• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Sub nyservad hos Nymans drar sig 3 min/dygn

CaptPete

Breitling
Hej. Som rubriken anger har jag i dagarna hämtar ut min gamla 50års present från Nymans på Biblioteksgatan. En 11610 som jag varit mycket nöjd med och som utgör hela min samling. Servicen kostade ca 14000 kr vilket jag kan leva med pga eftersatt service. Men dessvärre drar den sig efter servicen flera minuter per dygn. Detta kan väl inte vara rimligt? Har jag missat någonting? Är det något jag inte förstår? Borde inte en sån sak som ruckning vara en självklarhet att ha ordnat innan man släpper ut uret i trafik igen. Vad säger ni proffs och duktiga amatörer?
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ok. Ville bara höra med er innan jag kontaktar firman igen, så det här med ruckning inte ingår i det man kallar service utan är ett tilläggsjobb.
Alltså - en klocka som kommer tillbaka från service ska hålla tiden enligt klockan spec. Prata med Nymans så får de fixa till klockan, vad det nu kan vara som är fel. Det kan ju vara nåt så enkelt som att den är magnetiserad, men den ska alltså hålla tiden när du låtit serva den.
Lycka till! Fin klocka förresten, och en härlig 50årspresent! :)
 

CaptPete

Breitling
Alltså - en klocka som kommer tillbaka från service ska hålla tiden enligt klockan spec. Prata med Nymans så får de fixa till klockan, vad det nu kan vara som är fel. Det kan ju vara nåt så enkelt som att den är magnetiserad, men den ska alltså hålla tiden när du låtit serva den.
Lycka till! Fin klocka förresten, och en härlig 50årspresent! :)
Tack Öbo, det ska jag göra.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej. Som rubriken anger har jag i dagarna hämtar ut min gamla 50års present från Nymans på Biblioteksgatan. En 11610 som jag varit mycket nöjd med och som utgör hela min samling. Servicen kostade ca 14000 kr vilket jag kan leva pga eftersatt service. Men dessvärre drar den sig efter servicen flera minuter per dygn. Detta kan väl inte vara rimligt? Har jag missat någonting? Är det något jag inte förstår? Borde inte en sån sak som ruckning vara en självklarhet att ha ordnat innan man släpper ut uret i trafik igen. Vad säger ni proffs och duktiga amatörer?
Fritt från minnet utgår det 1 års garanti på servicearbete. Avvikelsen är såpass långt utanför spec att det här självklart är något Nymans får fixa.
 
Samtidigt är det ju rätt dåligt av urmakaren att släppa ifrån sig ett ur med den gången efter service. Vad kan ha hänt från uthämtande till upptäckt?
 

CaptPete

Breitling
För att ytterligare öka dramatiken har Nymans valt att lämna ut klockan utan garanti. Detta pga att jag inte ville ha visarna bytta. De hävdade att lysmassan på visarna är spräckt (kan jag naturligtvis inte se) och att de därför vill friskriva sig. Undrar om de tänker hävda att detta även gäller självklarheter som att den ska hålla tiden?
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
För att ytterligare öka dramatiken har Nymans valt att lämna ut klockan utan garanti. Detta pga att jag inte ville ha visarna bytta. De hävdade att lysmassan på visarna är spräckt (kan jag naturligtvis inte se) och att de därför vill friskriva sig. Undrar om de tänker hävda att detta även gäller självklarheter som att den ska hålla tiden?

Då får du hota med Sverker!
 

Anstalten

Breitling
Men garanti på serviceåtgärderna borde väl ändå kvarstå, 3 minuter per dygn torde väl anses vara långt från acceptabelt. Väntar med spänning!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ibland så kan det ta en stund innan sånna här fel syns efter en service. Inget chockerande i sig. Gå tillbaka till Nymans så är jag säker på att de fixar det på ett bra sätt.
 

Roz

Omega
2-Faktor
Hoppas det löser sig, låter ju helt orimligt att de INTE skulle göra om och göra rätt men konstigare saker har säkerligen hänt.. följer med spänning och håller tummarna!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
För att ytterligare öka dramatiken har Nymans valt att lämna ut klockan utan garanti. Detta pga att jag inte ville ha visarna bytta. De hävdade att lysmassan på visarna är spräckt (kan jag naturligtvis inte se) och att de därför vill friskriva sig. Undrar om de tänker hävda att detta även gäller självklarheter som att den ska hålla tiden?
Det borde de i så fall ha meddelat dig om?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Inte ens en oruckad klocka går ju flera minuter fel/dygn, något har ju hänt! Liksom inte så mycket att diskutera vidare innan du pratat med Nymans och dom ev börjat tjafsa.
 
Hahaha, allvarligt? Vill de inte ge garanti på en service för 14k (väldigt mycket för en 16610 dessutom) för att visarna inte är utbytta!?

Om det nu stämmer så är det ju helt åt skogen. Visarnas lysmassa har ju knappast något mekaniskt i sig. Vad är nästa steg? Ingen garanti på servicen om man inte polerat?

Får man fråga vad de gjorde för jobb på din klocka?

För att ytterligare öka dramatiken har Nymans valt att lämna ut klockan utan garanti. Detta pga att jag inte ville ha visarna bytta. De hävdade att lysmassan på visarna är spräckt (kan jag naturligtvis inte se) och att de därför vill friskriva sig. Undrar om de tänker hävda att detta även gäller självklarheter som att den ska hålla tiden?
 

DrKlocka

Audemars
Vad är det bagatellartade i tråden? Att Nymans försöker friskriva sig från garantin?
Att det är ett vanligt förekommande med brister i en service som i samtliga fall åtgärdas när problemet påtalas.

Det där med garantin är en annan sak. Det är vanligt att inte lämna garanti om lysmassan är kass, inga konstigheter med det. De kommer knappast använda sig av det för att friskriva sig från att åtgärda tidshållningen.

Nymans generellt är schyssta, bra att ha att göra med och har en kompetent verkstad.
 
Topp