• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Submariner 11610 bästa val?

MrJohn

Basic
Har just sålt min 11610LV som jag haft i 7 år. Underbar klocka men vill ha en lite billigare klocka då jag har den på mig jämt och då tycker att nära 100k är lite för mycket som vardagsklocka. Letar nu för fullt efter en 16610 fullset men det är svårt till vettiga pengar och med bra säljare. Om den är tidig eller sen spelar mig mindre roll men det blir ingen vintage.

Min fråga till er är vad ni tror är klokast som investering på 10 år. Köpa en klocka runt år 2000 ELLER en senare med den graverade innerringen? Sen undrar jag om ni tycker det är klokast att köpa en fin men billigare klocka ren utan några tillbehör eller lägga till 10k och få en fullset? Jag skall njuta av min klocka med tycker samtidigt det är kul om priset utvecklad åt rätt håll.

Synpunkter?

Mvh John

Sålde du en 16610LV för att leta upp en full-set 16610LN?

Om så är fallet är min synpunkt detta:

Priset du betalade för din 16610LV bör ha varit långt ifrån dagens marknadsvärde och du lär ha fått en slant över i fickan... MEN - köper du en sen 16610LN i dag fullset och rehaut verkar priserna ligga runt 70-80.000:-... Mellansklillnaden upp till din 16610LV känns därför som en piss i mississippi i förhållande.

En bra investering hade varit att behålla LV (köpa ett svart insert), slita den med hälsan och må gott över att du en gång köpte den för en rimligt peng och skita i framtida värdeutveckling.

Gällande värdeutveckling har 16610LN procentuellt stuckit runt 30-40% i värde senaste åren (höftat på magkänsla).

Är detta ovan rimligt? Verkligen inte om du frågar mig.
Är det rimligt att placera pengar utifrån en värdeökning? Verkligen inte om du frågar mig.

Det är en massproducerad stålklocka som är till för att användas. Sen kan jag givetvis ha fel - men jag hoppas inte det. Dessa hysteriska j*vla priser dödar hela marknaden för oss icke miljonärer.

Senast ändrad:
Om du skall investera i en klocka, köp då en modell som du gissar kommer bli eftertraktad. Köp den fullset, helst NOS, använd den inte och hoppas att din gissning var rätt över tid. (Tråkigt)
Skall du bära klockan varje dag (Good for you), tänk inte investering utan glädje. Vad blir du glad över att bära?

Tyckte inte du hade "fel" i sak, förrän jag började läsa om pris som ska gå åt rätt håll m.m.

Dvs, du köpte rätt klocka som du nu är för snål för att bära mtp att du kan göra vinst om du säljer. Ersättare vill du ha en vanlig 16610, men det ska vara den som har STÖRST potential att gå upp mest i pris.

Sorry, men gör din egna hemläxa. :)

Om du skall investera i en klocka, köp då en modell som du gissar kommer bli eftertraktad. Köp den fullset, helst NOS, använd den inte och hoppas att din gissning var rätt över tid. (Tråkigt)
Skall du bära klockan varje dag (Good for you), tänk inte investering utan glädje. Vad blir du glad över att bära?

Tack!

Tyckte inte du hade "fel" i sak, förrän jag började läsa om pris som ska gå åt rätt håll m.m.

Dvs, du köpte rätt klocka som du nu är för snål för att bära mtp att du kan göra vinst om du säljer. Ersättare vill du ha en vanlig 16610, men det ska vara den som har STÖRST potential att gå upp mest i pris.

Sorry, men gör din egna hemläxa. :)

Tack för ett hjälpsamt och trevligt svar, det uppskattas verkligen att du tog dig tid att bidra!

Tillbaka
Topp