• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Submariner 16800 vs 16110?

Bästa OWG-Submariner

• 16800 (matt tavla)

Röster: 13 86.7%
  • 16800 (glossy tavla)

Röster: 2 13.3%
  • 16110

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    15

Clark Wayne

Silver
2-Faktor
Hej kära Klocksnackare,

Jag har sökt men inte hittat en tråd med liknande frågeställning, men skulle detta ha avhandlats i en annan tråd får ni gärna hänvisa mig dit och så får jag skämmas lite.

Anyhow… till saken!

Rolex Submariner har varit en klocka som jag längtat efter en större del av min uppväxt och när jag fick min 124060 under 2022 var jag överlycklig. Men, den känslan försvann efter relativt kort tid och jag sålde den 2023. Jag har idag en Explorer (124270) som jag varvar med en Speedy (och lite andra roliga grejer (Tornek-Rayville, CWC, etc).

Nu har klockintresset på senare tid svalnat en del. Iaf den del av intresset där jag hela tiden vill prova nya saker och jag överväger därmed att testa OWG-livet. Tråkigt? Kanske! Samtidigt finns det något i mig som tilltalas av att dra på mig samma klocka dag efter dag.

Som ett resultat av detta funderar jag på att röra mig tillbaka till att skaffa en Sub, men en femsiffrig referens. Den upplevs för mig inte lika ”flashig” som en modern och någonstans är jag ute efter något som flyger under radarn och där jag även får komma tillbaka till klockan som lockade mig in i detta intresse från början.

Jag tänkte därför ge mig ut på jakt efter en 16800 eller en 16610 och här behöver jag er hjälp! Vad säger ni? Hittills har jag googlat mig till lite mer utförlig info om referenserna, främst via Bob's Watches, men vill gärna höra era tankar om nedan.
  • Finns det någon som testat bägge referenserna och kan ge tips?
  • Om jag ska ha en 16800 – ska man då gå på de äldre matta tavlorna eller på de nyare med applicerade index? Fördelar/nackdelar?
  • Och om jag väljer en 16800 med applicerade index – ska jag inte lika gärna ta en 16610 som är nästan identisk, men har ett bättre verk?
  • Är det stor skillnad på 316L och 904L i praktiken?
  • Är det olika svårt att hitta bra exemplar av dessa referenser?
  • Finns det några andra skillnader på 16800 och 16610 som är värda att beakta?

Jag vet att i slutändan är det mitt beslut kring vad jag föredrar och vilka av ovanstående val jag vill göra, men detta är ändå ett diskussionsforum och jag är intresserad av att höra om era upplevelser och få input på ovanstående.

Allt gott!

Senast ändrad:
Skulle satsat på en 16800 med matt tavla, om du hittar ett skarpt exemplar. Det är säkert inte helt lätt. Men hela tanken med OWG låter fel...

Hur är det om du skulle bli OWG med Explorern? Vore det trist? Den känns som en bättre OWG klocka. Eller så satsar du på en GMT Master 16750, 16700, 16710 som inte bygger lika mycket på höjden och går att byta länk till jubilee samt byta insert.

Allt beror på skick. I första hand hade jag valt matt 16800 och sedan 168000 som är kul då den endast tillverkades under ett år.

Skulle satsat på en 16800 med matt tavla, om du hittar ett skarpt exemplar. Det är säkert inte helt lätt. Men hela tanken med OWG låter fel...

Hur är det om du skulle bli OWG med Explorern? Vore det trist? Den känns som en bättre OWG klocka. Eller så satsar du på en GMT Master 16750, 16700, 16710 som inte bygger lika mycket på höjden och går att byta länk till jubilee samt byta insert.
Ja, kan känna nu när jag har "sagt det högt" att OWG känns fel. En modern Explorer och en neo-vintage sub kanske är det man ska satsa på.

Jag skulle ju egentligen, precis som du skriver, kunna vara OWG med min Explorer då den verkligen funkar till allt. Men samtidigt känns det aningen tråkigt. Avseende att vara OWG med en GMT Master har jag faktiskt inte funderat på. Men visst finns det en stor fördel med att kunna byta insert och framförallt länk.
Matt tavla, målade index med safirglas är en magisk sub :)
Det är nog det spåret jag varit inne på mest själv. :)

Allt beror på skick. I första hand hade jag valt matt 16800 och sedan 168000 som är kul då den endast tillverkades under ett år.
Håller med om att skicket är det som bör bestämma. Samtidigt har jag inte superbrådis, så om jag verkligen snöar in mig på en speciell ref så kan jag ju vänta in ett bra exemplar.

