• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex smartklocka?

bluetrain

Cartier
Pratade klockor med en kollega för några veckor sedan som egentligen inte är superinsatt i klockor men han sa att han hade hört att rolex skulle vara på gång med en smartklocka.

Spontant skulle jag bli väldigt förvånad om de ens egentligen övervägde den möjlighehen. Tror varumärket skulle tappa mycket respekt och cred om de tog fram en digital eller hybridklocka.

Någon som hört något om detta?
 

ekan76

Omega
Det cirkulerar en animation på bl.a. istagram som visar en Rolex smartwatch. Men den är så vitt jag förstår en tanke från någon som inte är anknuten till Rolex. Typ hur skulle en Rolex smartwatch se ut.
 

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Är det något vi har lärt oss är det att hemlig information aldrig lämnar Rolex HQ.
Även om Rolex höll på att utveckla en smartklocka hade informationen aldrig kommit ut före lansering.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
:D:D:D
9228C949-8BE0-46C9-9194-3493C5D23D65.png
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fakenews. Är väl bara @Denke som på allvar skulle tro att detta kan ske. Rolex lever på idén att mekaniska klockor från Schweiz är det bästa som finns.

Vi kan ju vänta och se. Innan innovationen med oysterboett så var det nog många i @yonsson-kravatt och monokel som tvärsäkert sa att en vattentät klocka var omöjligt och trams. ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte liknelsen alls faktiskt. Smartklockor säljer ju bra men känns som motsatsen till vad Rolex sysslar med.

Jag är lika okunnig som alla andra här om vilka planer Rolex har. Men jag ser inte att en smartwatch skulle vara en omöjlighet om de hittar en unik och innovativ take på det som kan ligga inom ramen för vad de erbjuder.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det här är intressant.

Om man tittar på Rolex historik, så kommer de från en position, där de har erbjudit tåliga och funktionella klockor till såväl utforskare och äventyrare, som dykare och atleter, som företagsledare och andra typer av ledare.

Ett problem för Rolex, är att idag väljer ingen av dessa en Rolex, om de tar sina behov på allvar. De väljer en smartklocka. Äventyrare och utforskare samt atleter tar en träningsklocka med GPS. En Garmin, Suunto eller Polar som dessutom har inbyggd höjdmätare, kompass, barometer och pulsmätare... samt till och med kartor. Och företagsledarna väljer en apple watch, vilket gör dem uppkopplade och ajour hela tiden.

Kvar blir Rolex som en accessoar, en livsstilsmarkör, för en livsstil som allt mer levs med andra typer av klockor.. Så det finns nog en punkt, när de inte längre kan marknadsföra sina klockor med hjälp av gamla meriter, utan helt enkelt måste ge sig in i något nytt. Problemet med det nya, är att smartklockor har så kort livslängd, kanske max två år. Och med Rolex prispunkt blir det en utmaning. Hur högt pris tål marknaden på en smartklocka från Rolex, vars hård- och mjukvara är utdaterad efter två år? Ett annat problem är att Rolex strategi handlar om långsiktiga stegvisa förbättringar med små förändringar i det visuella och funktionella.

Det sagt, så har jag under dagen klarar av följande pass:

- Gymmet med min Garmin träningsklocka.
- Långfärdsskridskor med min Rolex Explorer 14270
- Löprunda med min Garmin, som fortfarande sitter kvar på handleden i detta nu.

Explorern är ju nära på oanvändbar under passen... men det är skönt att den tål att vara med. Den har för övrigt varit med i över tjugo år, till skillnad från min Garmin, som jag räknar att få två-tre år från... Rolexen ser jag fram mot ytterligare över tjugo år med. Tillsammans med en rad smartklockor... kanske en Rolex smartwatch...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kommer inte att hända under min livstid.
Ta hand om dig!

Jag är lika okunnig som alla andra här om vilka planer Rolex har. Men jag ser inte att en smartwatch skulle vara en omöjlighet om de hittar en unik och innovativ take på det som kan ligga inom ramen för vad de erbjuder.
Låter rimligt.

Det vore synnerligen korkat av Rolex, att inte ha en alternativ plan för smartklockor i sin strategi. De har rimligen hört talas om Kodak. Sedan är det en annan sak, hur de väljer att utföra sin strategi. Alla stora företag med ngn form av långsiktighet utreder alternativ som kan framstå som väldigt oväntade för den som inte är insatt.
 
Ta hand om dig!


Låter rimligt.

Det vore synnerligen korkat av Rolex, att inte ha en alternativ plan för smartklockor i sin strategi. De har rimligen hört talas om Kodak. Sedan är det en annan sak, hur de väljer att utföra sin strategi. Alla stora företag med ngn form av långsiktighet utreder alternativ som kan framstå som väldigt oväntade för den som inte är insatt.
Tack! Jämförelsen med Kodak känns dock tämligen irrelevant.
 
Topp