• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Oyster Perpetual Datejust 1968 - arvegods

gsson1

Basic
Hej! Är en nykomling här på forumet. Kort sagt är jag ingen klocknörd, men uppskattar hantverk i alla dess former och alltid tyckt klockor varit intressanta i allmänhet. Jag ärvde min dragningskraft till guld från min farfar och jag har (eller ja, rättare sagt min farsas familj) ärvt hans Rolex-klocka. Det har gått några år sedan han gick bort men han är alltid saknad och jag tänker på honom minst 1 gång i veckan, han var en mycket härlig människa!

Nåväl, för att hålla mig till ämnet och klockan så har alltså min farsa ärvt hans gamla Rolex-klocka, och hans systrar har pratat om att de vill sälja den. Och det är jag inte alls med på, jag sa emot när de ville sälja hans guldsmycken men de fick göra som de ville och jag ångrar mig fortfarande. Så nu när pratet har uppstått om klockan så tänker jag få upprättelse och köpa loss klockan från dom.

Jag har varit på Bergströms Ur i Malmö för att få mer information kring den, om dess allmänna skick, vad en service skulle kosta samt eventuellt värde. Värdet är inget de ville uttala sig om visade det sig, och skicket fick jag mest info på genom deras service-utlåtande som var lite halvt flyktigt (byta av krona, övergripande putsning, komplett övergång av urverk samt smörjning, pris: 15k).
Insåg att jag börjat i fel ände och måste ha mer information kring klockan innan jag gör en service för 15k. En pantbank i stan som jag uppfattade som "seriös" tog sig en 30 min för att undersöka klockan och ringa deras kollegor i Göteborg. De tyckte att det var mycket kul med ett sådant gammalt cert. (de hade aldrig sett ett sådant gammal, det hade ej heller den anställde på Bergströms Ur). En av faktorerna som gör att man blir lite konfunderad kring just denna klockan är att den är omöjlig att hitta i exakt samma utförande, med avseende på urtavla, bessel och armband. Jag har endast hittat en auktion på nätet i samma utförande, detta är dock en modell från 1981. Denna lyckades vi hitta igen tillsammans på pantbanken.

Jag har försökt få till en träff med en klockvärderare på Stockholms Auktionsverk som jag tror har bra koll, men det är svårt pga hans datum/tider och mitt jobb och vart jag är iväg och jobbar just nu.
Vad tror ni om min klocka? Vart skall jag vända mig för att få mer information? Vad skall jag tänka på vid en service, jag har insett att Bergströms Ur (en auktoriserad rolex-handlare) bytar ut allt som behövs bytas för att uppnå en "rolex standard" och har ej någon värdeminskning i beaktning. Som sagt, det kanske inte spelar någon roll för min klocka men vill gärna ta reda på det först.

Överlag tycker jag klockan är i OK skick, men där är absolut skavanker och glaset är ju en sådan sak man absolut hade velat få upp-putsat (givetvis måste klockans urverk genomgå en komplett overhaul, och där kan man väl inte på något sätt dra ner värdet på klockan?). Har bifogat 2 bilder på klockan! Säg gärna vad ni tycker, för mig är detta en klocka jag verkligen kan tänka mig bära då den är enkel och i perfekt storlek för mig som inte är kraftigt byggd. Framförallt har den ett oerhört stort affektionsvärde för mig.

Bilagor

• 20230416_172111.jpg
    20230416_172111.jpg
    708.3 KB · Visningar: 45
  • 20230416_171636.jpg
    20230416_171636.jpg
    801.7 KB · Visningar: 43
Välkommen till Klocksnack!
Kaplans brukar ha bra koll och har bra öppettider. Men de ligger i Stockholm. Har sämre koll på syd väst Sverige.

Modellen i sig är inte så ovanlig. Så det är inget unikt med klockan, men ett trevligt kvalitetsur med högt affektionsvärde för dig.

Det väl en OP Date och inte en dstejust? Ref 1500? Googla det, kolla sålda objekt via typ auktion närmsta året, behöver inte vara exakt samma tavla.

Tack.

Har googlat och insett och förstår att utbudet är bra i Stockholm och kasst i resten av Sverige. Ska få till en träff med värderare på stockholms auktionsverk i alla fall. Sen har jag iaf ett värde som jag kan lyfta med min farsa också får vi se vad jag ska betala dom för att ta över klockan.

Men där är är inte så mycket som kan gå "fel" vid en service med tanke på värdet, eller? Vad säger du? Tycker du att servicen skall utföras på Bergströms Ur, eller finns där andra alternativ enligt dig? Samt, tycker du priset för servicen på 15k är "rimligt"?

Vet om att det är rolex instegsmodell och att den är vanlig och inget speciellt öht. Dock verkar det vara "speciellt" att ha allt komplett för en klocka som är från 1968. Det har både Bergströms Ur och Pantbanken påpekat iaf.

Stilen och storleken passar mig dock perfekt, vilket är väldigt kul! Så kul att den tickar igång fastän den legat orörd i 5 år =) Kvalite!

Tack.

Har googlat och insett och förstår att utbudet är bra i Stockholm och kasst i resten av Sverige. Ska få till en träff med värderare på stockholms auktionsverk i alla fall. Sen har jag iaf ett värde som jag kan lyfta med min farsa också får vi se vad jag ska betala dom för att ta över klockan.

