• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex smörjmedel och temperaturer?

Har försökt att googla fram något vettigt, men hittar väldigt lite bra info om detta.

Vad använder Rolex för "smörjmedel", oljor etc? Stämmer det att dom använder metallpulver av något slag?
Är det olika i olika modeller?

Och hur står sig en Rolex mot kyla.
Cosc tester är ju varken jättekallt eller varmt.

Jag tänker mer -20 och +40

Någon med insight?
 
C

China

Guest
Temperaturer mellan -20 och +40 ska inte vara något problem. Däremot så kan tidshållningen påverkas då metallen i verket expanderar/krymper beroende på temperatur. Men det finns t.ex. smörjmedel för arktiska förhållanden om man vill gardera sig.

Du hittar information om smörjmedel på länken nedan.

http://www.horologist.com/rolex_lubrication.htm
 

paradis

Audemars
Jag tror att det blir svårt att hitta,om ens att ta reda på,vilka olja dom använder.Tror Rolex håller starkt på det.Vidare,testas inte ALLA Rolex,? innan dom lämnar fabriken,precis så,mot kyla,värme,skakningar,mm
 
paradis skrev:
Jag tror att det blir svårt att hitta,om ens att ta reda på,vilka olja dom använder.Tror Rolex håller starkt på det.Vidare,testas inte ALLA Rolex,? innan dom lämnar fabriken,precis så,mot kyla,värme,skakningar,mm


Jo, dom testas ju enligt COSC. Men den säger inte så mycket. Det handlar mkt om vinklingar och temperaturväxlingar under 15 dagars test.

Ingen verkar ha koll på detta.
 
Topp