• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner 1680 - White

P-vakten

Patek
2-Faktor
Förord
Då var det dags att kliva ner i vintageträsket. Eftersom jag inte varit så insatt i vintage tidigare så började jag dammsuga internet efter information om den klockan som nu fångat mitt intresse, Rolex Submariner 1680. Någonstans i internets ände hittade jag @k0ltrasten s tråd.

Då det var ett tag sedan @k0ltrasten tog över stafettpinnen efter både @max samt @Jibe och skapade tråden ”Rolex Submariner 1680 Red genom tiderna” kände jag att det var dags att fortsätta på liknande upplägg. Jag har precis fått upp ögonen för ikonen Rolex 1680 och därför kommer denna avhandling behandla just den, dock gäller denna ”Rolex Submariner 1680 - White”. Eftersom en del fakta är gemensam för både den röda och vita 1680 så kommer det bli lite repetition.


Innehåll
  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Tavlor
  4. Urverk
  5. Krona
  6. Datumskiva
  7. Inserts
  8. Länkar

1. Introduktion
Det är lite oklart vilket årtal Rolex Submariner 1680 lanserades på marknaden, då en del säger att det skedde redan 1966 medan andra menar att det var 1969. Men något som däremot är relativt fastställt är att referensen levde fram till slutet av 1979. Referensen är en uppdaterad version av den erkända 5513 med undantaget att 1680 är den första Submarinern som har datumfunktion.

Rolex Submariner 1680 levererades under de första produktionsåren, 1966/1969-1974, endast(?) med röd text på tavlan, även en så kallad Red Sub. Den vita Rolex Submariner 1680 ersatte den röda Submarinern fr.o.m. 1974-1979 och existerar endast med feet first (660Ft/200m) tavlor, någonting som vi kommer komma in på senare i avsnittet Tavlor.

1680.jpg


2. Specifikationer
Märke: Rolex
Modell: Oyster Perpetual Date, Submariner
Referens: 1680
Material: Stål
Mått: D 39,5mm, H 14,7mm
Lugg: 20mm
Funktioner: Timmar, minuter, sekunder samt datum
Water-resistant: 200m
Urverk: Cal. 1575


3. Tavlor
Som tidigare nämnt under introduktionen ersattes Red Sub fr.o.m. 1974 med en vit Submariner. Den kom med, åtminstone som jag vet, tre stycken olika tavlor. Tavlorna levererades av två stycken olika leverantörer där Mk1 och Mk3 tillverkades av Lemrich och Mk2 Beyeler. Och tavlorna kom alltså endast med feet first.

Mk1 - Lemrich
Mk1_1.jpeg

MK1.JPG

  • Rolex L är perfekt centrerad på tavlan
  • Stängda 6or, 660Ft
  • F:ets topp hamnar mittemellan M:ets ben
  • Certified är centrerade direkt under H:et i Chronometer

Mk2 - Beyeler
MK2_2.jpeg

MK2-beyeler.jpg

  • Rolex L är något ocentrerat och ligger något åt vänster
  • Öppna 6or, 660Ft
  • F:ets topp något längre och slutar under M:ets högra ben
  • Certified är centrerade direkt under H:et i Chronometer

Mk3 - Lemrich
MK3-Lechrim.JPG

  • Liknar Mk1 med undantag för det magrare och mer lutande F:et
  • Stängda 6or, 660Ft
  • Certified ligger beläget något åt höger om H:et i Chronometer

4. Urverk
Rolex Submariner 1680 är utrustad med ett Cal. 1575 där basplattan består av ett Cal. 1570 med datumfunktion.
Specifikationer:
Mått: D 28,5mm, H 63mm
Bph: 19800bph
Power reserv: 48h
Förutom datum är det även försett med en anti-chockanordning samt 26 juveler.
cal_1575.jpg


5. Krona
Under de tidiga produktionsåren var Rolex Submariner utrustad med en Twinlock-krona. Omkring 1972 uppträdde den första generationens Triplock-krona och mot slutet av 1978 kom den andra generationens Triplock-krona med visuell o-ring.
Crown.jpg


