• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex international warranty

Ananta

Breitling
Hej,

Någon Rolex expert här som vet?

Har en Rolex Daytona på gång, den är uttagen hos AD i Italien 2012,
på certet finns AD'n förtryckt men inget namn och inget datum.
Något inköpskvitto finns inte heller.
Gäller garantin då? (Hur vet man tex. när klockan såldes och när garantitiden började?)

Är "International Warranty" precis som det låter, att man kan gå till vilken Rolex AD
som helst i Sverige (och EU) och få ev. fel åtgärdat?

Tack
Mvh
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det du har kallas för ett öppet cert. Så länge AD:ns namn finns förtryckt så är det inga problem. Vill man vara lite ful så kan man vänta med att fylla i datum när och om klockan börjar krångla. Förutsatt att klockan fortfarande finns i produktion eller nyligen utgått och att det kan antas att det inte gått längre än två år sedan inköpsdatum. Det är ett vågspel.

Garantin gäller med certet och är världsomspännande.
 

Ananta

Breitling
Så det betyder man man kan "förlänga" garantitiden?
Och hur vet man att klockan man köper verkligen är från 2012 och inte äldre?
Det står ju inget datum?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Så det betyder man man kan "förlänga" garantitiden?
Och hur vet man att klockan man köper verkligen är från 2012 och inte äldre?
Det står ju inget datum?


Vad är det för serie? En Daytona från 2012 borde vara en G-serie eller random serie.
 

max

Dancing Queen
Det du har kallas för ett öppet cert. Så länge AD:ns namn finns förtryckt så är det inga problem. Vill man vara lite ful så kan man vänta med att fylla i datum när och om klockan börjar krångla. Förutsatt att klockan fortfarande finns i produktion eller nyligen utgått och att det kan antas att det inte gått längre än två år sedan inköpsdatum. Det är ett vågspel.

Garantin gäller med certet och är världsomspännande.
Är det inte så att AD rapporterar försäljningsdatum till Rolex, eftersom den är köpt på AD bör Rolex redan ha försäljningsdatum och därmed så kan ju fifflande med det datumet slå lite bakut. Vet att gråhandeln är lite vag och är säkert en stor zon med ej registrerade försäljningar men att rakt av rekommendera att förfalska ett cert/garantitid känns lite vågat.

Ang ålder så får du helt enkelt undersöka skillnader mellan år och kolla serienr, tänk på att de kan ligga på lagerhyllan ett tag också.
Vill du spara pengar genom att köpa en med öppet cert och från italien så är det självklart mer risky än att köpa en dyrare med allt komplett och i ordning, man får tyvärr näst intill alltid vad man betalar för vilket även gäller tryggheten osv.

Lycka till!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Vad är det för serie? En Daytona från 2012 borde vara en G-serie eller random serie.
Problemet med random serie är ju att man inte vet vilket år det är, dessa kom ju redan 2009 och mig veterligen så är det bara Rolex som vet produktionsår på dessa. Så om modellen funnits sedan 2009 är det alltid en risk att klockan är äldre än utlovat om certet inte är ifyllt.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Är det inte så att AD rapporterar försäljningsdatum till Rolex, eftersom den är köpt på AD bör Rolex redan ha försäljningsdatum och därmed så kan ju fifflande med det datumet slå lite bakut. Vet att gråhandeln är lite vag och är säkert en stor zon med ej registrerade försäljningar men att rakt av rekommendera att förfalska ett cert/garantitid känns lite vågat.

Ang ålder så får du helt enkelt undersöka skillnader mellan år och kolla serienr, tänk på att de kan ligga på lagerhyllan ett tag också.
Vill du spara pengar genom att köpa en med öppet cert och från italien så är det självklart mer risky än att köpa en dyrare med allt komplett och i ordning, man får tyvärr näst intill alltid vad man betalar för vilket även gäller tryggheten osv.

Lycka till!

Jag har aldrig hört att AD rapporterar försäljningsdatum till Rolex och det bekräftas även av info från TRF. Man kan självklart diskutera den moraliska biten i detta och jag rekommenderar inte TS till något utan informerar bara om vad man KAN göra.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Problemet med random serie är ju att man inte vet vilket år det är, dessa kom ju redan 2009 och mig veterligen så är det bara Rolex som vet produktionsår på dessa. Så om modellen funnits sedan 2009 är det alltid en risk att klockan är äldre än utlovat om certet inte är ifyllt.


Jo, det är klart. Men har den legat ett eller ett par år är det ingen fara ändå. Daytonan är dessutom en sådan modell som inte direkt blir liggande. Det viktigaste med modellen för mig är i alla fall att den har det senaste spännet om man ändå ska betala fullt pris. det senaste spännet kom 2009 i mitten av V-serien.
 

Ananta

Breitling
Vad är det för serie? En Daytona från 2012 borde vara en G-serie eller random serie.

Lite det som är problemet, det är random.

Om vi går tillbaks till garantifrågan, kommer det att gälla?
Eller ska man försöka verfiera med AD'n som sålde klockan att den verkligen såldes xxx datum?
(och kanske kan få certet stämplad i efterhand eller få nån slags intyg?)
 

Ninen79

Audemars
Du kan lämna in din rolex till svensk AD under garatitiden, och dom kommer i sin tur skicka den till rolex men du får betala frakten. Nymans ville ha 2k för att skicka min splitter nya sub c till rolex för gångjustering. Min klocka var uttagen i italien och var under garatin.
 

Ananta

Breitling
Du kan lämna in din rolex till svensk AD under garatitiden, och dom kommer i sin tur skicka den till rolex men du får betala frakten. Nymans ville ha 2k för att skicka min splitter nya sub c till rolex för gångjustering. Min klocka var uttagen i italien och var under garatin.

Var datumet ifylld i ditt cert?
Finns det inget datum så vet man ju inte när garantin började.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Lite det som är problemet, det är random.

Om vi går tillbaks till garantifrågan, kommer det att gälla?
Eller ska man försöka verfiera med AD'n som sålde klockan att den verkligen såldes xxx datum?
(och kanske kan få certet stämplad i efterhand eller få nån slags intyg?)

Garantin gäller.
 
  • Like
Reactions: Zed

Zed

Swissera
Professional Dealer
Du kan lämna in din rolex till svensk AD under garatitiden, och dom kommer i sin tur skicka den till rolex men du får betala frakten. Nymans ville ha 2k för att skicka min splitter nya sub c till rolex för gångjustering. Min klocka var uttagen i italien och var under garatin.


Det stämmer möjligen när det gäller Nymans men jag har lämnat in till Bergströms i Göteborg som löste det själva utan att skicka till Rolex. Det där med frakt är mer en inställning som AD själv väljer.
 

JayJay

Rolex
Du kan lämna in din rolex till svensk AD under garatitiden, och dom kommer i sin tur skicka den till rolex men du får betala frakten. Nymans ville ha 2k för att skicka min splitter nya sub c till rolex för gångjustering. Min klocka var uttagen i italien och var under garatin.
Oj. Det känns ju spontant rätt värdelöst med en världsomspännande garanti om det ska kosta 2k varje gång man ska använda den. Tycker verkligen Rolex själva att detta är okej? Alltså får AD göra så?
 

oscaroscar

Panerai
Oj. Det känns ju spontant rätt värdelöst med en världsomspännande garanti om det ska kosta 2k varje gång man ska använda den. Tycker verkligen Rolex själva att detta är okej? Alltså får AD göra så?
Fick höra detsamma från Engströms i Jönköping, när jag däremot skickade till Rob Engström så löste dom det hela på plats, utan några kostnader.
Försökte få ett svar av Engströms i Jönköping (de ligger närmast) på varför de skulle kräva mig på administrationsavgift och allt va de hette, medans andra urmakare inte gjorde det. Men jag fick ingen respons.

Tycker det hela är ganska solklart, man ska inte pröjsa om de är ett garantiärende.
 

