• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex-hjälp plz

JWS

Basic
Hej!

En kompis hittade denna efter sin far som gick bort för ett tag sedan. En Explorer med index som lossnat och bortslipat serienummer.
All info om äkthet, ålder, modellbeteckning, ev värde mm mottages tacksamt innan han knatar till Nymans och öppnar den.
53A98AD9-51C0-4B71-8131-2980AE162A7E.jpeg
3EB96EC5-565D-43BF-8C97-2BD4143537AC.jpeg
4E3A99FF-0D9A-432E-A4E5-31EA53AB56F2.jpeg

Bortslipat serienummer på en ny klocka ger ju inte en kalassmak i munnen. Jag tror den är svårsåld och värdet är väl ungefär vad verk, visare och baklock kan tänkas vara värt. Boetten med bortslipat serienummer är värdelös och tavlan är inte heller den värd något i det skicket.

Iofs så ser väl fonten på tavlan rätt risig ut så hela paketet kan mycket väl vara fake.

Spontant blir jag alltid förundrad när man "hittar" något sånt här utan att ha en aning om den är äkta eller ej. Du är helt säker på att du eller din kompis inte vet svaren själv?

Aldrig att en index på en Rolex bara lossnar sådär och alla andra är kvar.. I call fake... Dessutom "X" i Rolex ser helt skev ut.

Ett bortslipat serienummer tyder ju på att nånting inte stämmer.
Stöldgods eller fake skulle jag gissa på, men som sagt bara en gissning

En till ”kompis” vars släkting gick bort och fått ärva fake klocka. Jag gissar i alla fall att klockan är köpt i Phuket.

Bortslippat nummer? Say no more...

Kan den våldsamma slipningen av serienr gjort så indexet lossnade och att den hamnade i en låda för att fixa senare?
Känns dock som en kopia.

Hej,

Det var jag som hittade klockan hos min pappa. Tack för all hjälp här.
Jag blev ganska förvånad att det låg en Rolex hos min farsa, han var nog den sista som skulle bära en dyr klocka. Min pappa var illustratör och hade under en tid ateljé i samma lokal som nån som handlade med klockor, så vi tror att han kan fått den på det sättet. Kanske i utbyte mot nån tavla. Jag tycker det bortslipade serienummret ger ändå en indikation på att det skulle kunna vara äkta, eller så är det för att man ska tro det.

Nu till min fråga, jag skulle vilja öppna den och för att snabbt se om insidan är äkta. Hur bra idé är det egentligen? Kan man få upp boetten med en sån billig boettöppnare från Kjell & co? Försökte med gummibollstricket igår men det gick inte så bra.

Tack.

Tjuvad fakeklocka är min gissning. Rolex borde väl hålla bättre än att index lossnar på deras beater? Att det är slipat säger inte så mycket mer än att nån trott att den var äkta en gång i tiden. Fakeklockor kan också ha serienummer.

Ta in den till en urmakare, så slipper vi sitta och killgissa här.

Hej,

Det var jag som hittade klockan hos min pappa. Tack för all hjälp här.
Jag blev ganska förvånad att det låg en Rolex hos min farsa, han var nog den sista som skulle bära en dyr klocka. Min pappa var illustratör och hade under en tid ateljé i samma lokal som nån som handlade med klockor, så vi tror att han kan fått den på det sättet. Kanske i utbyte mot nån tavla. Jag tycker det bortslipade serienummret ger ändå en indikation på att det skulle kunna vara äkta, eller så är det för att man ska tro det.

Nu till min fråga, jag skulle vilja öppna den och för att snabbt se om insidan är äkta. Hur bra idé är det egentligen? Kan man få upp boetten med en sån billig boettöppnare från Kjell & co? Försökte med gummibollstricket igår men det gick inte så bra.

Tack.
Ett bortslipat serienummer indikerar på att det är nåt fishy, äkta eller ej men jag skulle lämna in den för att få ett proffesionellt utlåtande

Tycker den ser något off ut. Minimala proportionsfel. Men det kan lika väl vara fotot som är taget skumt. Också märkligt att index har släppt, men det kan väl såklart hända, hänt mig på en billigare klocka en gång.

Däremot om den är äkta men har serienumret bortslipat... så får du nog behålla den själv Alternativt sälja billigt. Gå och kika hos AD, (om de ens vill röra den) eller öppna den själv och posta bilder på insidan.

Tillbaka
Topp