6. Datumskiva
Datumskivan för Rolex Submariner 1680 består av en silverfärgad bakgrund med svarta siffror. Det som särskiljer datumskivan på 1680 är att 6,9,16,19 består av öppna 6or respektive öppna 9or medan 26 består av en stängd 6:a.
Datewheel.jpg


7. Insert
De insert som levererades för 1680 baserades på tre stycken varianter av det så kallade Fat Font. Om man ska vara petig är det egentligen fyra stycken varianter inklusive service insert som särskiljer sig med sitt ”skinny” font. Årtalen för när respektive insert var aktuellt är för mig ännu oklart.
Inserts_MK1-3_Service.jpg

Från vänster - Mk1, Mk2, Mk3 & Serviceinsert

Mk1 - "Kissing 40 font"
Insert_MK1.jpg

  • Tjockaste fonten samt tjocka index
  • ”Kissing 40 font” – Då 4:an går in i 0:an på 40.
  • 5:an i 50 har en liten fyrkant i sig
Mk2 - "Long 5"
Insert_MK2.jpg

  • "Long 5"
  • Mer mellanrum mellan fontsen
  • Rektangulär fyrkant i 5:an än den något mindre på Mk1
Mk3
Insert_MK3.jpg

  • Sista inserten av eran Fat font
  • Tunnare än de övriga i familjen Fat font
  • Mer efterlik fyrkant i 5:an men dock ej lika liten som hos MK1

8. Länkar
Under sin produktionsperiod har Rolex Submariner 1680 haft olika referenser på dess länkar. På de tidigare < 1975 var det referensen 9315 som gällde med vikta länkar och ändlänkar som var markerade med antingen 280 eller 380. För länkarna > 1975 gällde referensen 93150 med solida länkar och ändlänken var markerade med 580. Vilken enligt mina beräkningar borde vara de som de flesta vita 1680 kom tillsammans med. Dock är detta endast ett antagande!
9315.jpg

9315 - Vikta länkar
9315_380.jpg

Ändlänk - 380
93150.jpg

93150 - Solida länkar
93150_580.jpg

Ändlänk - 580

Tanken var egentligen inte att denna sammanställning skulle resultera i en tråd utan mer agera en vägledare över vad man bör veta samt tänka på när sökandet efter en vit 1680 nu påbörjats. MEN VA FAN! Jag skulle uppskatta om ni rättar mig vid eventuellt misstolkad/felaktig information eller om jag helt enkelt är ute och cyklar. Men peka även de saker som missats som BÖR finnas med i denna tråd.

Så fyll gärna på med mer info!


Läs gärna dessa trådar om ni inte redan gjort det, riktigt tunga!
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-1680-red-genom-tiderna.23826/
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513-genom-tiderna.6090/
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-ii-1655-genom-tiderna-en-sammanfattning-hyllning.23056/

(Alla bilder är tagna från internet).
Källor
https://www.horobox.com/en/review-detail/?UserKey=Vintage-Submariner-1680
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Rolex_1575
http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-732/ti-849983/pi-5769208/
http://oysterpassion.fr/1.html
http://www.iconeek.com/rolexsubmariner1680.html
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vita 1680 kom nog aldrig med mk2-inserts som är tidigare. Mk1 och mk3 är från samma tid så de kan funka fram till de blev klenare. Du har också de sena 70-tals inserten som har en lite fyrkantig fyra som rimligtvis användes närmare 80-talet.

Gällande länkar så har du rätt men det var en cross-over på rätt många år då vikta 9315 fanns tillgängliga till slutet av 70-talet. Det sagt så ser man nästan bara solida 93150 på vita 1680.

Trevligt inlägg för övrigt. :)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Vita 1680 kom nog aldrig med mk2-inserts som är tidigare. Mk1 och mk3 är från samma tid så de kan funka fram till de blev klenare. Du har också de sena 70-tals inserten som har en lite fyrkantig fyra som rimligtvis användes närmare 80-talet.

