• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Submariner date, från 1991

Fasan

Basic
Hej!

jag är ny på detta forum och har någrafrågor kring en klocka jag nyss köpt.

Det är en submariner från 1991 i mkt gott skick.

1. Jag undrar för det första om någon känner till vad som är fullset avseende denna modell och årtal; jag har förutom inne- och ytterbox, två böcker (submariner och oyster), en kalender (för 1991/1992), ett ankare, ett skinnetui, ett sigill och extra länk.

2. Sedan undra jag om de självlysande siffrorna på urtavla; dessa a har förlorat sin lyster och frågan är om detta går att ändra eller "fylla" på. Eller är kanske enda möjligheten att byta tavla?

3. Sista frågan avser polering; är det idé och värt? Klockan är i mkt gott skicka och en del personer argumenterar att den sjunker i värde om den poleras (dv äldre modeller)?

Tack för hjälpen, på förhand!

Mvh

Hej!

jag är ny på detta forum och har någrafrågor kring en klocka jag nyss köpt.

Det är en submariner från 1991 i mkt gott skick.

1. Jag undrar för det första om någon känner till vad som är fullset avseende denna modell och årtal; jag har förutom inne- och ytterbox, två böcker (submariner och oyster), en kalender (för 1991/1992), ett ankare, ett skinnetui, ett sigill och extra länk.

2. Sedan undra jag om de självlysande siffrorna på urtavla; dessa a har förlorat sin lyster och frågan är om detta går att ändra eller "fylla" på. Eller är kanske enda möjligheten att byta tavla?

3. Sista frågan avser polering; är det idé och värt? Klockan är i mkt gott skicka och en del personer argumenterar att den sjunker i värde om den poleras (dv äldre modeller)?

Tack för hjälpen, på förhand!

Mvh
Ang. lysmassan så hade hade jag låtit den vara såsom den är och absolut inte bytt tavla. Annars tappar du både charm och värde. Samma sak med polering, undvik.

Hej Vacheron!

Stort tack för ditt svar! Gäller det också den mindre ingående polering, som exv. den som erbjuds i samband med service av Bergströms urmakare?

Jag skulle säga undvik polering i alla lägen! Men det kanske gör mindre om den är sönderpolerad sedan innan? Har du bilder på den?

1723719664550.png

Hej Enlundgren!

Tack för ditt svar!

Bild biläggs Jag bedömer klockan som varandes i mycket gott skick och dessutom har jag för avsikt att behålla! En annan fråga som dök upp är om att byta tavlan maa att lysmassa av tritium luminova avtagit i styrka! Någon som har någon uppfattning om detta?

Hej Enlundgren!

Tack för ditt svar!

Bild biläggs Jag bedömer klockan som varandes i mycket gott skick och dessutom har jag för avsikt att behålla! En annan fråga som dök upp är om att byta tavlan maa att lysmassa av tritium luminova avtagit i styrka! Någon som har någon uppfattning om detta?
Helt klart i ett mycket gott skick! 🙂 Polerar du den så kommer jag och slår dig på fingrarna 😄 Grattis till ett fint exemplar!

Det är ju den krämfärgade patinan på lysmassan man vill åt! I mina ögon är det charmen med vintage/neo-vintage, att de är varmare än modernare varianter som ofta känns kalla och sterila. Min 16610 har kritvitt tritium och jag ser fram emot när det (om någonsin?) börjar gulna.

Så låt den vara som den är och njut av patinan istället.

Tillbaka
Topp