• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Polera eller inte?

ez88

Omega
2-Faktor
Hej,

Jag har gått i tankarna på att byta min Submariner till nått annat roligt och var inne hos en handlare som sålde denna typer av klockor. Hittade en som jag tyckte var fin men den var polerad och det gjorde mig lite "skrämd". Jag har ingen erfarenhet av polering och undrar därför följande:

Är det dåligt att polera en klocka av denna typ? Tappar den i värde eller är en mindre polering ofarlig?

Stort tack på förhand
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker att det råder lite väl mycket paranoia kring polering. Om man har en modern stålrolle tex som börjar bli väl repig kan en lätt polering (rätt utförd!) vara helt ok och ge klockan nytt liv.
 
Hej,

Jag har gått i tankarna på att byta min Submariner till nått annat roligt och var inne hos en handlare som sålde denna typer av klockor. Hittade en som jag tyckte var fin men den var polerad och det gjorde mig lite "skrämd". Jag har ingen erfarenhet av polering och undrar därför följande:

Är det dåligt att polera en klocka av denna typ? Tappar den i värde eller är en mindre polering ofarlig?

Stort tack på förhand
Om den redan är polerad så ser du ju vad du har att göra med.
En fulpolerad klocka är väldigt oattraktiv bland köpare, hur vanligt det är vet jag ej men man har sett en del skrämmande exempel här på brädan på poleringar där man lämnat in den för polering hos vissa svenska AD's.
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Så länge poleringen är utförd på rätt sätt tycker jag inte att det är någon större fara. Som polerad kan klockan få nästintill nytt liv utåt sett!

Men jag råder dig att se upp och kolla noggrant på den före köp, så du inte köper en fulpolerad klocka! :)
 

ez88

Omega
2-Faktor
Så länge poleringen är utförd på rätt sätt tycker jag inte att det är någon större fara. Som polerad kan klockan få nästintill nytt liv utåt sett!

Men jag råder dig att se upp och kolla noggrant på den före köp, så du inte köper en fulpolerad klocka! :)
Har du några tips eller trix för att avgöra om jobbet är utfört på rätt sätt?
 

ez88

Omega
2-Faktor
Om den redan är polerad så ser du ju vad du har att göra med.
En fulpolerad klocka är väldigt oattraktiv bland köpare, hur vanligt det är vet jag ej men man har sett en del skrämmande exempel här på brädan på poleringar där man lämnat in den för polering hos vissa svenska AD's.
Har du några tips eller trix för att avgöra om jobbet är utfört på rätt sätt?
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Har du några tips eller trix för att avgöra om jobbet är utfört på rätt sätt?
Skarpa kanter kan ibland bli mattade, och ibland kan de polera för hårt på vissa ställen, speciellt bandhornen, och det kan få klockan att se skev ut. Det viktigaste är att du vet hur den ser ut i originalskick, så att du kan utgå från det när du jämför!
 

ez88

Omega
2-Faktor
Skarpa kanter kan ibland bli mattade, och ibland kan de polera för hårt på vissa ställen, speciellt bandhornen, och det kan få klockan att se skev ut. Det viktigaste är att du vet hur den ser ut i originalskick, så att du kan utgå från det när du jämför!
Tack så mycket!
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Om man bör polera eller inte avgörs beroende vilken typ av klocka. (IMO)

Snackar vi stål-sport, t.ex. Sub, Explorer, Sea-dweller och Daytona så är polering BIG NO!
(Lite små märken och repor ger klockan snarare karraktär)!

Men klockor som Datejust, Daydate och möjligtvis sky-dweller, vilka i många fall ska framstå som "dressade" modeller kan en lätt polering vara förståeligt, då många föredrar dessa när de är lite "blingiga"

Men om du tänker sälja klockan i framtiden och hoppas att den ska hålla i värde så är opolerad ett säkrare kort.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Polera aldrig.
Rolex är bruksklockor, i varje fall sportrollarna. De blir snyggare med lite ärr.
Om man bör polera eller inte avgörs beroende vilken typ av klocka. (IMO)

Snackar vi stål-sport, t.ex. Sub, Explorer, Sea-dweller och Daytona så är polering BIG NO!
(Lite små märken och repor ger klockan snarare karraktär)!

Men klockor som Datejust, Daydate och möjligtvis sky-dweller, vilka i många fall ska framstå som "dressade" modeller kan en lätt polering vara förståeligt, då många föredrar dessa när de är lite "blingiga"

Men om du tänker sälja klockan i framtiden och hoppas att den ska hålla i värde så är opolerad ett säkrare kort.
Vad anser ni om TT-Sub (även stål med PCL typ 116710)och Guldsub? Får dessa karaktär eller ser bara tråkiga ut med hairlines/repor? :)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Vad anser ni om TT-Sub (även stål med PCL typ 116710)och Guldsub? Får dessa karaktär eller ser bara tråkiga ut med hairlines/repor? :)
Sub TT går enligt mig under kategorin "bling" så där förstår jag att många föredrar polerat. Lätt polering på Guld sub funkar också.

Men vad jag menar är att (stål-sport) bör vara opolerat.

Valde att inte nämna gmt master ii med PCL då denna modell är i någon slags gråzon. Vet inte riktigt vad jag känner kring den modellen? just pga av PCL.

Men på tidigare pre ceramic GMT master modeller tycker jag de ska vara opolerade.
 

UNO

Panerai
Om man bör polera eller inte avgörs beroende vilken typ av klocka. (IMO)

Snackar vi stål-sport, t.ex. Sub, Explorer, Sea-dweller och Daytona så är polering BIG NO!
(Lite små märken och repor ger klockan snarare karraktär)!

Men klockor som Datejust, Daydate och möjligtvis sky-dweller, vilka i många fall ska framstå som "dressade" modeller kan en lätt polering vara förståeligt, då många föredrar dessa när de är lite "blingiga"

Men om du tänker sälja klockan i framtiden och hoppas att den ska hålla i värde så är opolerad ett säkrare kort.
Åsikt betr TT GMT ?
Jag säger opolerat, bruksklocka.
Valet mellan stål, TT eller helguld handlar mycket om man gillar färg eller gråblåsvart.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Hade inte haft några problem med att köpa polerat, om det är korrekt utfört. Skulle dock inte polera en opolerad.
 
Topp