Gällande länkar så har du rätt men det var en cross-over på rätt många år då vikta 9315 fanns tillgängliga till slutet av 70-talet. Det sagt så ser man nästan bara solida 93150 på vita 1680.

Trevligt inlägg för övrigt. :)
Tack för lite förtydliganden! Då är det bara fortsätta med djupdykandet kring de övriga, senare, insertsen och fortsätta fylla på i inlägget :)

Har du förövrigt koll på i fall visarna är samma som till 5513?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för lite förtydliganden! Då är det bara fortsätta med djupdykandet kring de övriga, senare, insertsen och fortsätta fylla på i inlägget :)

Har du förövrigt koll på i fall visarna är samma som till 5513?
Sekundvisaren skiljer sig från 5512/5513 då 1680 har datum. Lumplotten på visaren sitter något längre in för att inte skymma datumet och själva trumman som sekundvisaren sitter fast på är längre än på nodates. Seadwellern 1665 har dock samma visare som 1680.

Ska inte ta gift på ovan info men jag är relativt säker. :)
 
Senast ändrad:

Molgan

Cartier
Är det vedertaget och bekräftat (så långt det nu går) att 1680 slutade produceras slutet på `79?
Jag har sett ett flertal med snr som tyder på produktion 1980.

Tummen upp till bra och faktaspäckad tråd :rolex:
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Sekundvisaren skiljer sig från 5512/5513 då 1680 har datum. Lumplotten på visaren sitter något längre in för att inte skymma datumet och själva trumman som sekundvisaren sitter fast på är längre än på nodates. Seadwellern 1665 har dock samma visare som 1680.

Ska inte ta gift på ovan info men jag är relativt säker. :)
Du behöver inte ta gift på det. Det verkar stämma utmärkt!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Är det vedertaget och bekräftat (så långt det nu går) att 1680 slutade produceras slutet på `79?
Jag har sett ett flertal med snr som tyder på produktion 1980.

Tummen upp till bra och faktaspäckad tråd :rolex:
Enligt de källor jag tagit mig igenom så verkar det vara det uteslutande antagandet åtminstone. Men Rolex är ju Rolex!

Har du även sett snr som tyder på senare än 1980?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Förord
Då var det dags att kliva ner i vintageträsket. Eftersom jag inte varit så insatt i vintage tidigare så började jag dammsuga internet efter information om den klockan som nu fångat mitt intresse, Rolex Submariner 1680. Någonstans i internets ände hittade jag @k0ltrasten s tråd.

Då det var ett tag sedan @k0ltrasten tog över stafettpinnen efter både @max samt @Jibe och skapade tråden ”Rolex Submariner 1680 Red genom tiderna” kände jag att det var dags att fortsätta på liknande upplägg. Jag har precis fått upp ögonen för ikonen Rolex 1680 och därför kommer denna avhandling behandla just den, dock gäller denna ”Rolex Submariner 1680 - White”. Eftersom en del fakta är gemensam för både den röda och vita 1680 så kommer det bli lite repetition.


Innehåll
  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Tavlor
  4. Urverk
  5. Krona
  6. Datumskiva
  7. Inserts
  8. Länkar

1. Introduktion
Det är lite oklart vilket årtal Rolex Submariner 1680 lanserades på marknaden, då en del säger att det skedde redan 1966 medan andra menar att det var 1969. Men något som däremot är relativt fastställt är att referensen levde fram till slutet av 1979. Referensen är en uppdaterad version av den erkända 5513 med undantaget att 1680 är den första Submarinern som har datumfunktion.

Rolex Submariner 1680 levererades under de första produktionsåren, 1966/1969-1974, endast(?) med röd text på tavlan, även en så kallad Red Sub. Den vita Rolex Submariner 1680 ersatte den röda Submarinern fr.o.m. 1974-1979 och existerar endast med feet first (660Ft/200m) tavlor, någonting som vi kommer komma in på senare i avsnittet Tavlor.

1680.jpg


2. Specifikationer
Märke: Rolex
Modell: Oyster Perpetual Date, Submariner
Referens: 1680
Material: Stål
Mått: D 39,5mm, H 14,7mm
Lugg: 20mm
Funktioner: Timmar, minuter, sekunder samt datum
Water-resistant: 200m
Urverk: Cal. 1575


3. Tavlor
Som tidigare nämnt under introduktionen ersattes Red Sub fr.o.m. 1974 med en vit Submariner. Den kom med, åtminstone som jag vet, tre stycken olika tavlor. Tavlorna levererades av två stycken olika leverantörer där Mk1 och Mk3 tillverkades av Lemrich och Mk2 Beyeler. Och tavlorna kom alltså endast med feet first.

Mk1 - Lemrich
Mk1_1.jpeg

MK1.JPG

  • Rolex L är perfekt centrerad på tavlan
  • Stängda 6or, 660Ft
  • F:ets topp hamnar mittemellan M:ets ben
  • Certified är centrerade direkt under H:et i Chronometer

Mk2 - Beyeler
MK2_2.jpeg

MK2-beyeler.jpg

  • Rolex L är något ocentrerat och ligger något åt vänster
  • Öppna 6or, 660Ft
  • F:ets topp något längre och slutar under M:ets högra ben
  • Certified är centrerade direkt under H:et i Chronometer

Mk3 - Lemrich
MK3-Lechrim.JPG

  • Liknar Mk1 med undantag för det magrare och mer lutande F:et
  • Stängda 6or, 660Ft
  • Certified ligger beläget något åt höger om H:et i Chronometer

4. Urverk
Rolex Submariner 1680 är utrustad med ett Cal. 1575 där basplattan består av ett Cal. 1570 med datumfunktion.
Specifikationer:
Mått: D 28,5mm, H 63mm
Bph: 19800bph
Power reserv: 48h
Förutom datum är det även försett med en anti-chockanordning samt 26 juveler.
cal_1575.jpg


5. Krona
Under de tidiga produktionsåren var Rolex Submariner utrustad med en Twinlock-krona. Omkring 1972 uppträdde den första generationens Triplock-krona och mot slutet av 1978 kom den andra generationens Triplock-krona med visuell o-ring.
Crown.jpg


6. Datumskiva
Datumskivan för Rolex Submariner 1680 består av en silverfärgad bakgrund med svarta siffror. Det som särskiljer datumskivan på 1680 är att 6,9,16,19 består av öppna 6or respektive öppna 9or medan 26 består av en stängd 6:a.
Datewheel.jpg


7. Insert
De insert som levererades för 1680 baserades på tre stycken varianter av det så kallade Fat Font. Om man ska vara petig är det egentligen fyra stycken varianter inklusive service insert som särskiljer sig med sitt ”skinny” font. Årtalen för när respektive insert var aktuellt är för mig ännu oklart.
Inserts_MK1-3_Service.jpg

Från vänster - Mk1, Mk2, Mk3 & Serviceinsert

Mk1 - "Kissing 40 font"
Insert_MK1.jpg

  • Tjockaste fonten samt tjocka index
  • ”Kissing 40 font” – Då 4:an går in i 0:an på 40.
  • 5:an i 50 har en liten fyrkant i sig
Mk2 - "Long 5"
Insert_MK2.jpg

  • "Long 5"
  • Mer mellanrum mellan fontsen
  • Rektangulär fyrkant i 5:an än den något mindre på Mk1
Mk3
Insert_MK3.jpg

  • Sista inserten av eran Fat font
  • Tunnare än de övriga i familjen Fat font
  • Mer efterlik fyrkant i 5:an men dock ej lika liten som hos MK1

8. Länkar
Under sin produktionsperiod har Rolex Submariner 1680 haft olika referenser på dess länkar. På de tidigare < 1975 var det referensen 9315 som gällde med vikta länkar och ändlänkar som var markerade med antingen 280 eller 380. För länkarna > 1975 gällde referensen 93150 med solida länkar och ändlänken var markerade med 580. Vilken enligt mina beräkningar borde vara de som de flesta vita 1680 kom tillsammans med. Dock är detta endast ett antagande!
9315.jpg

9315 - Vikta länkar
9315_380.jpg

Ändlänk - 380
93150.jpg

93150 - Solida länkar
93150_580.jpg

Ändlänk - 580

Tanken var egentligen inte att denna sammanställning skulle resultera i en tråd utan mer agera en vägledare över vad man bör veta samt tänka på när sökandet efter en vit 1680 nu påbörjats. MEN VA FAN! Jag skulle uppskatta om ni rättar mig vid eventuellt misstolkad/felaktig information eller om jag helt enkelt är ute och cyklar. Men peka även de saker som missats som BÖR finnas med i denna tråd.

