• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex med utbytta delar av privatperson som är urmakare

Squid

Basic
Hej! Första gången jag skriver på KS. Hoppas att alla mår så bra som det går.

Undrar bara om det är värt att köpa en lite billigare Rolex Submariner pga att privatpersonen själv har bytt ut delarna? Vissa delar är inte original, men minst lika bra och privatperson påstår sig vara urmakare?

Certifikat kommer med.

Tack och ha det bäst🙂

Om personen i fråga faktiskt är urmakare så borde det iaf funktionellt inte vara några problem med AM delar i urverket. Sen beror det nog på hur mycket billigare det är, om du planerar att serva klockan i framtiden hos en AD så kommer de riva ut alla AM delar för att byta ut mot original och det kan kosta en bra slant beroende på vad som behöver bytas.

Om personen i fråga faktiskt är urmakare så borde det iaf funktionellt inte vara några problem med AM delar i urverket. Sen beror det nog på hur mycket billigare det är, om du planerar att serva klockan i framtiden hos en AD så kommer de riva ut alla AM delar för att byta ut mot original och det kan kosta en bra slant beroende på vad som behöver bytas.
Tack för svar. Jo den går som den ska och han vill sälja den för 65tkr, men jag det är som du säger, byter man ut delarna så kommer det att kosta.

Att sälja en sub (oavsett modell) för 65’ är ju långt under marknadspris.

Vad är det för delar vi snackar om?
Om det är ett par packningar är väl en sak har han skruvat dit egna bryggor är det något annat.
Visst du kanske kommer billigt undan nu men vad kommer det kosta nästa gång Rolex utför servicen och byter ut allt?
Kommer Rolex ens ta i den med tång?
Jag hade avstått.

Att sälja en sub (oavsett modell) för 65’ är ju långt under marknadspris.

Vad är det för delar vi snackar om?
Om det är ett par packningar är väl en sak har han skruvat dit egna bryggor är det något annat.
Visst du kanske kommer billigt undan nu men vad kommer det kosta nästa gång Rolex utför servicen och byter ut allt?
Kommer Rolex ens ta i den med tång?
Jag hade avstått.
Vet inte vilka delar, men håller med dig. Orkar inte heller med all huvudvärk som kanske kommer med klockan 😅

Skulle absolut inte köpa en sådan klocka. Kan ju bli världens huvudvärk. Bättre att köpa något annat eller betala vad det kostar för en Submariner som är 100% original.

Hej,
Förutom ovan svar / Rolex kommer ev vägra serva den / kosta skjortan, om du ska vara transparent, vilket är självklart för de flesta, väldigt få skulle vilja köpa den om du sedan vill flippa och detta är ganska elementärt eg - avstå, du handlar framtida huvudvärk…

Var det den uppe i Kiruna med väldigt fåordig annonstext? Jag hade personligen dragit öronen åt mig pga annonstexten, bildkvaliten, priset samt de påstått utbytta delarna. Klockan torde vara under garanti dessutom varför skulle någon byta ut en massa delar på eget bevåg?

Senast ändrad:
Var det den uppe i Kiruna med väldigt fåordig annonstext? Jag hade personligen dragit öronen åt mig pga annonstexten, bildkvaliten, priset samt de påstått utbytta delarna. Klockan torde vara under garanti dessutom varför skulle någon byta ut en massa delar på eget bevåg?
Japp det var den. Bra poäng, varför ska man byta ut delar själv när garantin fortfarande gäller. Tänkte inte ens på det👍

Av det jag läser, låter det ganska uppenbart som ett försök till bortförklaring av varför det inte sitter ett Rolex-verk i något som det står Rolex på. Alternativt att det sitter ett hopplockat urverk med delar från Rolex i en boett som inte alls kommer från Rolex.

Hur som helst, det goda rådet är att inte spendera pengarna på något sådant.

Kommer ut så mycket annonsen på blocket med olika Rolex för alldeles för bra pris. Håll dig borta från ”för bra för att vara sant” priser i den här hobbyn

Kommer ut så mycket annonsen på blocket med olika Rolex för alldeles för bra pris. Håll dig borta från ”för bra för att vara sant” priser i den här hobbyn
Ja! Har också märkt att de flesta som säljer så billigt har öppnat konto på blocket i år, när man har kontakt via blockets meddelanden så verkar det som att de har använt google translate och de vill alltid få betalt via PayPal.

Av det jag läser, låter det ganska uppenbart som ett försök till bortförklaring av varför det inte sitter ett Rolex-verk i något som det står Rolex på. Alternativt att det sitter ett hopplockat urverk med delar från Rolex i en boett som inte alls kommer från Rolex.

Hur som helst, det goda rådet är att inte spendera pengarna på något sådant.
Kanske var en bättre kopia? Replika.

Som alla säger här så är det bara att avstå. Finns alltför många exempel på klockor som är ett ihopplock av både stulna och fake delar. Finns ju t.o.m fake helguldsklockor från framförallt 70/80 talet när guldet var billigare. Kanske det är en äkta boett men länk, urverk etc är fake. Sen finns det gott om fake certifikat.

Låter snarare som en replika med vissa originaldelar snarare än en äkta med aftermarket delar.

Klassisk scam - köp en replika o byt ut tavla/bezel/vidare/välj själv till original. Passa på den är mitt tips.

116610 kom väl 2010 och ska verkligen inte behöva byta massa delar om den inte blev överkörd av en buss eller något liknande. Det var väl 2015 de ändrade från 5 till 10 års serviceintervall. Vem vill ”förstöra” en sån ny klocka och sänka värdet med många tiotals kkr genom att mecka den själv.

En urmakare med någon uns av yrkesstolthet skulle väl aldrig sätta in andra delar i en Rolex?
Skulle det vara fallet, varför sätter han inte in rätt grejer istället så att han kan höja priset med 60k?

Klassiker att skriva att man sitter långt upp i norr också. Då är det större chans till distansaffär.
(Inte meningen att dissa några äkta norrlänningar)

Snälla snälla gå inte på detta..☹️

Tillbaka
Topp