• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex rådgivning

ebbet

Breitling
Funderar på att köpa en Rolex Oyster Perpetual Date och velar mellan 1500 och 15210. Är inte så kunnig och behöver lite råd och fördelar och nackdelar med dessa två modeller. Som tjej, vilken är snyggast att bära? Och är 34 mm för stort? Om ni rekommenderar andra referenser så är det bara att skriva ner dem :)
 

DrFlex

Cartier
Välkommen till KS!
Personligen röstar jag för 1500 då jag tycker den är mer "ren" i sin design. Dock bör du prova båda modellerna och se hur de ser ut på dig och se vilken du trivs bäst i då det är det som är viktigast!
34mm är absolut inte för stort!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tjäna, och Välkommen till KS @ebbet !

Är ju egentligen två helt olika klockor, den äldre 1500 sitter det ett 1570 verk i, är inte quickset, som innebär att du kan ställa datumet, utan att gå runt med visarna ett dygn. Köper du däremot den senare referensen 15000 så har du quickset i den, det innebär att du kan ställa datumet direkt, med att dra ut kronan ett steg, den är även uppdaterad med ett caliber 3035 som förmodligen är något bättre än det äldre. Finns alltid anledningar varför man uppdaterar urverk.

När det kommer till 115210 så har ju den allt som 15000 har naturligtvis, men den har blivit uppdaterad med ett caliber 3135.

Ska vi prata storlek, så beror ju det ju ganska mycket på hur stora handleder man har! Har man väldigt klena så kan även 34mm se stort ut! Då finns ju alternativen att man kör på Datejust istället som har storlekar på 26, 28, 31mm.

Ska vi snacka priser; så utgår jag ifrån att du kan tänka dig begagnat då du skrev att du kan tänka dig att köpa en 1500. En 1500 på länk, går att få från 15.000kr och uppåt, Rolex 15000 börjar på 19.000kr med länk och den senaste 115210 får du nog pröjsa från 30.000kr och uppåt beroende på skick och tillbehör!

Lycka till med köpet!
 
Senast ändrad:

Nygren

Audemars
2-Faktor
Tjäna, och Välkommen till KS @ebbet !

Är ju egentligen två helt olika klockor, den äldre 1500 sitter det ett 1570 verk i, är inte quickset, som innebär att du kan ställa datumet, utan att gå runt med visarna ett dygn. Köper du däremot den senare referensen 15000 så har du quickset i den, det innebär att du kan ställa datumet direkt, med att dra ut kronan ett steg, den är även uppdaterad med ett caliber 3035 som förmodligen är något bättre än det äldre. Finns alltid anledningar varför man uppdaterar urverk.

När det kommer till 115210 så har ju den allt som 15000 har naturligtvis, men den har blivit uppdaterad med ett caliber 3135.

Ska vi prata storlek, så beror ju det ju ganska mycket på hur stora handleder man har! Har man väldigt klena så kan även 34mm se stort ut! Så finns ju alternativen att man kör på Datejust istället som har storlekar på 26, 28, 31mm.

Ska vi snacka priser; så utgår jag ifrån att du kan tänka dig begagnat då du skrev att du kan tänka dig att köpa en 1500. En 1500 på länk, går att få från 15.000kr och uppåt, Rolex 15000 börjar på 19.000kr med länk och den senaste 115210 får du nog pröjsa från 30.000kr och uppåt beroende på skick och tillbehör!

Lycka till med köpet!
Som vanligt väldigt uttömmande och bra svar av @Affe. Hatten av!

Frun har tunna handleder och 34mm blir för stort. Hon kör istället 31mm Datejust som sitter perfekt. Kass bild, men det var den enda jag hade i telefonen.
IMG_4363.JPG
 

JohnDoe

Rolex
Jag köpte en 15210 från ca 2001 till min fru. Hon är supernöjd med 34mm. Tycker 5-6 siffriga ref är bättre med quickset. Det är inte så stor prisskillnad att köpa nyare. Länken på nyare är bättre. Jag betalade drygt 20 för den i höstas.
Köpte en 25mm först. Den fick inte godkänt.
 

larsbeg

Panerai
Hello. Är själv på jakt efter en Rolex och har provat några olika. Som någon skrev ovan i tråden, prova igenom sortimentet först innan du bestämmer dig. Klocka på bild och klocka på handled är två helt olika saker. Happy hunting
 
Topp