• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex movement 32XX issues

T_text

Basic
2-Faktor
Skapar en tråd för att diskutera och samla medlemmars problem kopplat till Rolex movement 32XX.

Problematiken som har beskrivits på andra forum är att klockan efter ett tag, tidsramen varierar stort, blir långsammare och amplituden sjunker (under gränsvärdena).

Mycket tyder på designen av 32XX har vissa grundläggande fel. Utförlig beskrivning finns här:

I denna tråd finns information om felsökning och datasamling för att utreda hur utbredd felet är:

Frågor:
  • Har ni klockor som plötsligt börjat gå långsammare, under gränsvärden?
  • Har ni tagit klockan tillbaka till AD eller skickat till RSC?
  • Generella tankar om 32XX?

/T
 
Utbrytet från Explorer-tråden sas så postar samma text här:

Jag tänker att 1) 32xx har funnits i flera år, debuterade först i GMT som jag minns det och en snabbsökning ger att det att var 2019. Då Rolex enligt uppgift producerar mer mekaniska klockor per år än någon annan så finns det en oerhörd mängd 32xx-klockor därute. 2) Rolex får en oerhörd uppmärksamhet på alla form av issues. Dom är ju inte ensamma om att ha trixat upp högre PR på befintliga urverk och andra måste ju ha liknande issues, bara att det inte skrivs om det.

Rejset med högre PR är nog inte bara av godo men kunderna verkar kräva det loch då t ex Tudor erbjuder 70t i sina MT-verk så måste ju moderbolaget också göra det. Man kan fundera på varför, framhålls att man kan lägga klockan fredag em och den tickar fortfarande på måndag morgon. Hur lång tid tar det att skaka igång och ställa sin klocka på måndag morgon? Annars har winders existerat länge.

----
Tydligen kom 32xx ännu tidigare i Day-Date? Nej, jag har en Explorer med 3132. "Vi" har även en dammodell med 55t 2236 men det är ju inget 32XX (?)
Svarar här ist :)

Release datum för de olika versionerna:
2015: 3235, 3255
2016: -
2017: -
2018: 3285
2019: -
2020: 3230
 
Köpte en Submariner 124060 februari 2021, har aldrig haft en mer exakt klocka, den diffade några sekunder per månad.

2,5 år senare tappar den plötsligt 5-10 spd. Jag tar den till AD som mäter i timegrapher och konstaterar att den går -10spd samt har låg amplitud.

Nu är den inlämnad för service (Garantiärende).
 
Köpte en Submariner 124060 februari 2021, har aldrig haft en mer exakt klocka, den diffade några sekunder per månad.

2,5 år senare tappar den plötsligt 5-10 spd. Jag tar den till AD som mäter i timegrapher och konstaterar att den går -10spd samt har låg amplitud.

Nu är den inlämnad för service (Garantiärende).
Trist att höra, vad sa AD när du lämnade in den?
Har också en 124060, köpt i år, hittills går den plus 2 spd.
Rolex är ju inte speciellt transparenta, så man vet ju inte om det har blivit fixat eller inte, men antagligen inte tyvärr.
 
Trist att höra, vad sa AD när du lämnade in den?
Har också en 124060, köpt i år, hittills går den plus 2 spd.
Rolex är ju inte speciellt transparenta, så man vet ju inte om det har blivit fixat eller inte, men antagligen inte tyvärr.
De sa bara att den gick för långsamt och att amplituden var låg inget annat. Även att de prioriterade garantiärenden så det skulle inte ta så lång tid. Bra bemötande helt klart.
 
Jag var sugen på en ny DJ men avstod just pga problemen med 32xx-verken. Även om sannolikheten att drabbas är liten så känns det som att Rolex är fel ute med dessa kalibrar. Rolex "grej" har ju varit traditionella, ofta omoderna och grova lösningar som varit robusta och idiotsäkra. Känns trist att dom ska haka på "trender" som onödigt lång gångreserv, nytt gångsystem osv som uppenbarligen kompromissar med tillförlitligheten.
 
