• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex OP 39 eller Explorer 1?

Rolex OP 39 eller Explorer 1

• OP 39 naturligtvis!

Röster: 36 23.5%
  • Explorer 1 såklart!

Röster: 104 68.0%
  • Spelar ingen roll, älskar båda!

Röster: 13 8.5%

• Totala väljare
    153

Hoffen

Basic
Hej!
Står inför ett klockköp och behöver er hjälp att ta beslutet. Jag planerar att köpa en klocka ny från AD och de två klockor jag har trattat ner det till är Rolex Explorer 1 MK2 (ref 214270) och Rolex Oyster Perpetual 39 med svart urtavla (ref 114300). Så sent som för en vecka sedan var Explorer 1 det enda alternativet, men när jag fick chansen att testa OP:n med svart urtavla i verkligheten blev valet plötsligt väldigt svårt.

Förutom de estetiska skillnaderna med olika urtavlor, visare och formen på glasringen så har jag förstått det som att det enda som skiljer dem åt rent kvalitetsmässigt är spännet. Explorern har safety clasp och easylink extention, vilket OP:n saknar. I övrigt är det samma urverk etc.

Å ena sidan gillar jag verkligen sunburst-tavlan och den något mer dressade och lyxiga känslan hos OP:n, å andra sidan gillar jag den sportiga och prestigelösa looken hos Explorern. Jag vill ha en klocka som funkar både till t-shirt och kavaj och min enda oro här är väl att OP:n blir för dressad till t-shirt och vice versa. En annan fråga att ta hänsyn till är såklart pristappet hos de båda modellerna. Jag vet ju att sport-Rolex generellt håller bättre i värde, och att OP:n inte klassas till den kategorin, men hur stor procentuell skillnad är det egentligen på pristappet över tid?

Någon här på forumet som har erfarenhet av båda modellerna? Tacksam för all typ av input här!
m114300-0005[1].png
m214270-0003[1].png

Easylink är värt väldigt mycket. Själv så använder jag funktionen dagligen, men jag gillar också att klockan sitter tight.

Själv har jag en 214270 och kan inte vara mer nöjd. Kavaj? Nemas. För mig är däremot arvet viktigast, då jag själv klättrar. Mer än en gång ska det tas wrist shots på 8k+ m.ö.h...

Rent visuellt så tycker jag OPn är snyggare.
I överigt vet jag ej., du måste nog testa båda vid samma tillfälle och gå på magkänslan.
Lycka till och återkom gärna med beslutet! :)

Explorern är ju så jävla mycket snyggare, och en mycket roligare modell.

Och om man behöver en detalj som gör den ena bättre än den andra, så är det matta tavlan på Explorern. Den vinner.

Jag gjorde samma val för inte så länge sedan, föll på OP 36mm svart. Nu dömde jag ut Exp1 iofs även på storleken, och mycket är ju en smaksak men tyckern OPn är finare. Sunburst tavla, kronan kl 12, cleana stavindex. Rent praktiskt så gillar jag att OPn inte har sportlåset, den öppnas och stängs i snabbt och enkelt. OPn har det moderna Oysterlåset vilket är rock solid. Tycker att OPn liksom ligger i en perfekt sweetspot mellan dressiga Datejust och sportmodellerna, funkar till allt.

PS. ett hack ska vara att du kan köpa Exp1s easylink separat och sätta på OP 39mm.

Om andrahandsvärdet är viktigt bör du räkna på kronor, inte procent. Båda är snygga så du kan inte hamna fel! Lycka till. : )

Tycker du ska köra på Explorern. Vill du ha en klocka som är mer åt OP hållet tycker jag det finns roligare modeller. Men en Explorer är en Explorer

Jag hade kört på Explorer, lite tooligare samt ett stort + med easylink :) tycker OP känns lite tråkigare. Men fina klockor båda två !

Personligen skulle jag valt en svart (eller kanske en vit men den fanns ju inte med bland dina alternativ) OP. Gillar det rena och enkla "no nonsense". Enkla index, nedtonad tex och enkla raka visarer. Andrahandsvärdet torde dock vara betydligt bättre på Explorern.

Tycker OPn känns lite för hybridig, lite av allt vilket samtidigt gör den en smula identitetslös.
Lutar du åt en sportigare klocka kör Explorern, men om du vill ha något dressingars skulle jag istället kolla en Datejust.

Jag har haft 114300 men med den grå tavlan och bytte den faktiskt mot just en Explorer 214270 MkII. Jag gillar bägge, men föredrar nog Explorern. Den är lite roligare och framför allt har den ju rätt visare. Snygg lume på siffrorna också sålänge den väl lyser... Sen funkar båda klockorna alldeles utmärkt i de flesta sammanhang även om Exp är tooligare.
Dock bärs Explorer något större. Jag vet inte vad det är som gör att jag upplever det så, för de är ju extremt lika i boett och länk. Kanske de stora arabiska siffrorna? Hur feta handleder har du?

En sak dock - en svart OP är absolut inte för dressad för att bäras ihop med T-shirt. Det går ju utmärkt att sporta tex 36mm DJ eller DD till tischa så en OP klarar saken galant.

Lycka till!

@Hoffen lägg till en poll :)

Jag lägger också min röst på explorern. Planerar den äldre 114270 till min födelsedag men köpte en 16200 sålänge.

Tycker att båda funkar vid dressade tillfällen men explorern känns mer casual.

Min DJ kan kännas något för dressad för min egen smak även om den är riktigt trevlig. Ja jag ger input på en gammal DJ men iom likheter kändes det relevant.
IMG_20181016_085815-01.jpeg

OP! Hade en blå en gång i tiden och önskade då att byta till svart (fanns ej på den tiden). Ogillar dessutom exp tavlan med 3 6 9.

Easylink är värt väldigt mycket. Själv så använder jag funktionen dagligen, men jag gillar också att klockan sitter tight.

Själv har jag en 214270 och kan inte vara mer nöjd. Kavaj? Nemas. För mig är däremot arvet viktigast, då jag själv klättrar. Mer än en gång ska det tas wrist shots på 8k+ m.ö.h...
Jag vet inte..Är inte den här nya explorer ändå ganska långt ifrån originalet?
Jag är dåligt påläst, men är inte klockan nedan "mount everest-klockan"?
DSCF4467.JPG

Bild ärligt stulen från google.

Dvs, har den inte tappat det som är explorer? Som sagt, är väldigt kass på modellen, men för mig är detta en helt annan klocka...
*inväntar att bli påhoppad alla fan-boys* :D

Tillbaka
Topp