Frågan är dock hur svårt det är att hitta en sådan 16800 i bra skick?

Har varit sugen på en 168000 tidigare, men då verkade priserna vara högre än för en 16610 i jämförbart skick. Och de är väl rätt lika varandra bortsett från det uppdaterade urverket i 16610?

Senast ändrad:
Jag passar in en till fråga ang. 168000. Stämmer det att det står ”16800” på boetten och baklock men att handlarna skrev ut ”168000” på alla cert? Har tittat lite runt på Tripple Zero för att det är mitt födelseår, -87. Verkar vara lite luddigt alltihop.

Jag passar in en till fråga ang. 168000. Stämmer det att det står ”16800” på boetten och baklock men att handlarna skrev ut ”168000” på alla cert? Har tittat lite runt på Tripple Zero för att det är mitt födelseår, -87. Verkar vara lite luddigt alltihop.

168000 mellan luggarna 16800 på baklock och papper.
Du kan hitta 168000 mellan 9m till R-serie.
IMG_0684.jpeg

Jag har haft flera 16610 och även 1680 genom åren.
Men när jag för några år sen skulle landa en ”sista” Sub för att ha i samlingen så föll valet på 16800 med målad tavla.
Bästa av alla världar, safir och tät, fast med vintage känsla.
Gå på det du, är mitt förslag.
IMG_4106.jpeg

Jag har haft flera 16610 och även 1680 genom åren.
Men när jag för några år sen skulle landa en ”sista” Sub för att ha i samlingen så föll valet på 16800 med målad tavla.
Bästa av alla världar, safir och tät, fast med vintage känsla.
Gå på det du, är mitt förslag.
IMG_4106.jpeg
Står och velar mellan antingen just en målad 16800 eller den raka motsatsen - en 16610 från 2000-2002 med SEL, lugholes och super luminova.... Står jag och vacklar? Ja!

Men passar på att fråga om tätheten du nämner ovan. Brukar du bada med din 16800? Känns ju onekligen mer nervöst med en 40 år gammal klocka än med en 20 år gammal. Men klarar de ett trycktest så antar jag att det inte spelar någon roll.

Står och velar mellan antingen just en målad 16800 eller den raka motsatsen - en 16610 från 2000-2002 med SEL, lugholes och super luminova.... Står jag och vacklar? Ja!

Men passar på att fråga om tätheten du nämner ovan. Brukar du bada med din 16800? Känns ju onekligen mer nervöst med en 40 år gammal klocka än med en 20 år gammal. Men klarar de ett trycktest så antar jag att det inte spelar någon roll.
Tritium är en självklarhet! Du har redan en modern explorer, så jag tycker gott du kan gå mer vintage med suben. Hela grejen med vintage/neovintage förutom lite mindre boett är ju att få mer patina och känsla i klockan, vilket du får när lysmassan gulnar över tid. Super luminova kommer förbli sterilt vit för all framtid.

Kör 16800 eller en 16610 från tidigt 90-tal.

Ja, badar, men framförallt duschar och bastar med den när jag bär den.
Det är ju trip-lock krona och safirgls på den så jag ser absolut ingen anledning att avstå.
Har heller inte trycktestat den på några år.

Tritium är en självklarhet! Du har redan en modern explorer, så jag tycker gott du kan gå mer vintage med suben. Hela grejen med vintage/neovintage förutom lite mindre boett är ju att få mer patina och känsla i klockan, vilket du får när lysmassan gulnar över tid. Super luminova kommer förbli sterilt vit för all framtid.

Kör 16800 eller en 16610 från tidigt 90-tal.
I hear you! Dock var min tanke initialt att köra OWG under en viss tid och då får Explorern flyga. Men håller med om att jag får satsa på tritium (och om möjligt målad tavla) om det blir vintage hållet jag väljer att gå mot.

Ja, badar, men framförallt duschar och bastar med den när jag bär den.
Det är ju trip-lock krona och safirgls på den så jag ser absolut ingen anledning att avstå.
Har heller inte trycktestat den på några år.
Kul att höra att den ändå går att använda på det viset även när klockan nästan är ett halvt sekel gammal. Får se var den här spiralen leder mig. Har faktiskt även kikat lite på GMT enligt @Criss Cross tips ovan. Men lutar nog ändå mer åt en Sub.

Ska nog iaf börja med att sälja av lite som inte används.

Tillbaka
Topp