorna till högre pris med bibehållen inköpskostnad. Det är enkelt, och elementärt.

Beställer du från Schweiz får du faktura i CHF.

Ja, men du missar poängen. Som spencer redan har sagt finns olika upplägg med bl a europeiska distrbutionscentraler. Det är inte givet hur det fungerar, särskilt inte på en marknad där utpriserna mot kund är reglerade centralt.

Vissa märken som tex Breitling har ju agenter i Sverige men de köper sina klockor i CHF, så den höjningen förs ju såklart direkt vidare till ÅF, som för den direkt vidare till kund...

Ingenting sker automatiskt. Det är en konkurrensutsatt marknad, så man kan inte bara "föra sina kostnader vidare" i distributionsledet utan vidare och utan avvägningar. Allt beror på priselasticiteten och det är enkelt att verklighetstesta = om det är så enkelt att man bara för sina höjda kostnader vidare till kunderna utan att förlora på det - varför har man då inte sedan länge höjt priserna och ökat sina marginaler? Svaret stavas konkurrens.

Ibland får man bilden av att Rolex är utan konkurrens (på temat "vad ska du köpa istället?"). Så är det naturligtvis inte. Varför skulle då AP/VC/PP ligga så mycket högre i prisnivå? Alla har sin niche/sitt segment att försvara.
 

djanbin

Omega
Nej



Marginal (och här avser jag bruttomarginal) = Intäkt / Inköpskostnad. Självklart får jag en peak i marginalen om jag under en kort övergångsperiod säljer varorna till högre pris med bibehållen inköpskostnad. Det är enkelt, och elementärt.

Ingenting sker automatiskt. Det är en konkurrensutsatt marknad, så man kan inte bara "föra sina kostnader vidare" i distributionsledet utan vidare och utan avvägningar.

Ibland får man bilden av att Rolex är utan konkurrens (på temat "vad ska du köpa istället?"). Så är det naturligtvis inte. Varför skulle då AP/VC/PP ligga så mycket högre i prisnivå? Alla har sin niche/sitt segment att försvara.



Som i exemplet ovan jag gav blev inte inköpskostnaden bibehållen. Även om fakturan betalats innan CHF rusar så ska marginalen täcka bl a nyinköp. Blir ingen peak, bara en justering till den nya prisbilden. Enkelt och elementärt. Fråga vilken handlare som helst.

Finns ingen konkurrens i det här sammanhanget, svenska ADs får bara köpa Breitlings av Time Promotion AB, svenska Rolex-återförsäljare får bara köpa av Rolex SA. Sen kan ADs konkurrera med varandra genom prut, events, kundklubb, whatever, annan diskussion.

Jämförelse med AP osv är inte direkt relevant. Vill du ha en klocka med Rolexverk i finns bara Rolex. Vill du ha klocka med ETA-verk i finns tusen märken. Du missar nog poängen här, detta som händer nu är pga en valutaskjuts. Samtliga märken måste justera sina rekommenderade utpriser. Sen vad det får för konsekvenser är ju en annan femma, men det är lika för alla. I slutändan får konsumenten betala.
 

fredrikb

Cartier
Som i exemplet ovan jag gav blev inte inköpskostnaden bibehållen. Även om fakturan betalats innan CHF rusar så ska marginalen täcka bl a nyinköp. Blir ingen peak, bara en justering till den nya prisbilden. Enkelt och elementärt. Fråga vilken handlare som helst.

Finns ingen konkurrens i det här sammanhanget, svenska ADs får bara köpa Breitlings av Time Promotion AB, svenska Rolex-återförsäljare får bara köpa av Rolex SA. Sen kan ADs konkurrera med varandra genom prut, events, kundklubb, whatever, annan diskussion.

Jämförelse med AP osv är inte direkt relevant. Vill du ha en klocka med Rolexverk i finns bara Rolex. Vill du ha klocka med ETA-verk i finns tusen märken. Du missar nog poängen här, detta som händer nu är pga en valutaskjuts. Samtliga märken måste justera sina rekommenderade utpriser. Sen vad det får för konsekvenser är ju en annan femma, men det är lika för alla. I slutändan får konsumenten betala.

Antingen förstår du inte vad jag skrivet eller så vill du inte förstå. Oavsett spelar det ingen roll, dyrare kommer det bli oavsett. Frågan är bara hur mycket.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jämförelse med AP osv är inte direkt relevant. Vill du ha en klocka med Rolexverk i finns bara Rolex. Vill du ha klocka med ETA-verk i finns tusen märken.