Jag var sugen på en ny DJ men avstod just pga problemen med 32xx-verken. Även om sannolikheten att drabbas är liten så känns det som att Rolex är fel ute med dessa kalibrar. Rolex "grej" har ju varit traditionella, ofta omoderna och grova lösningar som varit robusta och idiotsäkra. Känns trist att dom ska haka på "trender" som onödigt lång gångreserv, nytt gångsystem osv som uppenbarligen kompromissar med tillförlitligheten.
Det är ju ingenting som säger att t.ex ökad gångreserv automatiskt skall leda till sämre tillförlitlighet? Finns gott om urverk med bra gångreserv som fungerar utmärkt, tycker gott
att Rolex/Aegler borde klara av det utan att klanta till det.
 
Det är ju ingenting som säger att t.ex ökad gångreserv automatiskt skall leda till sämre tillförlitlighet? Finns gott om urverk med bra gångreserv som fungerar utmärkt, tycker gott
att Rolex/Aegler borde klara av det utan att klanta till det.
Ökad gångreserv innebär i regel någon form av kompromiss, om det så handlar om lägre vridmoment pga tunnare och längre fjäder, ökad komplexitet och tillverkningskostnad/servicekostnad pga dubbla fjäderhus eller liknande. Det jag menar är att Rolex traditionellt varit väldigt trendokänsliga och det är otypisk Rolex som varumärke att anamma något som potentiellt kan medföra problem med den långvariga tillförlitligheten bara pga att konkurrenterna gör så.
 
Ökad gångreserv innebär i regel någon form av kompromiss, om det så handlar om lägre vridmoment pga tunnare och längre fjäder, ökad komplexitet och tillverkningskostnad/servicekostnad pga dubbla fjäderhus eller liknande. Det jag menar är att Rolex traditionellt varit väldigt trendokänsliga och det är otypisk Rolex som varumärke att anamma något som potentiellt kan medföra problem med den långvariga tillförlitligheten bara pga att konkurrenterna gör så.
Om rolex bara hade varit rolex hade dom kanske kommit undan med lägre gångreserv. Nu har dom ju också Tudor och det hade väl varit omöjligt att erbjuda COSC och +70h gångreserv på Tudorn men inte Rollarna.
 
Jag var sugen på en ny DJ men avstod just pga problemen med 32xx-verken. Även om sannolikheten att drabbas är liten så känns det som att Rolex är fel ute med dessa kalibrar. Rolex "grej" har ju varit traditionella, ofta omoderna och grova lösningar som varit robusta och idiotsäkra. Känns trist att dom ska haka på "trender" som onödigt lång gångreserv, nytt gångsystem osv som uppenbarligen kompromissar med tillförlitligheten.
Det här med sannolikheten är intressant, finns det ett stort mörkertal dvs att de som är drabbade inte vet om det? Har en DJ med 3135 urverket, har i stort sätt aldrig haft koll på om den gått enligt spec eller inte. Men efter 32xx härvan mäter jag suben varenda dag.
 
Ökad gångreserv innebär i regel någon form av kompromiss, om det så handlar om lägre vridmoment pga tunnare och längre fjäder, ökad komplexitet och tillverkningskostnad/servicekostnad pga dubbla fjäderhus eller liknande. Det jag menar är att Rolex traditionellt varit väldigt trendokänsliga och det är otypisk Rolex som varumärke att anamma något som potentiellt kan medföra problem med den långvariga tillförlitligheten bara pga att konkurrenterna gör så.
Instämmer hundra! Finns så många vackrare urverk men Rolex har ju funktionellt varit grymma. Det är nog dumt att tappa bort. Längre PR är för mig en dålig idé. Noll fördelar o potentiellt en hel del nackdelar.
 
Kan detta ha något med att priserna på service har stuckigt iväg så in i helvete? Läste någonstans att en vanlig service av ett 3235 urverk ligger på ca 14k. Läste igenom allt det som var länkat i inlägg 1 och där förklarades det att Rolex tillverkat väggen till fjäderhuset mycket tunnare än på tidigare urverk så man var tvungen att byta hela fjäderhuset vid varje service. Jag tänker om det är så att numera byts fler delar som standard vid servicen och därför har de fått höja priset på servicen. Innan gick väl en sevice på ca 8k och då ingick vissa delar och sedan fick man beta extra om andra delar behövde bytas. Det är bara en tanke jag fick så det behöver absolut inte stämma. Jag tycker dock att det är konstigt att det inte skrivs mer om detta på olika ställen då det enligt mig är en rätt stor grej men tanke på hur stora Rolex är och att Rolex varit förknippade med väldigt felfritt ägande.
 
