• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner, fake? (bilder)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Porsan

Efraim
2-Faktor
Självklart ska kronan på ringen inne vara centrerad med sekundvisaren, kan dock vara så att någon hamnat snett av någon anledning som jag låter vara osagd. Du kan ta av länken och se om serienummer och referens stämmer överens med certer. Serienumret är mellan bandhornen vid 6:an och ref vid 12:an. :) Får en dålig känsla om den men hoppas jag har fel!
På alla nya Rolex med ROLEXROLEXROLEX texten står serienummret på innerringen vid kl 6, man behöver alltså inte ta av länken för att se detta.
 

Knight

Cartier
vwv43r.jpg


Jämför typsnittet på vridningen, lägg extra märke till 10 och 30.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jävligt lurigt sånt här. Hade du inte sagt något så hade den kunnat passera som äkta och flera av de saker du nämner gäller även äkta, men den där är dessvärre tokfake.

1: Vridringsinlägget ser ut att vara i vanlig keramik, inte rolexkeramik. Kolla på typsnittets finish som är alldeles för oskarp, exempelvis vid 50.

2: Lyspastan går utanför index på flera markeringar. Syns tydligast på kl2-markeringen.

3: Kronan i glaset syns alldeles för tydligt.


Så, då var det avklarat. Tråkigt, men sant. Nu kan du börja med att
1: Inte lita på ett enda ord från säljaren.
2: Kräva återköp omgående. Går du till AD kommer de säkerligen att behålla klockan eftersom den inte är äkta.
3: Gör polisanmälan DIREKT, vänta inte på undanflykter från säljaren. Att ge honom en tidsfrist på över 12 timmar kommer bara förhala hela processen.

Har du ett telefonnummer kopplat till en person och adress? I så fall, ligg på!
 
Oavsett om den är fake eller inte så kan jag svara på några av dina frågor som verkar obesvarade:

-Rolex har inte dubbel AR på glaset så det blir fler reflexer än Omega m.fl...
-Serienummret på 116610LN kan ha både dom vanliga (om den är tidig) som börjar med en bokstav som indikerar år och sedan följt av 6 siffror (dvs totalt 7 tecken) och dom nya Random som inte måste börja med en bokstav och är 8 tecken.
-Din är (eller ska vara) en 116610LN och står det någonting annat på certet så är någonting knas (Om du helt enkelt inte fått fel cert, men då ska det INTE vara samma S/N på det som klockan....
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Lite OT men inte så mycket:
Finns det någon samlad tråd med riktlinjer för äkta gods och vilka avvikelser som har kunnat konstaterats mellan äkta och replikor?
 

newstick

Omega
2-Faktor
Oavsett om den är fake eller inte så kan jag svara på några av dina frågor som verkar obesvarade:

-Rolex har inte dubbel AR på glaset så det blir fler reflexer än Omega m.fl...
-Serienummret på 116610LN kan ha både dom vanliga (om den är tidig) som börjar med en bokstav som indikerar år och sedan följt av 6 siffror (dvs totalt 7 tecken) och dom nya Random som inte måste börja med en bokstav och är 8 tecken.
-Din är (eller ska vara) en 116610LN och står det någonting annat på certet så är någonting knas (förutsatt att du helt enkelt inte fått fel cert, men då ska det INTE vara samma S/N på det som klockan....

Tack!
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Efter alla dessa studier så är jag med allra största säkerhet klar över att din tyvärr är fejk, men besök gärna AD för att få det verifierat.
Får man fråga hur mycket du gav för den? :depressed:
 

newstick

Omega
2-Faktor
Jag räds mer och mer att det konstaterade stämmer- oäkta! Ska fråga ut säljaren lite mer innan jag känner att det är värt att ens betala AD för att kontrollera klockan.

Då kommer vi till frågan om retur, här finns det ju lite olika alternativt.

1. Säljaren godtar retur, pengarna tillbaka och allt är frid och fröjd.
2. Säljare vägrar! Leja en kriminell undergruppering för en mindre slant och vips, pengarna tillbaka.
3. Själv genomföra ett litet hembesök, men då krävs det ju att jag reser en bit. :arghh:

Det här är så o-rock'n roll det kan bli! Suck...
 
Jag räds mer och mer att det konstaterade stämmer- oäkta! Ska fråga ut säljaren lite mer innan jag känner att det är värt att ens betala AD för att kontrollera klockan.

Då kommer vi till frågan om retur, här finns det ju lite olika alternativt.

1. Säljaren godtar retur, pengarna tillbaka och allt är frid och fröjd.
2. Säljare vägrar! Leja en kriminell undergruppering för en mindre slant och vips, pengarna tillbaka.
3. Själv genomföra ett litet hembesök, men då krävs det ju att jag reser en bit. :arghh:

Det här är så o-rock'n roll det kan bli! Suck...

Fråga: Stämmer det 8siffriga S/N nummret på klockan (som du kan se kl6) med det på certet där det står 16610? Vilken AD är den från (bör stå på certet)
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Jag räds mer och mer att det konstaterade stämmer- oäkta! Ska fråga ut säljaren lite mer innan jag känner att det är värt att ens betala AD för att kontrollera klockan.

Då kommer vi till frågan om retur, här finns det ju lite olika alternativt.

1. Säljaren godtar retur, pengarna tillbaka och allt är frid och fröjd.
2. Säljare vägrar! Leja en kriminell undergruppering för en mindre slant och vips, pengarna tillbaka.
3. Själv genomföra ett litet hembesök, men då krävs det ju att jag reser en bit. :arghh:

Det här är så o-rock'n roll det kan bli! Suck...

Ingen ivrig förespråkare av att ta lagen i egna händer så varför inte börja med en polisanmälan när uret har konstaterats vara fake?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ingen ivrig förespråkare av att ta lagen i egna händer så varför inte börja med en polisanmälan när uret har konstaterats vara fake?
Det har redan konstaterats.
Retur direkt eller polisanmälan med tillhörande påhälsning hade jag kört på. En halvsnäll påhälsning alltså, förespråkar aldrig våld.

Det kommer garanterat komma massvis av bortförklaringar. Här gäller det att vara snabb innan pengarna är brända.
 
  • Like
Reactions: CLT

newstick

Omega
2-Faktor
Fråga: Stämmer det 8siffriga S/N nummret på klockan (som du kan se kl6) med det på certet där det står 16610? Vilken AD är den från (bör stå på certet)

Den 8 siffriga S/N numret på klockan stämmer med certet. Den har stämpel från Lafayette i Paris. Säljaren säger sig köpt klockan i Paris, men inte på Lafayette utan hos en mindre klockbutik i Paris. Om det stämmer borde ju certet vara stämplat med denna butiken, såvida det var en AD.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp