• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex rehaut alignment

Hallå damer och herrar.

Blev lycklig rolexägare för några veckor sedan, underbar klocka. Sitter fortfarande och kollar på klockan då och då, den är vacker! Som bekant har nog många av oss som är klockintresserade ett visst öga för detaljer, kanske nästan lite OCD i vissa fall.

Satt och kollade idag och reagerade på en sak. Graveringen på rehauten verkar inte vara helt centrerad. Rolexkronan som ska(?) vara i linje med index 12 är lite förskjuten till höger. Har suttit nu på förmiddagen och googlat lite. Har läst på rolexforums att en hel del har detta problem, med olika referenser. Vissa har lämnat in till RSC/AD och fått det åtgärdat, vissa inte. Tydligen så är rehauten en del av boetten och går därför inte att vrida rätt, utan det är tavlan som får roteras för att få det linjärt. Är inte helt 100 på detta men det är vad jag lyckats läsa mig till.

Nu till fråga, är detta acceptabelt på en klocka som listar nära 80 000? (BLNR i mitt fall)

Och har några av er samma sak på era klockor? (Ber om ursäkt om jag gör en "what has been seen can not be unseen")

Bifogar en bild som jag tagit med min skit-Huawei, tror problemet framgår.

IMG_20161012_105312.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Prickar bra för mig men som vanligt är inte kronan på kronan särskilt fint centrerad vid inskruvat läge (har den inte varit på några av de fyra Rolex jag haft). Kunde inte bry mig mindre dock.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Min linjerar fint (DSSD).

Tycker du ska kontakta AD och höra vad de säger. Annars kan du ju alltid få det fixat vid första servicen.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
@Razamanaz
Mitt tips: kolla inte så noga. Du kommer att hitta fler avvikelser som är egenskaper. Alltså inget egentligt fel, men väl oönskat.
Ta en titt på urtavlan kring datumet på din bild. Ser det ut som att den är plan (som man kanske skulle förvänta sig på en klocka i denna prisklass)?

Förlåt. Kunde inte låta bli.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
@Razamanaz
Mitt tips: kolla inte så noga. Du kommer att hitta fler avvikelser som är egenskaper. Alltså inget egentligt fel, men väl oönskat.
Ta en titt på urtavlan kring datumet på din bild. Ser det ut som att den är plan (som man kanske skulle förvänta sig på en klocka i denna prisklass)?

Förlåt. Kunde inte låta bli.
Haha what? Som att du öht. kan göra någon bedömning av urtavlans planhet på den bilden, var det dummaste jag läst på länge :confused:
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Haha what? Som att du öht. kan göra någon bedömning av urtavlans planhet på den bilden, var det dummaste jag läst på länge :confused:
Tja, om du tittar istället för att bara förkasta det du läser, så kanske du ser en skuggning nära datumfönstret som faller runt kanten. Beror på?
Men vi kommer aldrig att vara ense om detta.
Kontentan är: var glad och nöjd med klockan som den är :)
Studera den inte i detaljerna allt för noga om du är lagd åt det hållet, eftersom du bara kommer hitta grejer som man önskar vore bättre utförda. Som kronan t ex.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tja, om du tittar istället för att bara förkasta det du läser, så kanske du ser en skuggning nära datumfönstret som faller runt kanten. Beror på?
Men vi kommer aldrig att vara ense om detta.
Kontentan är: var glad och nöjd med klockan som den är :)
Studera den inte i detaljerna allt för noga om du är lagd åt det hållet, eftersom du bara kommer hitta grejer som man önskar vore bättre utförda. Som kronan t ex.
En skuggning? ja, man kan ju se vad man vill se i allt...
 
Topp