Ninen79

Audemars
Det stämmer möjligen när det gäller Nymans men jag har lämnat in till Bergströms i Göteborg som löste det själva utan att skicka till Rolex. Det där med frakt är mer en inställning som AD själv väljer.
Ja det stämmer, olika AD har olika inställning som du säger. Hade ett garanti ärende på min gamla PO hos Rob E men dom tog inget betalt och klockan var inte ens köpt hos dom.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det är väl tyvärr så att en mindre AD kan bli lite sur över att behöva serva en klocka de inte sålt själva, men som sagt...är det ett garantiärende skall de ju fakturera leverantören alla kostnader som uppstår. Det skall väl också inkludera eventuella fraktkostnader om de inte kan utföra åtgärden själva.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det är väl tyvärr så att en mindre AD kan bli lite sur över att behöva serva en klocka de inte sålt själva, men som sagt...är det ett garantiärende skall de ju fakturera leverantören alla kostnader som uppstår. Det skall väl också inkludera eventuella fraktkostnader om de inte kan utföra åtgärden själva.


Det finns inget att bli sur över. Får man problem så är det bara att kontakta Rolex som drar åt tumskruvarna. De borde istället se åtgärden som en intäkt till bolaget både ekonomiskt och genom att knyta kontakt med en ny potentiell kund.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det finns inget att bli sur över. Får man problem så är det bara att kontakta Rolex som drar åt tumskruvarna. De borde istället se åtgärden som en intäkt till bolaget både ekonomiskt och genom att knyta kontakt med en ny potentiell kund.

Visst är det så...men, men... inte alltid som det fungerar IRL.
Som jag sa i mitt inlägg, de blir ju kompenserade av leverantören för ev kostnader.
 
  • Like
Reactions: Zed

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Passar på att ställa min fråga här då denna tråden är snarlikt den jag tänkte starta. Innan jag lämnade in min gmt som är under rolex världsgaranti så mailade jag runt bland lite olika rolex-ad:s för att höra hur lång tid som kunde vara rimligt för att lösa problemet med min klocka då min lokala ad gav mig en tid på cirka 10 veckor.

Hursomhelst så fick jag ett litet knepigt svar från nymans i stockholm som sa att de kunde åtgärda felet via ruckning på cirka en vecka. Dom skulle göra det gratis o klockan var köpt hos dem, annars skulle det kosta 700kr(?!). Är detta verkligen sättet en världsgaranti fungerar eller ville någon på Nymans bara ta ute lite avgifter för att de inte vill ta ärendet utan att få betalt?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Stämmer att garantin gäller, men datum måste i alla fall vara ifyllt när/om du lämnar in klockan (kanske är självklart:D).
Eventuell fraktkostnad om klockan skall skickat till ett internationellt servicecenter får du nog stå för själv.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Stämmer att garantin gäller, men datum måste i alla fall vara ifyllt när/om du lämnar in klockan (kanske är självklart:D).
Eventuell fraktkostnad om klockan skall skickat till ett internationellt servicecenter får du nog stå för själv.

ajdå... vad fult att de vill ta ut en avgift bara för att slippa hantera garantiärendet :/ undrar vad Rolex säger om detta... kan ju inte vara okej att försöka friskriva sig från att hantera garantiärenden genom att hitta på avgifter
 

MJ24

Patek
2-Faktor
ajdå... vad fult att de vill ta ut en avgift bara för att slippa hantera garantiärendet :/ undrar vad Rolex säger om detta... kan ju inte vara okej att försöka friskriva sig från att hantera garantiärenden genom att hitta på avgifter

Ja, det kan man tycka, men så var det i alla fall för mig.
AD sa att de var tvungna att skicka klockan, och att fraktkostnad inte igår i garantåtagandet.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Ja, det kan man tycka, men så var det i alla fall för mig.
AD sa att de var tvungna att skicka klockan, och att fraktkostnad inte igår i garantåtagandet.

Det är samma här. De tog 700 gör att fixa själv men jag kubde välja att dr skulle skicka den till rolex mot en hanteringsavgift på 2000. Vilken värdelös världsgaranti...
 

noeLLY

Cartier
Är väl ett sätt för butikerna att försvåra grå handeln. Gällande ruckning så beror det väl på fall till fall. Kan jag lämna in en klocka dom går +5 på garanti och be dem försöka justera in den mer? Tveksamt, går gränsen vid cosc kanske? Jag förstår Nymans på ett sätt om nån glider in med cert från tjotaheiti och kräver garantirep men samtidigt är ju världsgaranti världsgaranti. Så Nymans något att man får tillbaka pengen om det är garanti?
 
Topp