• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex och San Diego, CA

bluetrain

Cartier
Lite oväntat, men inte desto mindre trevligt givetvis, så visade sig San Diego var en riktig pärla om man diggar klockar. Väldigt många butiker, mycket vintage, och även en hel trevliga butiker för nya ur.

Finns en byggnad downtown som jag vill tipsa om lite extra. Byggnaden heter jewelers exchange och den var fylld med butiker som både hade nära nytt/vintage (fanns även smycken, urmakare m.m) med företrädevis rollar av alla möjliga modeller. Inte nödvändigtvis förstklassigt presenterat som ni ser på bilden men verkligen ett ohyggligt stort utbud! Så är ni i södra cali, missa inte detta!

IMG_2639.JPG
 

bluetrain

Cartier
Tog inte så mkt bilder men två gobitar kan jag väl bjuda på iaf.. :)

IMG_2636.JPG


Tittade bla på en väldigt fin 1680. Ca 1978 vill jag minnas som såg opolerad ut och oförskämt bra för sin ålder. Pratade med urmakaren och vi kom in på service osv. Det visade sig att han (en äldre herre i 70årsåldern) tidigare arbetat på Rolex i Paris och berättade lite om skillnaderna för urmakare generellt som servar klockor. I Europa är ju som ni vet i princip monopol på servicen hos AD. I USA, berättade han, är det dock helt annorlunda. De stora (Rolex, Omega mfl) har i flera rättsfall försökt på sig samma sak som i Europa, dvs att försvåra eller neka till försäljning av reservdelar. Dock har de fått domarna emot sig. Detta innebär att Rolex inte kan neka duktiga urmakare delar, så länge de kan påvisa kvalitet i sitt värv, ha rätt utrustning osv. Tydligen kommer de en gång om året för inspektion. Detta givetvis i sin tur en helt annan prisbild på service än hemma. Det kan vara bra att ha med sig!



IMG_2571.JPG



Passade också på att prova en 116710BLNR. Blev riktigt biten efter att ha provat och fått riktigt habegär efter batman!!! Galet snygg klocka!
 
Lite oväntat, men inte desto mindre trevligt givetvis, så visade sig San Diego var en riktig pärla om man diggar klockar. Väldigt många butiker, mycket vintage, och även en hel trevliga butiker för nya ur.

Finns en byggnad downtown som jag vill tipsa om lite extra. Byggnaden heter jewelers exchange och den var fylld med butiker som både hade nära nytt/vintage (fanns även smycken, urmakare m.m) med företrädevis rollar av alla möjliga modeller. Inte nödvändigtvis förstklassigt presenterat som ni ser på bilden men verkligen ett ohyggligt stort utbud! Så är ni i södra cali, missa inte detta!

IMG_2639.JPG
Hur ser prisläget ut i San Diego generellt samt mer specifikt på Rolex? Relativt snarlika priser som i Sverige givet stark dollar?
 

bluetrain

Cartier
Gällande helt nytt har jag för mig det inte var ngn avsevärd skillnad, det var som hemma. Däremot pre-owned, givet dagens dollarkurs, tror jag du kan göra en hygglig affär om du har koll på prisläget för det specifika objekt du tittar på samt kan tänka dig utan fullset. Fick lite intryck att det inte är ovanligt att många slänger eller slarvar bort box o cert och inte bryr sig om det, så det finns en del sådana på marknaden vilket ju såklart pressar priset lite. Nu gjorde jag inte direkt vetenskaplig undersökning men 10-15% lägre på vissa rolex tror jag inte är omöjligt.
 
Topp