Bortsett från allt annat mer eller mindre klokt som har sagts i den här tråden tänkte jag bara inflika att jag inte tror att särskilt många väljer klocka baserat på vilket urverk som sitter i den, sett till den totala marknaden för massmarknadsmärken som exempelvis Rolex.

Rolex definierar sannolikhet sina huvudkonkurrenter utifrån varumärkesidentitet och kännedom. Inte baserat på teknisk komplexitet eller det bakomliggande hantverket.

Rolex är till 99% ett bolag som säljer på sitt varumärke. Att det sedan finns en hel del substans bakom den position det varumärket har idag är naturligtvis en stor styrka.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Om nu ADs inte har någon aning om prishöjningar förrän dagen innan det sker, hur kan tråden då vara full med folk som har fått information om detta från diverse AD i diverse städer?


För att vi (folket) skriver det AD berättat, sen huruvida det är sant eller falskt vet ingen... Och faktum är att AD säkert kan få osäkra köpare till att köpa före höjning istället för att gå miste om affärer :)

Sen om vi känner någon hos AD och inte kan säga det rätt ut, det låter vi vara osagt, men vissa kanske vill spela duktiga.

Kommer det snöa imorgon?
 

Frosse

Cartier
För att vi (folket) skriver det AD berättat, sen huruvida det är sant eller falskt vet ingen... Och faktum är att AD säkert kan få osäkra köpare till att köpa före höjning istället för att gå miste om affärer :)

Sen om vi känner någon hos AD och inte kan säga det rätt ut, det låter vi vara osagt, men vissa kanske vill spela duktiga.

Kommer det snöa imorgon?

Förstår absolut att AD har sagt detta, men det låter ju smått otroligt att de skulle hitta på något bara för att locka osäkra köpare, inte precis vad jag kallar god affärssed...

Om man känner eller inte känner någon hos AD ska ju inte spela någon roll då AD, enligt the interwebz, reda på en höjning dagen innan...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Förstår absolut att AD har sagt detta, men det låter ju smått otroligt att de skulle hitta på något bara för att locka osäkra köpare, inte precis vad jag kallar god affärssed...

Om man känner eller inte känner någon hos AD ska ju inte spela någon roll då AD, enligt the interwebz, reda på en höjning dagen innan...


Fast nu är det ju under speciella former höjningen sker och dem har antagligen fått info på annat sätt än vanligt..
 

Frosse

Cartier
Fast nu är det ju under speciella former höjningen sker och dem har antagligen fått info på annat sätt än vanligt..

Må hända, men jag tycker att man allmänt under åren har hört att AD har sagt till kunder att det snart sker en höjning. Har inte bara läst det här utan även på TRF och WUS. Är Rolex som Apple när det kommer till hemligheter eller sipprar det ut information här och där? Eller är det helt enkelt så att AD hittar på för att sälja klockor, vill gärna inte tro det.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Må hända, men jag tycker att man allmänt under åren har hört att AD har sagt till kunder att det snart sker en höjning. Har inte bara läst det här utan även på TRF och WUS. Är Rolex som Apple när det kommer till hemligheter eller sipprar det ut information här och där? Eller är det helt enkelt så att AD hittar på för att sälja klockor, vill gärna inte tro det.
Det händer oftare än du tror, finns minst en tråd om detta här och flera på internationella forum.
 

Hassler

Omega
Kan säga att vi som säljer Breitling har inte fått något exakt svar än på hur mycket priserna kommer att öka. Men kollegan räknar med 15-20% ..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Samma visa varje år, enda skillnaden är valutaförändringen. Det är lite som väderteorier, om 20 pers gissar kommer någon att ha rätt. :) Kom in i matchen.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Det var ingen liten höjning 9%, får ta och införskaffa en tudor fastrider snabbare än planerat då. 15-20% på Breitling låter helt sjukt. Dom är redan en aning överprisade kan man tycka.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Senast jag var in hos Rob, dvs. runt jul, var det ca en månad på LV och något längre (tror jag) på LN.

Får nog rätta mig själv lite vad gäller väntetid på Sub hos RobE. Tydligen så har jag blivit felinformerad för väntetiden på en LV ska tydligen vara 2 månader (minst) och inte en månad. Typ lika lång eller möjligen något längre på en LN. I tillägg till detta så hade de tydligen inte fått någon leverans av Sub hittils i januari så det var lite oklart om väntetiden eventuellt är ännu längre.

Någon som har hört något gällande priser?
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Ursäkta, läste inte igenom alla sidor, men hur tror ni detta påverkar priserna på begagnatmarknaden?
 
Topp