• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex och haglegevär?

Marquise

Omega
Goddag, efter min första tråd om "oskuldsklockan" så har jag börjat suga i mig så mycket information som går.
Vad jag inte nämnde i den tråden är att jag har ett intresse för jakt och skjuter mycket.
Började därför söka runt på olika klockor som ska klara av en "soldatmiljö" och hittade många olika alternativ så som G-Shock mm.
Men vad som intresserade mig mest var att ett stort antal högre uppsatta militära individer använde sig av olika typer av Rolex modeler.

Så jag undrar helt enkelt, är Rolex stryktåliga eller är det bara en statussymbol militärer emellan?
 

plattfot

Rolex
Goddag, efter min första tråd om "oskuldsklockan" så har jag börjat suga i mig så mycket information som går.
Vad jag inte nämnde i den tråden är att jag har ett intresse för jakt och skjuter mycket.
Började därför söka runt på olika klockor som ska klara av en "soldatmiljö" och hittade många olika alternativ så som G-Shock mm.
Men vad som intresserade mig mest var att ett stort antal högre uppsatta militära individer använde sig av olika typer av Rolex modeler.

Så jag undrar helt enkelt, är Rolex stryktåliga eller är det bara en statussymbol militärer emellan?


Hehe, enda hagelgeväret jag sköt under militärtjänsten var en Spas 12 som ett av befälens privata.
Tvekam som just hagel finns som tjänstevapen.

Jag skulle välja en batteriklocka just under de mest intensiva skjutövningarna, även om det troligen går bra med en mekanisk.
 

Marquise

Omega
Hehe, enda hagelgeväret jag sköt under militärtjänsten var en Spass12 som ett av befälens privata.
Tvekam som just hagel finns som tjänstevapen.

Jag skulle välja en batteriklocka just under de mest intensiva skjutövningarna, även om det troligen går bra med en mekanisk.

Det är privat jag skjuter hagel, men principen är ju den samma med vibrationer och liknande. Tyckte bara det var intressant.
 

plattfot

Rolex
Det är privat jag skjuter hagel, men principen är ju den samma med vibrationer och liknande. Tyckte bara det var intressant.


ok. Min bror som är i byggsvängen kör med en Fortis automatare på armen 24/7. Han har den på sig när han bilar golv, kör borrhammare och slagborr. Han har inte servat den på 10 år och den tickar på. Dock ganska säker på att den är mer sliten (både utanpå och inuti) än om han suttit bakom ett skrivbord.
Tror man kan skjuta med en automatare då och då utan problem, även om jag inte hade gjort det.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag skjuter ganska regelbundet med automatiska klockor. Inga konstigheter.

tmp_7741-DSC_0228-1723957892.JPG
 

Marquise

Omega
ok. Min bror som är i byggsvängen kör med en Fortis automatare på armen 24/7. Han har den på sig när han bilar golv, kör borrhammare och slagborr. Han har inte servat den på 10 år och den tickar på. Dock ganska säker på att den är mer sliten (både utanpå och inuti) än om han suttit bakom ett skrivbord.
Tror man kan skjuta med en automatare då och då utan problem, även om jag inte hade gjort det.
Söker en sådan Dailyklocka jag med. Förstår ju att den slits mer ute i vildarken än bakom ett skrivbord men frågan var mer om den klarade av det?
 

UNO

Panerai
Habegär eller Hagelgevär
Bålstabilitet eller Bålstalabilitet

Hjärnan hjälper oss att läsa.

Även om jag inte gillar jakt vet jag folk som har Patek 24/7 som jagar, GW har ju sin Datejust.

Så länge det är ett ur som det finns delar till är det bara att köpa på.
 

Marquise

Omega
Habegär eller Hagelgevär
Bålstabilitet eller Bålstalabilitet

Hjärnan hjälper oss att läsa.

Även om jag inte gillar jakt vet jag folk som har Patek 24/7 som jagar, GW har ju sin Datejust.

Så länge det är ett ur som det finns delar till är det bara att köpa på.


Då litar jag på ditt omdöme och fortsätter min jakt. Tack
 

Noami

Cartier
Vill du vara riktig soldat och samtidigt cool borde du gå för en CWC SBS. Används av brittiska militärens Special Boat Service (SBS). Den ser stenhård ut och är även quartzare så stötar borde vara en mindre problem. Whedda har skrivit en bit om den här.

home_main2.jpg

(lånad bild)

edit: oj, märkte nu att jag lyckades missa trådens frågeställning. Sorry. Ett tips skadar nog ej.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
min åsikt är att alla aktiviteter där klockan sitter med en rem på armen är okej, det blir tillräckligt med flex i upphängningsanordningen för att det ska skydda klockan mot allt för stora G-krafter, dvs -klarar din arm smällen så får klockan en mindre smäll och klarar det!
2m dropp rätt i stengolv är en helt annan femma... ;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Cyklade MTB med en Seikodykare och tapparna som håller fast tavla skakade sönder. Så borrhammare, whoopies med crossen å sånt kanske man ska skippa om man ej vill lämna in klockan. Om en klocka går sönder så finns det annars duktiga människor som inte gör annat än att reparera klockor hela dagarna. Det finns ju många som köper en tuff klocka som enbart är till för att få spö i skog å mark och sen smyger på sig en finklocka. Köp fler klockor är min medicin!

Och som svar på din fråga. Rolex gör helt klart klockor som är stryktåliga. Priset på inköp, reparation och delar gör väl att man behöver ekonomiskt utrymme ifall man vill utsätta dem för tuffa tag. Brukar slänga upp en bild på den här när diskussion kommer på tal, farsans som han aldrig tar av sig och brukar lämna in på reparation då och då. Dock ej bezelinsertet som han ber dem buckla till istället.
beatern.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns massa trådar om ämnet. Sök på "vad tål" eller "vad tål min automatiska" eller "vad tål min Rolex" eller "sporta med"
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Tror inte det finns så många klockor som klarar en smäll från hagelsprutan, ska den klara det får du skjuta på klockan från långt håll;)
Men att skjuta på en Rolex med hagelgevär nä ta en kopia:)
 

Marquise

Omega
Cyklade MTB med en Seikodykare och tapparna som håller fast tavla skakade sönder. Så borrhammare, whoopies med crossen å sånt kanske man ska skippa om man ej vill lämna in klockan. Om en klocka går sönder så finns det annars duktiga människor som inte gör annat än att reparera klockor hela dagarna. Det finns ju många som köper en tuff klocka som enbart är till för att få spö i skog å mark och sen smyger på sig en finklocka. Köp fler klockor är min medicin!

Och som svar på din fråga. Rolex gör helt klart klockor som är stryktåliga. Priset på inköp, reparation och delar gör väl att man behöver ekonomiskt utrymme ifall man vill utsätta dem för tuffa tag. Brukar slänga upp en bild på den här när diskussion kommer på tal, farsans som han aldrig tar av sig och brukar lämna in på reparation då och då. Dock ej bezelinsertet som han ber dem buckla till istället.
beatern.jpg


Ska jag vara helt ärlig så tycker jag den ser bättre ut i sådant skick. Speciellt på en daily klocka. Då jag planerar olika klockor för olika behov så stör det mig inte om min dagliga klocka har några skador. Sen finns det andra klockor för specifika behov eller liknande.
 
Topp