• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Oyster Datejust okänt årtal

ericpe

Breitling
Hej!
Har fått en Oyster Datejust som gått i arv från min farfar. Tyvärr är den i dåligt skick vad det gäller glaset och uppdragningsmekanismen. Kan tyvärr endast ändra datumet och inte tiden (om jag inte gör helt fel). Jag vill gärna restaurera klockan men skulle vilja veta vad som går att göra själv och vad det skulle kosta att lämna in. Det här är min första vintage-klocka så jag är rätt så oerfaren. Skulle hjälpa om någon kunde identifiera vilken modell det är av bilder så är den lik 1601 enligt mig.
Hur bifogar man bild?
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Hejsan och kul med ett arv!

En 16xx har ju 1570 urverk som inte har quickset så du måste dra visarna manuellt ett dygn för att ändra datum så jag undrar om det verkligen är en 1601a.

Bilder vore jättekul och du kommer säkerligen få bra hjälp.

Mvh Robin
 

oooskar

Omega
Grattis! Väl värd en service som brukar ligga på 5000-5500kr. Kan vara 1601lr 1603 där skillnaden är att bezelen ("ringen" ) på klockan är lite glansigare på 1601an då den är i vitguld. Jmf med 1603an som är i stål. Men ser fram emot en bild :)
 

ericpe

Breitling
Hej och tack för alla svar, glömde nästan bort tråden!

Här kommer en bild:
IMG_7431.JPG


Vad det gäller datumet så snurrar jag några sekunder innan den byter datum, så tror att det är det som justerar visarna som krånglar.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hej och tack för alla svar, glömde nästan bort tråden!

Här kommer en bild:
IMG_7431.JPG


Vad det gäller datumet så snurrar jag några sekunder innan den byter datum, så tror att det är det som justerar visarna som krånglar.
Hej!

Det där är en Datejust referens 16013, som tillverkades mellan 1978 och 1987. Den har snabbställning av datum, men du behöver rotera kronan så som du beskriver för att växla datum. Du ska kunna dra ut kronan ytterligare ett steg, så kan du ställa tiden. I sitt innersta läge, innan du skruvar fast den så kan du dra upp den. Det ska inte gå allt för trögt.

Om du tar bort länken, så finns både referens- och serienummer graverade. Serienumret är till hjälp för att närmre åldersbestämma klockan. Klockan ser för övrigt välanvänd, men fin ut. Den är väldigt tidstypisk med sina två toner. Rekommenderar absolut service, och att du därefter använder den. Det tål den. Personligen skulle jag dessutom låta bli att polera den, utan låta skicket beskriva vad den har varit med om.

Glaset är för övrigt plexiglas. Det poleras lätt med en mjuk trasa och lite polerande tandkräm. Det byts lämpligen vid service. Verket är 3035, om du undrar.

Mvh A
 
Topp