• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Oyster Perpetual 36 köpfrågor från nybörjare

danniee

Basic
Hej,

Har ett tag kikat på Rolex Submariner, men efter att ha svårigheter att hitta en i butik (vill helst ha nya grejer) så gav jag upp och började titta på Oyster Perpetual som jag kommit att föredra!

Jag är HELT ny när det kommer till premium-klockor. Faktum är att jag i princip aldrig ägt en klocka förutom en Casio kanske i yngre dar. Jag är väl ingen superenthusiast heller när det kommer till klockor om jag ska vara ärlig, men samtidigt har det väl alltid varit lite av en dröm att köpa just en Rolex den dagen jag har råd att köpa en kontant så att säga.

Hur som helst kommer här därför några riktiga noob-frågor. Hur är det med passningsform? Jag utgår ifrån att man provar klockan i butiken givetvis. Ordnar butiken på plats med passform eller är det något man får fixa med själv? Hur ofta måste en Oyster Perpetual 36 servas, och till vilket pris? Är det något särskilt jag måste tänka på i mitt dagliga användande av klockan? Ta av den när jag duschar, badar, sportar?

Kan man bära klockan "casually" i vardagen utan att riskera bli rånad och ihjälslagen (haha, superdum fråga förmodligen).

Ja, som ni hör är jag en riktig nybörjare. Tacksam för hjälp!

Hej,
En OP tar du på dig på morgonen och av på kvällen. Justering av länk ordnar givetvis butiken du köper den ifrån.

Sannolikheten att bli ihjälslagen är låg. Med det sagt tycker jag att OP är en utmärkt modell som passar bra till allt samt har en del roliga tavlor.

Tack för svar! Mycket hjälpsamt.

Insåg nu 36 är måttet på tavlan? Och att jag bör överäga 39 mm modellen också. Så mycket nybörjare är jag. Är en relativt man så 36 mm kanske blir för "feminint" på mig? Sorry, vet inte hur jag ska uttrycka mig.

Tack för svar! Mycket hjälpsamt.

Insåg nu 36 är måttet på tavlan? Och att jag bör överäga 39 mm modellen också. Så mycket nybörjare är jag. Är en relativt man så 36 mm kanske blir för "feminint" på mig? Sorry, vet inte hur jag ska uttrycka mig.
36mm är måttet från ena sidan till den andra ( inte inkluderat krona ), jag har 18,5cm handleder och 36mm OP satt som ett smäck på mig! Hur stora handleder har du?

Alla dina frågor kan en AD svara på. Eftersom du inte vet vad du vill ha för modell så bör du gå dit, pröva en massa olika, ställ frågor, lär dig i lugn och ro för att sedan köpa det du vill ha.

36mm kommer troligtvis inte se för litet ut men prova som sagt, OP brukar väl finnas inne hos AD så bara att prova. Har du kikat på en date just också?

36 mm är grymt bra storlek och svårt att se att den skulle vara feminin ut oavsett hur du är byggd :) Den funkar både till casual och dressad klädsel, flyger också under radarn då den inte är överflashig :) Serviceintervall på nyare Rolex är uppemot 10 år.

Så här ser den ut på mig i denna stund :)
20180902_160730.jpg

36 mm är grymt bra storlek och svårt att se att den skulle vara feminin ut oavsett hur du är byggd :) Den funkar både till casual och dressad klädsel, flyger också under radarn då den inte är överflashig :) Serviceintervall på nyare Rolex är uppemot 10 år.

20180902_160730.jpg

Sjuuuukt snygg. Gillar att den är lite low-key eller vad man ska säga. Kommer nog passa mig bättre än Submariner som jag tycker är lite skrikigare :)

En till fråga. Spelar det någon större roll om jag köper min klocka hos Krons vs LuxuryWatches?

Hittar du något begagnat prisvärt (som är betydligt billigare än hos AD) så kör det, om du nu inte absolut måste ha nytt. Bra att annars att satsa där det finns garanti kvar om priset motiverar det. Vet inte vad LW har för köpvilkor då dessa inte presenteras på deras hemsida men du har ju 3-års reklamationsrätt så lite konsumentskydd är där.

Senast ändrad:
Mätte precis till 18.5 cm :)

Jag har också 18,5 cm och har alltid kört större klockor 40-42 mm. Köpte nyligen två 36 mm och det tog en dag eller två att vänja sig då jag uteslutande kört Speedmaster som är 42 mm. Har upptäckt att 36 mm är den perfekta storleken! Sen är det ju vad man har för preferenser gällande storlek på klockor. Rekommenderar att du besöker en AD och testar de olika storlekarna och även olika modeller.

Observera att OP saknar easylink. (snabbjustering av länken utan verktyg) Jag skulle inte kunna vara utan easylink idag då mina handleder varierar en del i storlek från stund till stund, mycket beroende på temperatur. Om du inte tänkt ha en viss färg på tavlan så är ju Explorer 1 en klocka som liknar OP till utseendet men med mer robust urverk och allmänt mer påkostad (utstickande krona på länklåset till exempel) samt med den underbara easylink. Utmärkt val om man bara ska ha en klocka.

20180902_160730.jpg
Så jävla snygg. Alltid gillat DJ. tyckt OPär lite fattigmans DJ. Men denna är fan snyggare. Får bli en sådan när tillfälle ges :)

I have an OP and I think the best way to handle this step is to try them so you know the one that really suits.

Observera att OP saknar easylink. (snabbjustering av länken utan verktyg) Jag skulle inte kunna vara utan easylink idag då mina handleder varierar en del i storlek från stund till stund, mycket beroende på temperatur. Om du inte tänkt ha en viss färg på tavlan så är ju Explorer 1 en klocka som liknar OP till utseendet men med mer robust urverk och allmänt mer påkostad (utstickande krona på länklåset till exempel) samt med den underbara easylink. Utmärkt val om man bara ska ha en klocka.
det går att köpa till om man går till en bra ad!

Så jävla snygg. Alltid gillat DJ. tyckt OPär lite fattigmans DJ. Men denna är fan snyggare. Får bli en sådan när tillfälle ges :)
Haha jasså? Jag har aldrig tänkt på den som en fattigmans dj eller som ett substitut för en dj alls. Köpte den för storleken och den läckra tavlan...jag tycker DJ blir lite "för mkt" med fluted bezel, datum etc. Tycker OPn e grymt dressad, sportig och stilren utan att vara tråkig :) mkt bang for the buck också :)

Jag har aldrig haft behov av att justera länken alls, men det kanske vissa behöver :s aldrig ens funderat över det...den har mikrojustering som jag ställt in en gång bara :)

Tillbaka
Topp