• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner, fake? (bilder)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

newstick

Omega
2-Faktor
Hej!

Jag har precis kommit över en Rolex Submariner 116610 men börjar tvivla på dess äkthet. Jag kan börja med att säga att jag köpte in klockan här på forumen, men det var från en privatperson. Cert, innerbox (grön Rolex), tagg, instruktionsböcker etc ingick. Däremot tycker jag inte att certifikatet ser 100% ut, bl.a så framgår det av certifikatet att modellen är 16610, men så vitt jag vet är det en 116610 jag har på armen. Klockan är köpt 2012 men skall vara från 2011.

Jag kommer att ta klockan till min AD för verifiering men tänkte först fråga er, utifall att den är uppenbart oäkta. Saker som får mig att tvivla klockans äkhet; Glas och bezel reflekterar väldigt mycket, inte alls lika klar som exempelvis min Planet Ocean. Serienummret på klockan börjar med en siffra (totalt 8 siffor/bokstäver), borde inte serienumret börja med en bokstav? Vid ROLEX ROLEX ROLEX texten på insidan så finns det en Rolexkrona klockan 12, den centrerar inte med sekundmarkeringen (se bild). Rolexkronan som är graverad på kronan står inte klockan 12 (rakt upp) när kronan är helt inskruvad (det kanske den inte måste göra?)

Några tankar och funderingar?

2nis18g.jpg


359efde.jpg


vwv43r.jpg


Tack på förhand!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fy fan, det låter illa. Kan tyvärr inte avgöra äktheten men en titt hos AD låter vettig och borde väl egentligen ha skett tidigare. Minns inte att det har varit någon 116610 till salu nyligen, kan du länka till annonsen?
 

newstick

Omega
2-Faktor
Men du har väl inte heller haft en WTB ute? Hur fick ni kontakt?

Nu frångår vid diskussionen en aning. Säljaren är för mig mer eller mindre okänd bortsett från att jag har dennes uppgifter, jag tänker inte svartmåla personen i fråga men det är ingen som hänger här på forumet så vitt jag vet.

Försök besvara mina frågor istället. Måste den graverade Rolexkronan stå rakt upp när kronan är inskruvad i botten?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Nu frångår vid diskussionen en aning. Säljaren är för mig mer eller mindre okänd bortsett från att jag har dennes uppgifter, jag tänker inte svartmåla personen i fråga men det är ingen som hänger här på forumet så vitt jag vet.

Försök besvara mina frågor istället. Måste den graverade Rolexkronan stå rakt upp när kronan är inskruvad i botten?

Nej, det varierar från klocka till klocka hur den sitter inskruvad.

https://klocksnack.se/threads/rolexmärket-på-kronan-när-det-helt-inskruvat.22125/
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Nu frångår vid diskussionen en aning. Säljaren är för mig mer eller mindre okänd bortsett från att jag har dennes uppgifter, jag tänker inte svartmåla personen i fråga men det är ingen som hänger här på forumet så vitt jag vet.

Försök besvara mina frågor istället. Måste den graverade Rolexkronan stå rakt upp när kronan är inskruvad i botten?
Nej
 

David

Bödeln
Måste den graverade Rolexkronan stå rakt upp när kronan är inskruvad i botten?

Nej. (Förutom om du har en Sky-Dweller.)

Med reservation för att jag inte har en Sub framför mig och bilderna inte är superskarpa tycker jag inte att den har de vanliga uppenbara fejk-indikatorerna. Däremot är det något som inte är riktigt rätt med formen, särskilt visarna och vridringen, och den ickecentrerade gravyren är förstås olustig. Dessutom är borstningen helt fel, eller så har den fått en riktigt dålig polering.

Vad är det för ROLEX-text som tycks speglas i glaset strax under klockan tolv till ett?

Serienummret på klockan börjar med en siffra (totalt 8 siffor/bokstäver), borde inte serienumret börja med en bokstav?

Nej, serienumret är korrekt, det är sjusiffriga (i alla fall vad 116610 beträffar) som måste börja med en bokstav. Däremot är certet uppenbarligen fel.
 

Isodor

Audemars
116610 har keramisk ring och 16610 har inte det. Står det på certet sistnämnda fast det är keramisk ring så är något fuffens.

till att börja med..
 

legshot

Breitling
Självklart ska kronan på ringen inne vara centrerad med sekundvisaren, kan dock vara så att någon hamnat snett av någon anledning som jag låter vara osagd. Du kan ta av länken och se om serienummer och referens stämmer överens med certer. Serienumret är mellan bandhornen vid 6:an och ref vid 12:an. :) Får en dålig känsla om den men hoppas jag har fel!
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Första intryck är att det är en fejk, tyvärr.
Förutom de fel du nämner om cert och annat så är pärlan helt fel, caset ser fel ut, skall vara mycket vassare fasningar vid t.ex bandhornen, finishen på vridningen ser för dålig ut, "guldet" på minut och sekundvisare tar för mycket yta av visarna.. Detta är några fel jag ser just nu. kan ta lite bilder på min för jämförelse.

Att koronan ej är fixerad när den är inskruvad spelar ingen roll, det är dem sällan.
 

Ninen79

Audemars
Den etsade kronan på glaset vid kl 6 syns väldigt tydligt på sista bilden vid dåligt ljus. På en äkta måste man ha väldigt starkt ljus och en viss vinkel för att kunna se.
Hur mycket köpte du klockan för?
 

newstick

Omega
2-Faktor
Den etsade kronan på glaset vid kl 6 syns väldigt tydligt på sista bilden vid dåligt ljus. På en äkta måste man ha väldigt starkt ljus och en viss vinkel för att kunna se.
Hur mycket köpte du klockan för?

Jag tror iofs inte att det är kronan du ser utan en reflektion från kl6 markeringen. Priset vill jag inte nämna, men mitt emellan billigt och drygt ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tyvärr ser den inte helt 100 ut men svårt att avgöra 100%

Hittar du den etsade rolexkronan i glaset?

Jämför Femman i femtio på ringen. Även andra siffror ser ut att ha annat snitt. Tvåan tex..
Rolexkronan i ringen sitter exakt på min.

Tycker du skall ta den till AD för utlåtande

image.jpg
image.jpg


Kan du lägga upp bild på cert?
 

Frosse

Cartier
Intressant. Den är väl möjligtvis den ingraverade kronan samt finishen på caset som jag tycker ser skumt ut... Men vem vet, kanske bara är dåliga bilder?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tråkigt att vara efterklok och tråkigt ifall du blivit blåst. Men ifall man inte kan vara 100% säker när man själv bedömer klockan, låt AD göra det innan köpet genomförs.
 

newstick

Omega
2-Faktor
Tyvärr ser den inte helt 100 ut men svårt att avgöra 100%

Hittar du den etsade rolexkronan i glaset?

Jämför Femman i femtio på ringen. Även andra siffror ser ut att ha annat snitt. Tvåan tex..
Rolexkronan i ringen sitter exakt på min.

Jag hittar rolexkronan i glaset om jag tittar i vissa vinklar med ljus. Jag tycker bezeln skiljer sig, din har tydligare grepp.

Jag får ta klockan till AD.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Bilder för jämförelse.
EDIT: Såg precis ett till fel, det skall finnas ett litet mellanrum mellan vridning och boett, så att vridningen fjädrar upp när man trycker ner den. Ser inte detta på din.
6P4VDAo.jpg

cqDjFAx.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag hittar rolexkronan i glaset om jag tittar i vissa vinklar med ljus. Jag tycker bezeln skiljer sig, din har tydligare grepp.

Jag får ta klockan till AD.

Ja gör det, hoppas verkligen den är ok!

Tycker också att din boett ser lite konstig ut, kan dock inte sätta fingret på vad det är.

Hade du möjlighet att lägga upp cert så gör gärna det. Vilken AD står som säljare?
 

newstick

Omega
2-Faktor
Tråkigt att vara efterklok och tråkigt ifall du blivit blåst. Men ifall man inte kan vara 100% säker när man själv bedömer klockan, låt AD göra det innan köpet genomförs.

Jo, men det är svårt när man bor X antal mil ifrån. Jag har givetvis varit i kontakt med säljaren och han står på sig att klockan är helt äkta. Det värsta är om han har blivit blåst och av misstag blåst mig, jag är rädd att så är fallet.
 

Knight

Cartier
Fake. Utöver redan nämda tells så ska den graverade kronan på innerringen vara högre än typsnittet och självklart centrerad. Pärlan ser lite för platt ut.

Edit: typsnitt på vridringen är off. Speciellt 10:an.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ju mer jag jämför desto säkrare blir även jag på att den tyvärr är fejk, eller i vart fall vissa delar.

Sorry men du har tyvärr blivit blåst, medvetet eller omedvetet av säljaren...

Så dåliga måndagsexemplar finns inte hos rolex.

Lägg upp en ny bild rakt uppifrån med bra ljus och fokus på ringens markeringar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp