• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex PCL

Rookien

Panerai
Hej,

  • Någon som har Rolex med PCL som borstat upp den polerad delen, blir det snyggt, tänker mest på claspen?
  • Om man låter göra detta hos (tex urmakare), påverkar man värdet, den blir ju trots allt lite "moddad"?
  • Det går ju alltid polera tillbaka, men innebär denna isf återställning något för kvaliteten på länken?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Hej,

  • Någon som har Rolex med PCL som borstat upp den polerad delen, blir det snyggt, tänker mest på claspen?
  • Om man låter göra detta hos (tex urmakare), påverkar man värdet, den blir ju trots allt lite "moddad"?
  • Det går ju alltid polera tillbaka, men innebär denna isf återställning något för kvaliteten på länken?
Jag vet inte hur det är med Rolex, men om du "av-polerar" mittlänken på en Omega så åker garantin på klockan ut genom fönstret. Kan tänka mig att det är något liknande med Rolex. Men jag vet att någon borstat mittlänkarna på sin GMT med lyckat resultat :)
 

Rookien

Panerai
Jag vet inte hur det är med Rolex, men om du "av-polerar" mittlänken på en Omega så åker garantin på klockan ut genom fönstret. Kan tänka mig att det är något liknande med Rolex. Men jag vet att någon borstat mittlänkarna på sin GMT med lyckat resultat :)

Låter som man skall passa sig för det då:)
 

Lithium

Cartier
Jag vet inte hur det är med Rolex, men om du "av-polerar" mittlänken på en Omega så åker garantin på klockan ut genom fönstret. Kan tänka mig att det är något liknande med Rolex. Men jag vet att någon borstat mittlänkarna på sin GMT med lyckat resultat :)


Låter konstigt att garantin påverkas. Samma sak om man byter band? Måste klockan lämnas in med originallänken vid garantiärenden?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varför borsta?! Det är ju snyggt med de kromade delarna.
Passar tokbra på tex GMT c och daytona.
image.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja, jo, där försökte jag lite men med ett alldeles för fint papper. Länken fick bara tre snabba drag, ytterst provisoriskt och grunt.

Överlag tycker jag att man skall ge fan i att borsta hemma, eller iallafall vara öppen med det.
Ägt ett par moderna Rolex, där tidigare ägare totalt sabbat finishen på länken. Ett bra exempel är där man borstat, men använt den yttre kanten på länkbiten som måttstock. Den är ju vinklad, och det blir således katastrofdåligt. Dessutom syns det väldigt tydligt om det inte är samma redskap som Rolex använder. Lite märkligt också att vissa inte verkar bry sig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Överlag tycker jag att man skall ge fan i att borsta hemma, eller iallafall vara öppen med det.
Ägt ett par moderna Rolex, där tidigare ägare totalt sabbat finishen på länken. Ett bra exempel är där man borstat, men använt den yttre kanten på länkbiten som måttstock. Den är ju vinklad, och det blir således katastrofdåligt. Dessutom syns det väldigt tydligt om det inte är samma redskap som Rolex använder. Lite märkligt också att vissa inte verkar bry sig.
Håller helt med, vet man inte vad man håller på med skall man skippa det. Även om man tror man vet skall man i de flesta fallen skippa det... I detta fall var länken rejält repad så den skall ändå få en planslipning. Ett av de största problemen är att folk använder mjuka slipdon på plana ytor, inte trevligt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Håller helt med, vet man inte vad man håller på med skall man skippa det. Även om man tror man vet skall man i de flesta fallen skippa det... I detta fall var länken rejält repad så den skall ändå få en planslipning. Ett av de största problemen är att folk använder mjuka slipdon på plana ytor, inte trevligt.

Vad menar du med mjuka slipdon?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Slipytor som inte är hårda/styva typ slipdynor och svampar eller lösa sandpapper. Även polertrissor är farliga fiender när det kommer till urets plana ytor.

Bergeonborstar? Bra eller dåligt?

Vad skall man göra med de plana ytorna då? Antar att du syftar på spänne, länkbitar etc?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bergeonborstar? Bra eller dåligt?

Vad skall man göra med de plana ytorna då? Antar att du syftar på spänne, länkbitar etc?
ADs brukar vara bra på detta då jag tror Rolex utbildat dem? Vet inte riktigt hur dessa borgeonborstar ser ut men man bör inte ta bort lite djupare repor eller dings med mjuka slipdon. Det säger sig självt att man då avverkar mest material vid hörnen. Sedan tror jag man måste avsluta med något lite mjukt för att få jämn ytfinish.
 

ROB-1832

Cartier
2-Faktor

Har aldrig legat sömnlös över detta ;-) och vet ju ej vem hos oss som meddelat ovan? Urmakare/säljare??
Om garantin gäller eller ej beror ju på hel del saker oavsett hur länken är polerad. Garantitid? Finns cert uppvisat? och inte minst vad som är fel på klockan/vad skall åtgärdas under garanti?
Ex om det är något fel på länk/lås? Ja då kanske ingen garanti gäller om man själv gjort åverkan på dyligt. Sedan vad Rolex skulle säga om man skickar en klocka på garanti ärende vet jag/vi ej då det ej hänt. Så vet ej faktiskt. Finns liksom ingen regelbok för detta tyvärr. Gissar att Rolex skulle skicka kostnadsförslag på ny polering.
Kommer tyvärr ej fram till bättre svar än detta.
 

Rookien

Panerai
Har aldrig legat sömnlös över detta ;-) och vet ju ej vem hos oss som meddelat ovan? Urmakare/säljare??
Om garantin gäller eller ej beror ju på hel del saker oavsett hur länken är polerad. Garantitid? Finns cert uppvisat? och inte minst vad som är fel på klockan/vad skall åtgärdas under garanti?
Ex om det är något fel på länk/lås? Ja då kanske ingen garanti gäller om man själv gjort åverkan på dyligt. Sedan vad Rolex skulle säga om man skickar en klocka på garanti ärende vet jag/vi ej då det ej hänt. Så vet ej faktiskt. Finns liksom ingen regelbok för detta tyvärr. Gissar att Rolex skulle skicka kostnadsförslag på ny polering.
Kommer tyvärr ej fram till bättre svar än detta.

Kan man tolka detta som att:
Oavsett vad man gjort med länken, så har detta inget att göra med en eventuellt garanti ärende som rör själva urverket eller boetten/case?
Givetvis under förutsättning att garantin fortf. är aktuell + giltigt cert.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan man tolka detta som att:
Oavsett vad man gjort med länken, så har detta inget att göra med en eventuellt garanti ärende som rör själva urverket eller boetten/case?
Givetvis under förutsättning att garantin fortf. är aktuell + giltigt cert.
Me herrejäklar. Plocka av länken och sätt på ett band och lämna in klockan om det är något fel på någon annan del av klockan. Tror knappast man behöver lämna in en komplett klocka för ett garantiärenden som gäller exempelvis urverket. Salta fega nu och börja polera! :D
 
Topp