• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex i skuggan av Tudor!

Är Tudor coolare än Rolex?

  • Ja!

    Röster: 88 51.2%
  • Självklart!

    Röster: 84 48.8%

  • Totala väljare
    172

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt vad som skulle höja Tudor över Rolex i hierarkin om jag ska vara ärlig, för mig är det klockor för den som inte har råd med Rolex men vill ha något som ligger nära till hands. Lite som alla halvtaskiga seikos som ska likna Rolex Subbar osv. I det fallet har man dock gått ner flera steg till på hierarkin vilket rimligtvis måste vara för att man inte har råd med the real deal!
Spännade att så många (inte bara du @Salesmayne) förutsätter att alla skulle föredra Rolex om de bara hade råd. För min egen del skulle jag aldrig köpa en Rolex Sub, utan skulle alla dagar i veckan ta en Snowflake som för mig är mycket, mycket snyggare. Jag skulle hellre ta en Tudor Day+Date jumbo över en Rolex Daydate (då Tudorn har en bättre storlek). Moderna Rolex är ju mest jättefula medan Tudor har ett betydligt mer spännande sortiment.
Vill också fråga vilka "halvtaskiga" Seikos som ska likna Rolex Sub (Kan ha missat något men Seikos dykare brukar ju ha egen design. Men det kanske är så du är en av dessa Rolexfanatiker som tror att Rolex uppfann svart vridring och tre visare på en rund tavla?;))
 

Salesmayne

Panerai
Jag är varken Rolex fanatiker eller helt anti Seiko, jag förmedlade bara min åsikt och vad jag tror, detta skall självklart inte misstas för fakta. Jag vill dock tro att ingen väljer att ha en sketen Seiko om man kan välja en Rolex Sub. Sedan kanske inte designen är stulen men de påminner ju om varandra för den oinvigde. Jag hade personligen aldrig valt en Tudor framför en Rolex men då ska man ha i åtanke att jag aldrig köpt en ny/samtida klocka (eller för den delen bil, lägenhet etc). Jag gillar använda ting som har historia helt enkelt (ok...bilar har med ekonomi och snålhet att göra då de är dåliga "investeringar").
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag är varken Rolex fanatiker eller helt anti Seiko, jag förmedlade bara min åsikt och vad jag tror, detta skall självklart inte misstas för fakta. Jag vill dock tro att ingen väljer att ha en sketen Seiko om man kan välja en Rolex Sub. Sedan kanske inte designen är stulen men de påminner ju om varandra för den oinvigde. Jag hade personligen aldrig valt en Tudor framför en Rolex men då ska man ha i åtanke att jag aldrig köpt en ny/samtida klocka (eller för den delen bil, lägenhet etc). Jag gillar använda ting som har historia helt enkelt (ok...bilar har med ekonomi och snålhet att göra då de är dåliga "investeringar").
Jag skulle hellre ha en Seiko SKX009 framför Rolex sub (eller snarare skulle jag aldrig köpa en Rolex Sub, skulle inte ens bära den om jag fick en) även om jag hade obegränsat med pengar. Det där med att designen mellan Seiko och Rolex (dykare) påminner om varandra har jag svårt att se.
 

Salesmayne

Panerai
Jag kan ju missta mig, är som du säkerligen märker ingen Seiko fantast, dömde bara av fotoflödet här i forumet. Ang. dina val...ja vad ska jag säga, jag misstänker att ditt konto inte är särskilt välmående :) (with all do respect hehe)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag kan ju missta mig, är som du säkerligen märker ingen Seiko fantast, dömde bara av fotoflödet här i forumet. Ang. dina val...ja vad ska jag säga, jag misstänker att ditt konto inte är särskilt välmående :) (with all do respect hehe)
Skulle kunna köpa en Rolex om jag ville. Men har inte hittat någon som tilltalar mig. Root Beer ligger närmast men har svårt för mercedes-visaren.
 

Salesmayne

Panerai
Jag tycker ändå att de påminner om Rolex, särskilt för någon som inte har koll på klockor. Således blir ju resultatet att bäraren vill framstå som något den inte är.
 

Bilagor

  • Seiko.Diver.jpg
    Seiko.Diver.jpg
    145 KB · Visningar: 32
  • Seiko.MarineMaster_SBDX001.sized.jpg
    Seiko.MarineMaster_SBDX001.sized.jpg
    68.3 KB · Visningar: 30

Salesmayne

Panerai
Fair enough! Man måste inte slösa pengar på klockor och andra extravaganser men gillar man endast billiga märken, typ alla märken du har under dina inlägg: Bulova, Seiko, Vostok, Tissot, Certina mm så framstår det som att man inte har råd med de finare märkena och bättre klockorna då ekonomin inte stödjer inköp. aja nog tjatat om din ekonomi, det spelar ju faktiskt ingen roll i slutändan, du får gilla vad du vill och det lär ju klocktillverkare i de lägre prissegment vara glada över.

God dag min herre
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fair enough! Man måste inte slösa pengar på klockor och andra extravaganser men gillar man endast billiga märken, typ alla märken du har under dina inlägg: Bulova, Seiko, Vostok, Tissot, Certina mm så framstår det som att man inte har råd med de finare märkena och bättre klockorna då ekonomin inte stödjer inköp. aja nog tjatat om din ekonomi, det spelar ju faktiskt ingen roll i slutändan, du får gilla vad du vill och det lär ju klocktillverkare i de lägre prissegment vara glada över.
God dag min herre
Jag tycker ändå att de påminner om Rolex, särskilt för någon som inte har koll på klockor. Således blir ju resultatet att bäraren vill framstå som något den inte är.
Tja, jag gillar snygga klockor, oavsett märke.:) Spännande att du har så stor insikt i min ekonomi. Kanske kan anlita dig som min privatekonomiska rådgivare?;)
Att Seikos dykare skulle misstas för Rolex skulle jag ha svårt att se...
 

Salesmayne

Panerai
Som sagt, din ekonomi är din ensak, men en tydlig indikator skulle ju kunna vara att man endast verkar gilla märken i de lägre prissegmenten. Jag tror f ö att jag hade varit en horribel rådgivare he he
 
Topp