Så fyll gärna på med mer info!


Läs gärna dessa trådar om ni inte redan gjort det, riktigt tunga!
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-1680-red-genom-tiderna.23826/
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513-genom-tiderna.6090/
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-ii-1655-genom-tiderna-en-sammanfattning-hyllning.23056/

(Alla bilder är tagna från internet).
Källor
https://www.horobox.com/en/review-detail/?UserKey=Vintage-Submariner-1680
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Rolex_1575
http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-732/ti-849983/pi-5769208/
http://oysterpassion.fr/1.html
http://www.iconeek.com/rolexsubmariner1680.html
Tackar P-vakten för en matig och pedagogisk tråd om 1680 träsket!:) Blev osäker på om det är din klocka, eller ett allmänt inlägg om modellen!?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Måste fråga då jag är lite osäker, men var det inte så att de tidigare clasparna på 93150 kom med en bygel som var slät och inte skårad? Vill minnas att det var så på min -77a.
IMG_4184.JPG
IMG_4185.JPG
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Måste fråga då jag är lite osäker, men var det inte så att de tidigare clasparna på 93150 kom med en bygel som var slät och inte skårad? Vill minnas att det var så på min -77a.
IMG_4184.JPG
IMG_4185.JPG
Stämmer bra det. Dock har jag inte lyckats luska fram vilket årtal som bytet skedde till denlinjerade bygeln.. Men din -77a borde ha kommit slät i mitt tycke.
 

thomastheswede

Audemars
Bra initiativ P-vakten! :)

Om du vill kan du lägga till en punkt i din nästan heltäckande tråd: korrekt plexi är Rolex 25-127. Ibland ser man exemplar där man monterat fel plexi (Tudors motsvarande?) vilket gör att datumbubblan hamnar fel.
 
Senast ändrad:

P-vakten

Patek
2-Faktor
Bra initiativ P-vakten! :)

Om du vill kan du lägga till en punkt i din nästan heltäckande tråd: korrekt plexi är Rolex 25-127. Ibland ser man exemplar där man monterat fel plexi (Tudors motsvarande?) vilket gör att datumbubblan hamnar fel.
Ska sätta mig i helgen och gå igenom tråden och ev lägga till vissa delar i inlägget!

Tack för feedbacken.
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Trevlig tråd!

En fråga, såg boetten lika dan ut på samtliga vita 1680? @Teletomte har så väldigt tydliga chamfers/bevels, medans de flesta andra(som jag upplever det) inkl min egna inte har några knappt alls?

Här kommer mitt bidrag från -79.
IMG_2790.JPG
IMG_2791.JPG
IMG_2792.JPG

Det skiftade väl där någon gång vid första halvan av 70-talet. Från tydligare fasningar till mindre. Vet inte om det finns något vedertaget bryt? @Per eller @thomastheswede har kanske mer koll?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Trevlig tråd!

En fråga, såg boetten lika dan ut på samtliga vita 1680? @Teletomte har så väldigt tydliga chamfers/bevels, medans de flesta andra(som jag upplever det) inkl min egna inte har några knappt alls?

Här kommer mitt bidrag från -79.
IMG_2790.JPG
IMG_2791.JPG
IMG_2792.JPG
Din kanske är polerad, vilket är en del av sanningen. Svårt att se nu när jag tittar igen, för ljuset ligger på lite knasigt.

Sen skiljer sig boetterna också från 73 till 79. Men oavsett så ska det finnas en fasning på boettsidorna.
 
Topp