Kan detta ha något med att priserna på service har stuckigt iväg så in i helvete? Läste någonstans att en vanlig service av ett 3235 urverk ligger på ca 14k. Läste igenom allt det som var länkat i inlägg 1 och där förklarades det att Rolex tillverkat väggen till fjäderhuset mycket tunnare än på tidigare urverk så man var tvungen att byta hela fjäderhuset vid varje service. Jag tänker om det är så att numera byts fler delar som standard vid servicen och därför har de fått höja priset på servicen. Innan gick väl en sevice på ca 8k och då ingick vissa delar och sedan fick man beta extra om andra delar behövde bytas. Det är bara en tanke jag fick så det behöver absolut inte stämma. Jag tycker dock att det är konstigt att det inte skrivs mer om detta på olika ställen då det enligt mig är en rätt stor grej men tanke på hur stora Rolex är och att Rolex varit förknippade med väldigt felfritt ägande.
Kan säkert vara en bidragande faktor, sen har väl servicekostnaderna gått upp generellt? Men kanske inte mkt som för 32xx. Antar att kostnaderna måste ökat rätt mycket för Rolex med alla garantireparationer.

Håller helt med dig gällande att det är märkligt att det inte skrivs mer om felet, och det är underligt att Rolex inte lever upp till en av sina grundprinciper. Frågan är vad de gör för att fixa det?
 
Senast ändrad:
Jag sitter på ett 32xx urverk och är rätt novis på detta med att mäta om klockan går rätt eller ej. Har 5 år garanti kvar men känns smart att hålla lite koll.

Någon här som kan rekommendera ett bra verktyg som jag kan mäta med?
 
Jag sitter på ett 32xx urverk och är rätt novis på detta med att mäta om klockan går rätt eller ej. Har 5 år garanti kvar men känns smart att hålla lite koll.

Någon här som kan rekommendera ett bra verktyg som jag kan mäta med?
Synka den mot atomur bara och Koll 24h senare hur mkt det avviker. Rent anekdotiskt diffar min 3230 ungefär 1 sek/vecka.
 
Senast ändrad:
Jag köpte en 126200 i januari 2021, var i princip owg med den i ett år. Mellan sommar/vintertid hade den tappat 8 sekunder..
Nu växlar jag mer mellan klockor och bär dem ca 1 vecka var, nu tappar den ca 4-5 sek per dygn.
Har pratat med ad:n och ska åka in och mäta upp den, så får man se vad de säger, men vore ju helt klart trist om det är något återkommande som helt enkelt slits på 3 år och de tar ett garantifall på dem och sen får man själv serva.
 
Jag sitter på ett 32xx urverk och är rätt novis på detta med att mäta om klockan går rätt eller ej. Har 5 år garanti kvar men känns smart att hålla lite koll.

Någon här som kan rekommendera ett bra verktyg som jag kan mäta med?
Om du vill gå crazy så köper du en sån här: https://klocksnack.se/threads/timegrapher-weishi-1900.184023/

Samt följer dessa steg:
  • Full winding (40+ full crown turns)
  • Place the watch in DU onto your timegrapher
  • Crown in contact with the microphone
  • No scotch between microphone and crown
  • Wait 15 min
  • Measure all 5 positions (DU, 6U, 9U, 3U, DD)
  • 2 min/position data taking
  • 2 min stabilisation after each position change
  • Takes about 15 + 5x4 = 35 min
  • Post the results

Jag funderade ett tag på att göra det men insåg rätt snabbt att jag skulle bli komplett galen av allt mätande
 
Jag köpte en 126200 i januari 2021, var i princip owg med den i ett år. Mellan sommar/vintertid hade den tappat 8 sekunder..
Nu växlar jag mer mellan klockor och bär dem ca 1 vecka var, nu tappar den ca 4-5 sek per dygn.
Har pratat med ad:n och ska åka in och mäta upp den, så får man se vad de säger, men vore ju helt klart trist om det är något återkommande som helt enkelt slits på 3 år och de tar ett garantifall på dem och sen får man själv serva.
Ovissheten är klart det jobbigaste, lite som death row men aningen mildare
 
Tillbaka
Topp