• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex service, hur går det till?

ATL

Omega
Hej,

Jag har en Rolex Submariner Guld/Stål 16613LB, en 06a. Av någon konstig anledning stannade klockan och slutade fungera. Så jag tog den till närmaste Rolex återförsäljaren (Carlssons Ur) i Helsingborg för att se vad problemet berodde på. Det kom fram att den behövde en omgående service. Så jag bad dom att serva klockan och dom sa det skulle ta 5-10 veckor.

Det jag undrar här då är vad är det som kommer hända med klockan? Jag är inte så påläst när det kommer till detta ämnet pågrund av att jag inte ägt klockan länge.

Kommer dom byta ut delar i själva klockan? I övrigt ser klockan väldigt bra ut. Fick god respons från mannen bakom disken att den var i väldigt gott skick. Kan lägga upp bild när klockan är tillbaka igen.

Väldigt tacksam för svar! :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hej ATL!

När jag lämnade in min Rolex på service så tog det ca 8 veckor, vilket verkar vara lite av standard tid.

Nu vet jag inte exakt vad för service Carlssons Ur gör men såhär gjorde Nymans Ur iallafall:
De kommer att byta delar som är utslitna/trasiga och du kommer få nya packningar i klockan samt trycktestad. Glas ingår eftersom det också är en sorts packning/tätning.

För mig var priset 5300:- och i det priset var eventuella trasiga delar inbakat, dvs ingen extra kostnad.


Valde du polering också?
Det brukar kosta runt 1000-1500:- extra som jag vet.
 
  • Like
Reactions: ATL

jabla

Sarlacc
Hej och välkommen ATL

Har själv fått servat 2 Rolex hos Carlssons Ur.
Glaset byts inte på safirmodeller men väl glaspackningen och samtliga andra packningar i klockan.
Fjädern byts mot ny samt krona/halsrör vid behov.
Om du inte vill ha den polerad måste du säga till om detta annars blir det en lätt polering eftersom det ingår i priset.
Är mycket nöjd med den service jag fått där.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hej och välkommen ATL

Har själv fått servat 2 Rolex hos Carlssons Ur.
Glaset byts inte på safirmodeller men väl glaspackningen och samtliga andra packningar i klockan.
Fjädern byts mot ny samt krona/halsrör vid behov.
Om du inte vill ha den polerad måste du säga till om detta annars blir det en lätt polering eftersom det ingår i priset.
Är mycket nöjd med den service jag fått där.


Att glaset ej byts på safir modeller visste jag ej! Bra att du rättade mig där.
Hur tätas glaset på safirer? Är det en O-ring?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Hej,

Jag har en Rolex Submariner Guld/Stål 16613LB, en 06a. Av någon konstig anledning stannade klockan och slutade fungera. Så jag tog den till närmaste Rolex återförsäljaren (Carlssons Ur) i Helsingborg för att se vad problemet berodde på. Det kom fram att den behövde en omgående service. Så jag bad dom att serva klockan och dom sa det skulle ta 5-10 veckor.

Det jag undrar här då är vad är det som kommer hända med klockan? Jag är inte så påläst när det kommer till detta ämnet pågrund av att jag inte ägt klockan länge.

Kommer dom byta ut delar i själva klockan? I övrigt ser klockan väldigt bra ut. Fick god respons från mannen bakom disken att den var i väldigt gott skick. Kan lägga upp bild när klockan är tillbaka igen.

Väldigt tacksam för svar! :)


Fick du inte ett kostnadsförslag innan de tog in klockan?
När jag servade min Rolex hos Rob fick jag ett kostnadsförslag som jag godkände innan.
5300 är normalt pris för en grundservice, då ingår det inte delar som ev. måste bytas.

/Magnus
 

ATL

Omega
Hej ATL!

När jag lämnade in min Rolex på service så tog det ca 8 veckor, vilket verkar vara lite av standard tid.

Nu vet jag inte exakt vad för service Carlssons Ur gör men såhär gjorde Nymans Ur iallafall:
De kommer att byta delar som är utslitna/trasiga och du kommer få nya packningar i klockan samt trycktestad. Glas ingår eftersom det också är en sorts packning/tätning.

För mig var priset 5300:- och i det priset var eventuella trasiga delar inbakat, dvs ingen extra kostnad.


Valde du polering också?
Det brukar kosta runt 1000-1500:- extra som jag vet.


Hej,

Tack för informationen. Två dagar efter att jag lämnat in klockan ringde dom upp mig och berättade att det var en lös del inne i klockan.

Samtidigt berättades han vad hela servicen skulle gå på. 6600 kr skulle det hela gå på. Servar dom då klockan i butiken eller skickas den till Rolex?

Jag tog ingen polering för det behövdes tydligen inte, den skulle vara i gott skick!
 

legshot

Breitling
Hej,

Jag tycker de 6,600:- låter rimligt för en service om det även är verkdelar som måste bytas, annars ligger det lite i överkant. Både Nymans och Rob tar runt 5-5,500:- har jag för mig, och då ingår ofta de vanliga slitagedelarna typ rotorlager eller gånggjul.

Tyvärr har jag ingen aning om de görs på plats eller inte hos Carlssons Ur tyvärr. :(
 

jabla

Sarlacc
Hej,

Tack för informationen. Två dagar efter att jag lämnat in klockan ringde dom upp mig och berättade att det var en lös del inne i klockan.

Samtidigt berättades han vad hela servicen skulle gå på. 6600 kr skulle det hela gå på. Servar dom då klockan i butiken eller skickas den till Rolex?

Jag tog ingen polering för det behövdes tydligen inte, den skulle vara i gott skick!

Förra året kostade en normal service på Carlssons Ur 5600:- om någon ytterligare del gått sönder tillkommer kostnaden för dessa.
De har en egen Rolexutbildad urmakare så servicen görs på plats.
 

SFS

Omega
Lämnade in min Explorer hos Rob E för någon dag sedan. Tydligen behövdes några klinkhjul (?) bytas ut så notan landade på 6450 kr, mera än vad jag trodde men sen är ju klockan från 90-talet också.
De nämnde att 5300 kr är grundpriset.
Men klockan blir väl som ny så då är det värt det :).
 
  • Like
Reactions: ATL

David

Bödeln
Kommer dom byta ut delar i själva klockan?

Ibland.

Detta blev över efter service av min 1675:

141205-1675-04.jpg
 

ATL

Omega
Fick du inte ett kostnadsförslag innan de tog in klockan?
När jag servade min Rolex hos Rob fick jag ett kostnadsförslag som jag godkände innan.
5300 är normalt pris för en grundservice, då ingår det inte delar som ev. måste bytas.

/Magnus


Hej Magnus,

Jo det fick efter att dom hade gjort en felundersökning. Då landade priset på 6600kr för en hel service. Först frågade han om det var okej för mig att den skulle servas. Helt ärligt talat så visste jag inte vad en service skulle landa på. Men samtidigt är det en klocka som jag ska använda ett bra tag framöver. Så det var bara att godkänna att dom skulle serva den.
 
  • Like
Reactions: SFS

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Hej Magnus,

Jo det fick efter att dom hade gjort en felundersökning. Då landade priset på 6600kr för en hel service. Först frågade han om det var okej för mig att den skulle servas. Helt ärligt talat så visste jag inte vad en service skulle landa på. Men samtidigt är det en klocka som jag ska använda ett bra tag framöver. Så det var bara att godkänna att dom skulle serva den.

Låter som ett bra pris. Fick du förklarat varför den stannade? Och vet du vilka delar som måste bytas. Är bara nyfiken :)
 
  • Like
Reactions: SFS

ATL

Omega
Förra året kostade en normal service på Carlssons Ur 5600:- om någon ytterligare del gått sönder tillkommer kostnaden för dessa.
De har en egen Rolexutbildad urmakare så servicen görs på plats.


Varierar priset beroende på vilken modell klockan har? Eller beror det kanske på att jag hade en lös del i klockan? Hur lång tid tog det för dig när du lämnade in din där?
 

ATL

Omega
Låter som ett bra pris. Fick du förklarat varför den stannade? Och vet du vilka delar som måste bytas. Är bara nyfiken :)


Nej, han berättade varför den stannade och det var tydligen någon del inne i klockan som hade hoppat ur. Men jag fick ingen information om vilka delar som skulle bytas ut. Fick bara information om att den behövde en omgående service. Så jag körde på det.

Får man reda på det när servicen är klar? Isf kan jag alltid återkomma med svar då :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Nej, han berättade varför den stannade och det var tydligen någon del inne i klockan som hade hoppat ur. Men jag fick ingen information om vilka delar som skulle bytas ut. Fick bara information om att den behövde en omgående service. Så jag körde på det.

Får man reda på det när servicen är klar? Isf kan jag alltid återkomma med svar då :)

Man brukar få ett detaljerat kvitto där det står vad som har gjorts och vilka delar som berörts.
Du kan lägga upp kvittot (om du vill) efter du fått tillbaka klockan, men täck över serienumret innan bara. :)
 

jabla

Sarlacc
Varierar priset beroende på vilken modell klockan har? Eller beror det kanske på att jag hade en lös del i klockan? Hur lång tid tog det för dig när du lämnade in din där?
Det tog ungefär 8 veckor och klockan fungerade när den lämnades in så inga extra delar tillkom.
 

ATL

Omega
Det tog ungefär 8 veckor och klockan fungerade när den lämnades in så inga extra delar tillkom.


Tack för informationen. En annan fråga nu när jag ändå är igång i tråden. Hur påverkar det priset på klockan ifall jag skulle vilja sälja den efter en service? Sjunker priset eller stiger det?
 

David

Bödeln

jabla

Sarlacc
Tusen tack för informationen! Den har varit på service i en vecka. Saknar den redan :/ haha .. känns lite naket utan den! Får bara hoppas att den kommer tillbaka fort. :)
Förstår att du saknar den, har du haft den länge?
Själv hade jag förmånen att ha flera fina klockor så saknaden blev inte så stor förrän sommarsäsongen började och alla slängde upp bilder på sina GMT med blekt Pepsi. :)
 

ATL

Omega
Förstår att du saknar den, har du haft den länge?
Själv hade jag förmånen att ha flera fina klockor så saknaden blev inte så stor förrän sommarsäsongen började och alla slängde upp bilder på sina GMT med blekt Pepsi. :)


Jag har faktiskt inte haft den länge, ca 4 månader. Köpte den på Chrono24.
Haha, det förstår man! :)
 
Topp