Men där är är inte så mycket som kan gå "fel" vid en service med tanke på värdet, eller? Vad säger du? Tycker du att servicen skall utföras på Bergströms Ur, eller finns där andra alternativ enligt dig? Samt, tycker du priset för servicen på 15k är "rimligt"?

Vet om att det är rolex instegsmodell och att den är vanlig och inget speciellt öht. Dock verkar det vara "speciellt" att ha allt komplett för en klocka som är från 1968. Det har både Bergströms Ur och Pantbanken påpekat iaf.

Stilen och storleken passar mig dock perfekt, vilket är väldigt kul! Så kul att den tickar igång fastän den legat orörd i 5 år =) Kvalite!
En auktionsfirma var som helst borde ju kunna ge en värdering baserat på om du skulle sälja via dem om du behöver en officiell sådan.

Vidare skulle jag serva på annat håll ön hos AD för gissningsvis halva priset, men jag är ju inte så fäst vid ADs som många andra är 😅
Går du via AD skulle jag absolut inte polera klockan, och be dem att inte byta tavla/visare.

En jättefin klocka, och fint minne av en person som lämnat oss.

Hej , jo det är mycket ovanligt med papper kvar till en så pass gammal klocka .
Skall ni sälja på auktion så är provisionen ca 20 % av värdet så räkna av detta .

Service går att få billigare. Polering och ev byte visare och tavla skulle jag inte ha betalt för och om kronan gängar bra och håller tätt efter packningsbyte så kanske en grundservice med rengöring och smörjning samt nya packningar plus ev någon mindre del som byts ut kan hamna på 6-8000 om inget större fel upptäcks .
Oberoende urmakare har svårare att få tag på delar ( packningar inga problem ) men är oftast billigare och gör bara det nödvändigaste om man vill det . Tex ABC urmakeri och farfars ur i Stockholm, Zanders ur i Sundsvall och Ingemars urservice i,Skellefteå. Möjligtvis kanske Beso i Göteborg fortfarande servar också .

Ni får nog ha i åtanke att jag bor i södra delen av Sverige, närmare bestämt Skåne. Vill inte skicka klockan nånstans heller, vill sköta allt personligt.

Tycker ändå det känns mest "rätt" att gå till en auktoriserad rolex affär, vet inte vad jag har för andra "seriösa" alternativ. Ni rekommenderar väl inte att jag går till rydbergs ur eller ur & penn....?

Jag vet att vissa saker bör hållas i befintligt skick, menar ni att det repiga glaset inte heller skall poleras upp? Det förväntade jag mig inte.
Jag kan inte klockor som sagt, men jag tolkar det som att hela urverket behövde "gås igenom". Vad gör man vid en sån här service, egentligen, rent fysiskt?

Angående värdet så tolkar jag det som att den ligger på mellan 20 till 30.000. Vad säger ni om det?

@Anders Forsberg kanske kan hjälpa med värdering? Han driver nämligen ett auktionshus i Skåne :)

Jag förstår att det känns bäst med AD, de brukar dock vara fokuserade på att få klockan så nära nyskick som möjligt med allt vad det innebär. När jag menar att du ska avstå polering så syftar jag på boett och länk. Glaset är förbrukningsvara och det gör inget om det byts ut :)

Nu är jag inte helt säker på alla moment osm en service innefattar, men verket plockas isär, tvättas och delar som utsätts för friktion smörjs under en service.

Jag tycker din uppskattning av värdet låter rimlig. Kanske lite mer i och med att den verkar vara s.k. fullset. och 20 låter i underkant.

Och @gsson1 , stå på dig mot familjen!
Jag jobbar en del med arvskiften, och om någon verkligen vill ha en grej ur dödsboet så brukar jag försöka lirka litet med eventuella trilsk-skallar.
Försök få fram vad det är som gör att de vill sälja. Är det pengarna så är det inga problem (om du har råd såklart), om ni gör en oberoende värdering. Det är ändå en rätt vanlig modell.
Sen kan det finnas andra aspekter. Är de oroliga för att de ska ångra sig sedan? Är de oroliga för att du ”bara” ska casha in ev värdeökning? Kanske ett avtal om någon typ av förköpsrätt?
Eller är de bara omöjliga i största allmänhet? Har du bra kontakt med din pappa så är det vägen att gå. Han har lika mycket rätt till dem som systrarna.

Nu har du ju visserligen sagt att du inte vill skicka den. Men urbrev rekommenderas ofta, de ger också ett kostnadsfritt prisförslag.

Mycket fin klocka! Tycker du gör helt rätt som vill köpa loss den.
Stämmer in i kören med övriga. Beso i Göteborg eller Farsfars klocka i Stockholm skulle jag kollat med.

Riktigt härligt med en klocka med historia, det är en ref 1501 med en ”Roman” eller sk ”Buckley dial” men det har du vid det här laget kanske redan fått reda på. Som sagt, väldigt ovanligt med cert o box till en så pass gammal klocka. 👍

Markeringen T SWISS MADE T känns spontant inte helt korrekt på en så pass gammal klocka (går nog att googla sig till exakta fakta) så frågan är om tavlan bytts ut senare?

Svårt att se på bilden om den har originallänk (vikta länkar) eller en nyare med solida länkar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp