• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex i guld och dagligt bärande

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte vad du menar med plattare glas, samma skit, men submariner skall ha breda boetter som de hade från början. De där tunna rackarna ser ju bara överpolerade ut.

Då är du tillbaka i den omoderna 90-talseran igen, usch!
Tycker det ser ut som om glaset sticker upp mer på de äldre, eller om det är bezeln som är högre på den nyare? Visst, breda boetter är ju bra, men det finns en gräns :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Nypris? Du måste ha bra kontakter, priskillnaden mellan min och en ny är en riktigt fin medelhavssemester även med en ansenlig rabatt.

Tja. Eller så lägger man de pengarna på en semester till Amsterdam?

image.jpg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nej, strunta i att köpa ny. Den nya kommer ändå så likadan ut efter ett tags användande. Ta de pengarna och lägg på en semster för sjutton. Din Rolex är i bra skick, den låg hemma hos mig för inte så längesedan. Jag hjälpte tidigare ägare med annonsen.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tack. Har nog lite samma problem med "överkänslighet mot repor och hairlines". Jag tycker också att på andras klockor är det riktigt coolt med märken och bevis på att klockan levt. Även totalt sönderfestade guld submariners tycker jag är riktigt härliga, så länge det inte är min...

Ingen som vill köpa den här av mig så jag kan plocka ut en sprillans? :eek:
Tips kan vara att ta den till AD ofta kan de putsa till lite så hairlines försvinner. :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Sätter min ena njure på att du kommer att få repor på guldet, så det känns lite onödigt att du ska flippa den gamla bara för att plocka ut en ny. Min är helt ny, och är bara ett par veckor gammal. Räcker med att andas lite på den, så blir det repor på guldet...
Och då är jag ändå sjukt försiktig med mina klockor. Vilar till och med klockarmen på en liten putsduk/kudde vid skrivbordet på kontoret.

Ditt pris verkar dessutom lite högt?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Sätter min ena njure på att du kommer att få repor på guldet, så det känns lite onödigt att du ska flippa den gamla bara för att plocka ut en ny. Min är helt ny, och är bara ett par veckor gammal. Räcker med att andas lite på den, så blir det repor på guldet...
Och då är jag ändå sjukt försiktig med mina klockor. Vilar till och med klockarmen på en liten putsduk/kudde vid skrivbordet på kontoret.

Ditt pris verkar dessutom lite högt?
Ja, du har nog helt rätt. Det komme bli repor, garanterat eftersom jag tänker använda den till vardags. Beater finns inte i min värd, min klocka ska vara en representation av mig i alla lägen. Blir nog behålla den, den har som sagt inte riktiga märken mer än just hairlines.
Jag lade lite marginal för prut, 80 släpper jag den för. Men annonsen ryktes för att jag glömde skriva returpolicy.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Jag överväger seriöst att ha den jag har nu som beater och sen köpa en ny för speciella tillfällen. Börsen går ju ändå åt helvete nu, kan lika bra binda upp pengar i rolexar och hoppas att de fortsätter höja priserna framöver.
Näää. Isåfall köper du en Day-Date eller GMT i guld för finare tillställningar :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ok då, även om trådtiteln borde vara Guld/Stål! Farsan kör sin 16613 varje dag, i ur och skur oavsett aktivitet. Det blev en del skador när han skulle dra upp bojkettingen och lindade den runt armen. I somras gick insertet av, lite oklart hur. Han brukar säga att; "Det finns de som inte gör annat än att tillverka klockdelar och reparera klockor hela dagarna...". Sista bilden är efter nytt insert blev ditsatt, hur den ser ut idag två månader senare vet jag inte.
beatern.jpg
IMG_2588.JPG
IMG_2788.JPG
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Ok då, även om trådtiteln borde vara Guld/Stål! Farsan kör sin 16613 varje dag, i ur och skur oavsett aktivitet. Det blev en del skador när han skulle dra upp bojkettingen och lindade den runt armen. I somras gick insertet av, lite oklart hur. Han brukar säga att; "Det finns de som inte gör annat än att tillverka klockdelar och reparera klockor hela dagarna...". Sista bilden är efter nytt insert blev ditsatt, hur den ser ut idag två månader senare vet jag inte.
beatern.jpg
IMG_2588.JPG
IMG_2788.JPG

Så grymt! Det är vad jag kallar beater :) inte som de flest på KS som grinar för minsta repa.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Så grymt! Det är vad jag kallar beater :) inte som de flest på KS som grinar för minsta repa.
Japp, klockor ska användas, men han är fan värre än jag. Jag köpte en Seikodykare till honom som han hade i två dar innan jag fixade insert till honom men nu ligger den bara. Jag tar i allafall på mig min Aqualand eller SeikoTuna när jag ska meka, bygga och köra skit till tippen.
 
Guld skall vara blankt så man kan ta tillvara på guldets fina lyster. Repat guld är inte charmigt på samma vis som stål.

Måste hålla med Lilla My här, tycker personligen att just T/T klockor lätt ser risiga ut när dom hängt med ett tag, har en chef som har en gammal 16613 (svart) och den ser riktigt tråkigt ut, säkert så blir den fin igen efter en polering men som sagt dom åldras inte all lika bra som en stålare...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ok då, även om trådtiteln borde vara Guld/Stål! Farsan kör sin 16613 varje dag, i ur och skur oavsett aktivitet. Det blev en del skador när han skulle dra upp bojkettingen och lindade den runt armen. I somras gick insertet av, lite oklart hur. Han brukar säga att; "Det finns de som inte gör annat än att tillverka klockdelar och reparera klockor hela dagarna...". Sista bilden är efter nytt insert blev ditsatt, hur den ser ut idag två månader senare vet jag inte.
beatern.jpg
IMG_2588.JPG
IMG_2788.JPG
Tack för infliken, jäkla fin den där. Han känns inte som den typen som dras för att meka bil med klockan på armen. Vad är det för årtal på den?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hur många poleringar har den fått genom åren?
Ingen aning. Han har haft inne den på reparation åtminstone en gång vad jag vet efter att han tappade den och den fick nåt knas med datumväxlingen efter det. Svårt att tro att han lät dem polera den då och han servar den inte, bara lagar ifall det behövs. Det är hans vardagsklocka och när han ska va fin har han antingen sin farfars IWC-savonette eller sin JLC-Reverso.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har kört min 116655 en hel del sedan jag fick den och tycker den tål förvånansvärt mycket stryk men ändå ser brand new ut. Just Rolex Everose ska vara hårdare och hålla färgen bättre än vanligt roséguld pga av att Rolex blandar i platina ist för silver som man normalt blandar guld med.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har kört min 116655 en hel del sedan jag fick den och tycker den tål förvånansvärt mycket stryk men ändå ser brand new ut. Just Rolex Everose ska vara hårdare och hålla färgen bättre än vanligt roséguld pga av att Rolex blandar i platina ist för silver som man normalt blandar guld med.
Oftast är det väl länken som repas först, på guld och TT klockor?
116655 har ju ingen länk :)
Eller... hur är det med claspen, repfri?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Oftast är det väl länken som repas först, på guld och TT klockor?
116655 har ju ingen länk :)
Eller... hur är det med claspen, repfri?
Jovisst är det så, lite smårepigt men inte värre än spännet på min gamla 116710.

Edit: När det gäller PCL så är dom ju repmagneter oavsett material.
 
Senast ändrad:
Topp