• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Oyster Perpetual värdeminskning?

Kevin94

Omega
Hejsan :)

Nu är det såhär att jag är ute efter min första Rolex men det finns lite saker man måste ta reda på innan man införskaffar sig en.
Det är en Rolex Oyster Perpetual 36mm 116000. Den ligger runt 45tusenkroner sträcket som är ett väldigt bra pris för min 21åriga plånbok.
36mm sitter även som en smäck på min lite smalare handled.
Men min fråga till er alla kunniga där ute vad kan man förvänta sig att den tappar i värde på ca 2-3år? Självklart så förstår jag att den tappar en del redan när man har köpt den och man lämnar affären men vad kan man förvänta sig få för den senare i livet? :)
Tanken är att man köper den här klockan sen senare sälja den och uppgradera sig till något dyrare och finare i framtiden.

Tack på förhand och hoppas ni alla får en riktigt trevlig nyårsafton :)
 

joF

Panerai
Mycket bra val av klocka! 116600 är mycket fin, speciellt den blå med 3-6-9-tavla :)

En 116600 brukar väl gå runt 33 kakor på forumet om skicket är bra och fullset.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Hejsan :)

Nu är det såhär att jag är ute efter min första Rolex men det finns lite saker man måste ta reda på innan man införskaffar sig en.
Det är en Rolex Oyster Perpetual 36mm 116000. Den ligger runt 45tusenkroner sträcket som är ett väldigt bra pris för min 21åriga plånbok.
36mm sitter även som en smäck på min lite smalare handled.
Men min fråga till er alla kunniga där ute vad kan man förvänta sig att den tappar i värde på ca 2-3år? Självklart så förstår jag att den tappar en del redan när man har köpt den och man lämnar affären men vad kan man förvänta sig få för den senare i livet? :)
Tanken är att man köper den här klockan sen senare sälja den och uppgradera sig till något dyrare och finare i framtiden.

Tack på förhand och hoppas ni alla får en riktigt trevlig nyårsafton :)
Kul :) väldigt fin och mycket klocka för pengarna.

Jag vågar tyvärr inte gissa vad minskningen blir men ekonomisk förlust kommer du att göra om du köper helt nytt. Ett alternativ om du i framtiden vill byta upp dig är ju vintage Rolex, där kan du dessutom gå lite plus på 2-3 år och de kostar ungefär hälften av en ny. Är den dessutom nyservad behöver du inte tänka på det under de 2-3 åren.
 
  • Like
Reactions: joF

joF

Panerai
Kul :) väldigt fin och mycket klocka för pengarna.

Jag vågar tyvärr inte gissa vad minskningen blir men ekonomisk förlust kommer du att göra. Ett alternativ om du i framtiden vill byta upp dig är ju vintage Rolex, där kan du dessutom gå lite plus på 2-3 år och de kostar ungefär hälften av en ny. Är den dessutom nyservad behöver du inte tänka på det under de 2-3 åren.
Ja ett mycket bra alternativ är Rolex Explorer 114270 (eller 14270 för den delen). Lika stor i diameter (36 mm) men bärs något mindre. Stabilt prisläge också, kan säkert öka på sikt.
 

MånsT

Rolex
Så länge du inte absolut måste köpa nytt hos AD hade jag köpt begagnat om jag vore dig. Utbudet blir bra mycket större än (om vi ska vara ärliga) Rolex billigaste klocka, eller minst dyra beroende på hur man ser det.

Du kan hitta fina exemplar av exempelvis Explorer I/II, Datejust och även Oyster Perpetual om det nu är det du vill ha. Syftar nu på moderna Rolex (2000-talet) men en generation äldre än idag så bland annat länkarna är givetvis uppdaterade till de bättre med en ny OP jämfört med en 10 år gammal Explorer. Köper du 10 år gammalt så slipper du det första värdetappet och med lite flyt så förlorar du inga pengar i längden.

Lycka till!
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Har också spanat på en 116000. Var några till salu här på forumet för några månader sedan för under 30. Var dock för sen ur startblocken
 

Kevin94

Omega
Tack så mycket alla för bra svar :) Självklart så är det mer ekonomiskt att köpa en begagnad klocka men det finns något speciellt där att köpa en ny, känslan blir något annat.
Men som sagt jag är tacksam för alla svar och det är alltid värt att tänka på en begagnad först :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Eftersom känslan verkar viktigare än värdedropp så kör på. Det kommer inte bli hemskt tapp :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är aldrig fel att köpa nytt, vetskapen att ingen annan varit med din klocka är värd en del :cool:
116000 är mysig modell, jag har själv en med blå tavla. Den är aldrig fel, funkar till allt i alla situationer.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Som jag skrev tidigare så är begagnat snällare emot plånboken men man tappar känslan lite. För mig är det alltid lite mer speciellt att vara första ägaren :)
Om du tänkt flippa den inom några år förstår jag inte resonemanget om att du måste ha en flong ny. Inom tre år har du alltså slängt 10k i sjön. Har du tänkt den som keeper förstår jag dig däremot. Då är nyköp på sin plats.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Enig där. En beggad med i princip noll eller liten värdeminskning ger snabbare resa mot drömklockan :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Klart du ska köpa nytt om det är det du vill ha! En ny Rolex som de paketerar fint medans de gullar med både dig och klockan är värt mycket :)
Annars är det ju läge nu att köpa en årsklocka och behålla. En Sub eller Rolex Explorer 1, eller två finns ju till vettiga priser i 'din' årsmodell.
Lycka till!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Om du tänkt flippa den inom några år förstår jag inte resonemanget om att du måste ha en flong ny. Inom tre år har du alltså slängt 10k i sjön. Har du tänkt den som keeper förstår jag dig däremot. Då är nyköp på sin plats.
116000 är inte jättepopulär och går att få ganska fina rabatter på, så några 10K i sjön handlar det inte om. Dessutom höjer Rolex priserna regelbundet så om tre år kan det mycket väl vara så att han inte tappat speciellt mycket alls.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
116000 är inte jättepopulär och går att få ganska fina rabatter på, så några 10K i sjön handlar det inte om. Dessutom höjer Rolex priserna regelbundet så om tre år kan det mycket väl vara så att han inte tappat speciellt mycket alls.
Om den inte är jättepopulär, är oxå begagnatpriserna därefter.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Om den inte är jättepopulär, är oxå begagnatpriserna därefter.
Visst påverkar det, men skulle tro att man kan få 15-20% på den hos AD. Så visst några tusenlappar kan det eventuellt handla om i värdeminskning såvida Rolex inte höjer priserna under tiden man har den, men vill man ha känslan av nytt så kan det lätt vara värt det. Personligen har jag köpt upp emot 10 nya Rolex, hittils har jag inte förlorat någonting på dom jag sålt.
 

Kevin94

Omega
Mycket intressanta diskussioner. Att kanske kunna få hela 15-20% hos AD är inte helt fel. Hade ingen aning om det. Tack åter igen för era åsikter och info :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Visst påverkar det, men skulle tro att man kan få 15-20% på den hos AD. Så visst några tusenlappar kan det eventuellt handla om i värdeminskning såvida Rolex inte höjer priserna under tiden man har den, men vill man ha känslan av nytt så kan det lätt vara värt det. Personligen har jag köpt upp emot 10 nya Rolex, hittils har jag inte förlorat någonting på dom jag sålt.
Alltså, folk får ju givetvis göra som de vill, men du håller inte med om att det finns en poäng i att om man ska flippa klockan om 2-3 år så är en fin, lätt begagnad en bra väg att gå?
Om nypriset är 45k, du satsar på en måttligt populär modell, får 15% så är du nere på drygt 38k. Det har jag väldigt svårt att tro att man får tillbaka om ett par år.
Men visst, nytt är nytt, men särskilt ekonomiskt är det inte om man är på väg mot drömklockan...
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Alltså, folk får ju givetvis göra som de vill, men du håller inte med om att det finns en poäng i att om man ska flippa klockan om 2-3 år så är en fin, lätt begagnad en bra väg att gå?
Om nypriset är 45k, du satsar på en måttligt populär modell, får 15% så är du nere på drygt 38k. Det har jag väldigt svårt att tro att man får tillbaka om ett par år.
Men visst, nytt är nytt, men särskilt ekonomiskt är det inte om man är på väg mot drömklockan...
Nej så kanske det är, men TS nämner ju specifikt att känslan av nytt kan vara värt en del för honom och därav kanske värt en viss värdeminskning.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Mycket intressanta diskussioner. Att kanske kunna få hela 15-20% hos AD är inte helt fel. Hade ingen aning om det. Tack åter igen för era åsikter och info :)
Att få 15-20% bara genom att knata in till närmare AD... Riktigt så enkelt är det nog inte. Men etablerar man en schysst relation och satsar på rätt modell så kan det finnas visst utrymme för prisjustering. Men 20% är extremt mycket...
 

Kevin94

Omega
Att få 15-20% bara genom att knata in till närmare AD... Riktigt så enkelt är det nog inte. Men etablerar man en schysst relation och satsar på rätt modell så kan det finnas visst utrymme för prisjustering. Men 20% är extremt mycket...

Självklart är det så. Allt handlar om rätt ställe och ibland rätt kontakter ;)
 
Topp