• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Oysterquartz köphjälp!

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej,
En Rolex oysterquartz utan Box/cert, med ny svart urtavla och batteri, samt polerad boett/länk. Extra champagnefärgad urtavla medföljer. Glaset är lite skadat, men inget allvarligt. Annons ute på blocket med en dålig bild...

http://m.blocket.se/stockholm/Rolex_Oysterquartz_56896479.htm?ca=11&w=3

Pris: 20k.

Låter det vettigt?

Vad är isf ett bra pris?
Den där skulle jag inte köpa, boetten är felpolerad med runda kanter. Kanterna ska vara knivskarpa. Bild på mina för jämförelse:
yM2te6R.jpg
 

Ryttaren

Rolex
Misstänker också att det kan vara lite runda kanter, men dåliga bilder har en förmåga att kunna luras. Be om bättre bilder i bra ljus så man ser slipningen som jonas hänvisar till ovan.

Priset är helt ok om boetten är fin.

Edit: länken ska ha samma typ av skarpa fasning, där slarvas det ofta vid polering vad jag sett.
 

BCKSTRM

Rolex
Tack båda!
Jag är eg en "fullsetfantast" men har insett att det är svårt med vintage ;)

Hur ser ni på avsaknad av Box/cert på denna modell, och hur mycket ska man vara beredd att lägga på för att få det. (Det ligger ex ute en fullset som ser jävligt fin ut för 2900eur på eBay.de, som man kanske kan pruta ner lite... Det blir ju dock en jävla skillnad från 17000 hur som helst...
 

Ryttaren

Rolex
Min erfarenhet är att det är svårt att hitta fullset OQ. Gör man det brukar det vara ett större påslag än för en vanlig DJ. Finns en tråd där Af Sjodahl hittade en box till sin....iofs är han en fullset-narkoman men även han hade nog letat ett tag :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Stämmer Ryttaren! Tog mig fem år att hitta en tidsenlig box, det är inte lätt kan jag säga. Den klockan du hittat på ebay Andersbackstrom har helt klockrena tillbehör dom är tidsenliga och korrekta, bör tilläggas att översättningsboken verka saknas men absolut inga problem att hitta. Beträffande klockan så är det svårt att se utifrån bilderna, tycker nog att den kan se polerad ut, men svårt att avgöra tycker jag iaf, begär fler bilder ifall du är intresserad, ett av länkstiftet till den integrerade länken ser också lite konstig ut, men inge dyrt att byta. Är den värd sina 2900 eoro?! Nja...om allt hade varit perfekt med klockan så hade jag nog varit villig att betala nästan dom där 2900 euro, du har ju chansen att ge ett bästa prisförslag, men 2700 euro ca: 25000k känns klart prisvärt. Även OQ är på väg upp i pris har jag sett.

Lycka till!
 

BCKSTRM

Rolex
Vad anser ni är ett bra pris på blocketklockan? Eller tycker ni helt enkelt att den inte är värd att köpa oavsett pris, utan istället ha is i magen?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad anser ni är ett bra pris på blocketklockan? Eller tycker ni helt enkelt att den inte är värd att köpa oavsett pris, utan istället ha is i magen?
Den ser klart bättre ut på dessa bilder men något rundad polering har den. Tycker loggan på claspen ser lite skum ut men det är troligen bara för att den blivit polerad några gånger. Länken har minimalt med stretch vilket är bra. Be om de första siffrorna i serienr så får du fram åldern på klockan. Skulle personligen letat vidare eftersom jag tycker mycket av charmen i OQ sitter i boettformen.
 

Ryttaren

Rolex
Ser inte så farlig ut tycker jag. Visst, den är ju polerad och har aningen rundade kanter, men det verkar fortfarande finnas tydliga fasningar och helhetsintrycket ser ju bra ut.

Beror ju på om hur man ska värdera extra tavlan som medföljer också. Utan den skulle jag nog säga 17-18 för klockan enbart.

Själv gillar jag den svarta tavlan, hade det på min som jag sålde.

Fler OQ ägare kommer säkert bidra med mer input...jag är absolut ingen expert, kan bara bidra med mina erfarenheter när jag letade efter min i våras. Priserna är ju helt klart på uppgång så det kanske gäller att passa på medan de ligger under 20k :)

Edit: 2:a på bollen
 

Ryttaren

Rolex
Oavsett vilken OQ du till slut väljer så tycker jag modellen är ett bra och kul val...charmiga, rätt ovanliga och det jag gillar bäst, boettformen med integrerad länk!! :D
 

BCKSTRM

Rolex
Ser inte så farlig ut tycker jag. Visst, den är ju polerad och har aningen rundade kanter, men det verkar fortfarande finnas tydliga fasningar och helhetsintrycket ser ju bra ut.

Beror ju på om hur man ska värdera extra tavlan som medföljer också. Utan den skulle jag nog säga 17-18 för klockan enbart.

Själv gillar jag den svarta tavlan, hade det på min som jag sålde.

Fler OQ ägare kommer säkert bidra med mer input...jag är absolut ingen expert, kan bara bidra med mina erfarenheter när jag letade efter min i våras. Priserna är ju helt klart på uppgång så det kanske gäller att passa på medan de ligger under 20k :)

Edit: 2:a på bollen


Jag tänkte att jag kan bjuda 17, för det känns ändå rätt ok. Vet att de har sålts för typ 16 här tidigare, men priserna känns som sagt vara påväg upp, och en extra tavla, samt nytt batteri (tavla och batteri bytt hos Rob.E) (polering gjort hos doctor watch eller vad det nu heter). Min begränsade kusnkap säger dock att 20 är i överkast, vilket du verkar hålla med om. (Btw, giollar jag också den svarta tavlan med just den vita texten)

Tack alla för input, jag ska höra med honom om han kan tänka sig att gå ner i pris och blir det inget så ger jag bollen till dig ;)

Om någon tycker det är knäppt ens för 17k, kan ju denna ropa snarast ;)
 

Ryttaren

Rolex
17 är bra förutsatt att du inte "måste" ha ett så nära opolerat exemplar som möjligt. Är du inte intresserad av den extra tavlan, så försök pruta bort den.

Att batteriet är bytt på RobE är bra, risken att de skulle släppa iväg ett urverk som inte ser friskt ut känns mindre än om nån okänd gjort jobbet.

Tänk också på att även dessa Quartz verk kan bli dyra att serva speciellt om huvudmodulen ger upp. Oftast verkar det vara just pga att t.ex. batterier har läckt.

Lycka till!
 

BCKSTRM

Rolex
17 är bra förutsatt att du inte "måste" ha ett så nära opolerat exemplar som möjligt. Är du inte intresserad av den extra tavlan, så försök pruta bort den.

Att batteriet är bytt på RobE är bra, risken att de skulle släppa iväg ett urverk som inte ser friskt ut känns mindre än om nån okänd gjort jobbet.

Tänk också på att även dessa Quartz verk kan bli dyra att serva speciellt om huvudmodulen ger upp. Oftast verkar det vara just pga att t.ex. batterier har läckt.

Lycka till!

¨
Tack för all hjälp! Har nu lämnat mitt bud 16-17, så får väl se vad som händer... ;)
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Utbytt datumhjul på den? Ser inte siffrorna lite väl tjocka ut? Min förra har tunnare siffror.
Som dom andra redan påpekat är ju boetten polerad ett par vändor, ingen katastrof visserligen men men. Får du den för 17' gör du nog en helt okej deal!
 

zamboni

Omega
Kan inte bidra så mycket om skick etc på aktuella klockor men flikar in med info om att även jag tycker det är en riktigt intressant klocka. Köpte min OQ17000 i februari i år och tanken var att den skulle användas som en dressad klocka i som ett alternativ till min SD, men jag kör nog 50/50 då den är så mångsidig. Jag lät AD byta packningar och använde den vid senaste badsemestern. En udda fågel som jag får många uppskattande och nyfikna kommentarer om, men ändå tillräckligt "anonym" och alldaglig eller hur man ska uttrycka sig.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det mesta är väl redan sagt om blocket klockan, får du den för 16-17k så är det bara att slå till, som sagt så är dessa ur på väg upp, han måste vara väldigt desperat på pengar ifall han säljer till det priset. Denna OQ som både ernesto och compiss sålt här på forumet kanske är lite mindre polerad (bild nedan), där tavlan är bajs i min mening, vet inte riktigt vad den gick för nu senast, kanske 19k. Tycker bilderna fortfarande inte dom bästa man sett. Jämför man ebeyklockan med blocketklockan så av bilderna att döma så är dom lika i skicket. Bjud 23k för blocketklockan då är du i hamn.

image-jpg.62529
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
http://m.ebay.com/itm/351226793257?nav=SEARCH
Denna ligger nu på dryga 12k, med mindre än 2h kvar. Finns det ngn anledning till att jag inte ska bjuda? Vart är isf taket för ett bra pris?
Vid första anblicken ser den rätt ok ut, dock något polerad. Men serienumret och referensnumret verkar
vara bortpolerat på baksidan. Här är en bild på min 17014 där du ser referensnumret och Stainless steel.
Serienumret och orig Rolex design står på andra sidan men det syns inte på bilden.
023.jpg
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Tack! Då kanske jag borde avstå... Tyckte den såg fin ut och lockades såklart av priset, men det kanske (som vanligt) fanns en anledning till priset... :(
Om en OQ är överpolerad är det kört, så försök att hitta en opolerad eller korrekt polerad istället.
Om du har tålamod så kan du hitta en opolerad i fint skick för ca 20k, med box & papper något dyrare.
 

BCKSTRM

Rolex
Om en OQ är överpolerad är det kört, så försök att hitta en opolerad eller korrekt polerad istället.
Om du har tålamod så kan du hitta en opolerad i fint skick för ca 20k, med box & papper något dyrare.

Tålamod är inte min starka sida men ska försöka. För visst är det en skarp rackare med Box och papper jag vill ha egentligen... Om du ramlar över någon till rimlig peng får du gärna hojta :)
 
Topp