• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex lagerhåller endast delar i 30år?

Har en god vän som var inne hos urmakaren i veckan och ville serva sin datejust 1601 med cal. 1570. Dagen efter ringde urmakaren och meddela att flera av delarna som behövde ersättas inte längre tillhandahålls av Rolex. Förklaringen han fick var att dom endast lagerhåller delar till urverk upptill 30år efter att dom slutat tillverka dom. Om detta stämmer blir det troligtvis dyrare och svårare för oss som äger vintage rolex inom en snar framtid. Någon mer som råkat ut för detta?

43773D97-D34F-4F2E-9F90-27BDE416C5D5.png

Nyheten har spritt sig ww.....så det kanske är det nya läget nu....

Ajaj, de bara o invänta Rolex svar på Biltema gällande delar med andra ord.... tråkigt

Tycker du? Patek garanterar delar och service för alla ur de tillverkat sedan 1839.

Ja, kan inte tänka mig nån annan bransch där man förväntar sig att tillverkaren har delar till allt i mer än trettio år efter att man slutade sälja något. Även om urverk är ganska små så blir det en hel del plats som går åt i längden.

Helt övertygad om att Rolex kan erbjuda samma service som Patek om man bara vill betala för det. Känns dock tveksamt om kunderna vill betala samma för en del till en 70-tals DJ som till en perpetualpatek från 40-talet.

Överlag så finns det massor med delar till gamla 15xx ute hos många urmakare. Sedan så finns det miljontals med möjliga donatorklockor om det skulle krisa. Låt oss återkomma till tråden när detta väl är ett riktigt problem. :)

Loggade precis in på myrolex som vi urmakare har tillgång till, och alla delar till 1575 finns fortfarande att beställa, inga problem. Är mer troligt att de lägger ner kaliber 2035 och Oysterquartz 5035/5055 innan de ger upp 15XX, med tanke på all vintagehype som råder kring dem, dessutom gjordes ju cal 1530 fram till 1991. Låter som det är nån low-level urmakare som inte får beställa pga att han jobbar för en affiliate, typ rolex UK eller rolex USA.

Dock finns väldigt få tavlor till till exempel 1803/8 kvar att beställa så sakta men säkert kommer det att övergå till deras vintage restoration department, såsom cal 10XX och 11XX t ex.

Ja, kan inte tänka mig nån annan bransch där man förväntar sig att tillverkaren har delar till allt i mer än trettio år efter att man slutade sälja något. Även om urverk är ganska små så blir det en hel del plats som går åt i längden.
Förutom den bransch vi diskuterar här där flera tillverkare tillhandahåller delar betydligt längre kan jag utan att tänka efter jättenoga komma på flera andra, exempelvis flygbranschen och medicinteknik. Finns säker många fler. Inte jättekonstigt även om du tycker det.

Förutom den bransch vi diskuterar här där flera tillverkare tillhandahåller delar betydligt längre kan jag utan att tänka efter jättenoga komma på flera andra, exempelvis flygbranschen och medicinteknik. Finns säker många fler. Inte jättekonstigt även om du tycker det.

Jag sa inget om att tillhandahålla delar, utan reagerade enbart på att man skulle ha allt i lager i så många år. Som @Aurum skrev så nytillverkar ju Patek mycket, och jag vågar mig på att gissa att det samma gäller för väldigt mycket annat. Även det du nämner som exempel.

Lite olika typer av varor också. I Rolex fall handlar det om att lagerhålla delar, i Pateks fall är det att nytillverka mycket.
Patek har en hel del delar kvar från 1800-talet också. Men det är ju svårt att garantera att en 100+ år gammal del inte kan ta slut... Men då gör man en ny - på gammalt sätt!

Loggade precis in på myrolex som vi urmakare har tillgång till, och alla delar till 1575 finns fortfarande att beställa, inga problem. Är mer troligt att de lägger ner kaliber 2035 och Oysterquartz 5035/5055 innan de ger upp 15XX, med tanke på all vintagehype som råder kring dem, dessutom gjordes ju cal 1530 fram till 1991. Låter som det är nån low-level urmakare som inte får beställa pga att han jobbar för en affiliate, typ rolex UK eller rolex USA.

Dock finns väldigt få tavlor till till exempel 1803/8 kvar att beställa så sakta men säkert kommer det att övergå till deras vintage restoration department, såsom cal 10XX och 11XX t ex.
Detta känns ju lite lugnande att höra.

Tillbaka
Topp