Det här är intressant.
Om man tittar på Rolex historik, så kommer de från en position, där de har erbjudit tåliga och funktionella klockor till såväl utforskare och äventyrare, som dykare och atleter, som företagsledare och andra typer av ledare.
Ett problem för Rolex, är att idag väljer ingen av dessa en Rolex, om de tar sina behov på allvar. De väljer en smartklocka. Äventyrare och utforskare samt atleter tar en träningsklocka med GPS. En Garmin, Suunto eller Polar som dessutom har inbyggd höjdmätare, kompass, barometer och pulsmätare... samt till och med kartor. Och företagsledarna väljer en apple watch, vilket gör dem uppkopplade och ajour hela tiden.
Kvar blir Rolex som en accessoar, en livsstilsmarkör, för en livsstil som allt mer levs med andra typer av klockor.. Så det finns nog en punkt, när de inte längre kan marknadsföra sina klockor med hjälp av gamla meriter, utan helt enkelt måste ge sig in i något nytt. Problemet med det nya, är att smartklockor har så kort livslängd, kanske max två år. Och med Rolex prispunkt blir det en utmaning. Hur högt pris tål marknaden på en smartklocka från Rolex, vars hård- och mjukvara är utdaterad efter två år? Ett annat problem är att Rolex strategi handlar om långsiktiga stegvisa förbättringar med små förändringar i det visuella och funktionella.
Det sagt, så har jag under dagen klarar av följande pass:
- Gymmet med min Garmin träningsklocka.
- Långfärdsskridskor med min Rolex Explorer 14270
- Löprunda med min Garmin, som fortfarande sitter kvar på handleden i detta nu.
Explorern är ju nära på oanvändbar under passen... men det är skönt att den tål att vara med. Den har för övrigt varit med i över tjugo år, till skillnad från min Garmin, som jag räknar att få två-tre år från... Rolexen ser jag fram mot ytterligare över tjugo år med. Tillsammans med en rad smartklockor... kanske en Rolex smartwatch...