• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Sumbmariner VS Omega Planet Ocean eller Rolex VS Omega v.3...

...satt och kollade på Uret idag, om man är intresserad av en Rolex Sub i stål så finns det 3 modeller, svart med och utan datum och den gröna, MEN är man intresserad av en Omega PO så finns det 29 herr modeller i stål (har räknat bort dam och GMT samt guld och bling varianter)....

Inte så konstigt att andrahandvärdet är sämre när det finns så jävla många varianter...

Totalt sett med alla varianter så finns det 61 Omega PO varianter mot 13 Rolex Sub...

Bara en liten reflextion från min sida...
 

fredrik

Omega
Sedan har ju Omega en förmåga att få ut en unlimited amount of limit klockor. Söker man på limited och Omega på Chrono24 får man fler klockor än människor på jorden.

Rolex är konservativa och ytterst försiktiga. Kanske tråkiga i en del fall men det ger ett otroligt förtroende för märket och stabilitet i priset.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ja det är ju lite skillnad, om Omega ska sikta på bli lite mer exklusivt som dom verkar ha som något långsiktigt mål ,så måste modellerna definitivt minska.
 

san

Cartier
2-Faktor
Ökad valfrihet i all ära, men det säger sig självt att ju färre modeller man spottar ur sig, desto mer tid och större fokus kan man lägga på dem. Omega är klockvärldens Samsung som spottar ur sig nya modeller till höger och vänster och sätter sin tilltro till att någon av dem blir en storsäljare. Floppar någon av dem är det skitsamma, det finns fortfarande närmare 60 PO-varianter att välja mellan. Till skillnad från Rolex, som gärna omger sig av en slags exklusivitetsaura.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jävla gnäll! Utnyttja det låga andrahandsvärdet och köp en istället. Varför välja när man kan ha flera?..:)
360FECA6-784C-4132-AF1B-6122BD56FEAB-138-000002E92E40173A_zpsb7708718.jpg

Iofs ingen renodlad "Sub" men ni fattar säkert poängen..
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Huvudet på spiken kring Omegas problem utifrån mitt perspektiv.


Sen kan man ju fråga sig om Omega verkligen har så stora problem? Så vitt jag vet så säljs det ju en hel del omegaklockor runt om i världen alldeles oavsett vad du, jag och resten av K&S tycker. De kanske har hittat en affärsmodell som får deras klockor sålda och kör på det, vem säger att Rolex är företaget att sträva efter?

Jag håller med er andra att det är vansinnigt ocharmigt när antalet varianter överstiger stjärnor på himlen, men John Doe som köper 99% av deras klockor tycker förmodligen inte det. (vad konstigt ordet ocharmigt såg ut i skrift)
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jävla gnäll! Utnyttja det låga andrahandsvärdet och köp en istället.

Well said. Visst kan jag också hålla med om att det finns kanske lite för många modeller från Omega men det gör ju att fler har möjlighet att köpa en. Rätt tydlig strategi från Omega så kanske ska vara glad för det istället. :)
 

sunkan

Omega
Rolig men lite konstig jämförelse! Två företag som jobbar helt olika, dom har ju inte råkat producera 61 modeller. Sen drabbar väl inte andrahandsvärdet Omega själv så mycket? Eller gör det det (lite grön inom detta :))?

Men vill som nämnts tidigare, så är det kanske roligare för konsumenter med färre modeller som dom lägger mer fokus på.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Omega har säkert gjort fler PO modeller på några år än vad Rolex har gjort Submariner modeller sen 50-talet..
 
Nu sa jag iofs inte att det var rätt eller fel, MEN andrahandsvärdet minskar i.om att det finns så många modeller dock så kanske inte det påverkar nyförsäljning sååå mycket då merparten av köpare nog köper en klocka och sedan har den och byter inte som vi klocknördar tenderar att göra...

Men man skapar inte klassiker och får inte samma igenkänningsfaktor som med få modeller tror jag och det är väl det som håller upp beggatpriserna...

Är även osäker om 'Liquid Metal' varianterna är med hos Uret? om inte så finns det ännu fler?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Men man skapar inte klassiker och får inte samma igenkänningsfaktor som med få modeller tror jag och det är väl det som håller upp beggatpriserna...


Nu kanske jag vandrar ut på minerad mark, men jag tror helt ärligt att det är fler personer (bland icke klocknördar) som känner igen SMP än som spikar att du har en Sub på armen.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man skapar klassiker genom att tvinga Daniel Graig att bära klockan på film ...:) Nu ska jag sluta trolla så jag hinner in till Watchout day eller va faan det heter ;-)
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Sen kan man ju fråga sig om Omega verkligen har så stora problem? Så vitt jag vet så säljs det ju en hel del omegaklockor runt om i världen alldeles oavsett vad du, jag och resten av K&S tycker. De kanske har hittat en affärsmodell som får deras klockor sålda och kör på det, vem säger att Rolex är företaget att sträva efter?

Jag håller med er andra att det är vansinnigt ocharmigt när antalet varianter överstiger stjärnor på himlen, men John Doe som köper 99% av deras klockor tycker förmodligen inte det. (vad konstigt ordet ocharmigt såg ut i skrift)


Du har så klart helt rätt. Av den anledningen förtydligade jag att det handlade om mitt perspektiv.
För att förtydliga, jag gillar Omega men mycket av charmen försvinner pga sättet de prånglar ut modeller.
 

Ryttaren

Rolex
Både Omega och Rolex kränger väl runt 1 miljon dinkor om året? Det är fantastiskt att kunna hålla sig som exklusivt märke med såna mängder o_O

Men ontopic....JAA omega har alldeles för många modeller!

10007 st per år.... Limited...haha :pirate:

Edit: gillar ändå Omega :D
 

oskarponken

Panerai
Äh lite huvudet på spiken är det ju även om jag verkligen gillar Omega. Speedy Pro som har sett likadan ut sedan Jesus gick på vattnet har ju blivit en riktig klassiker som fortfarande känns ganska exklusiv medan alla märkliga sidospår och varianter som finns med några få undantag mest känns tjatiga.
 

Helvetia

Cartier
Tycker inte det är en helt rättvis jämförelse då du räknar kronografmodellerna. Om man inte räknar dom så blir det väl ett tiotal modeller. Om man räknar blingvarianter blir det ännu jämnare.

Generellt sett borde dock omega minska ner på antalet modeller. Till att börja med bara ge valet att köpa på länk tex.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag föredrar Rolex alla dagar, men då pga designen som på Rolex tilltalar mycket mera, samt är en massa LE:s inte mycket att hurra för, men hallå? Omega tillverkar faktist färre klockor årligen än vad Rolex gör... även om det ej rör sig om jätte stora kvantitetsskillnader märkena emellan.
 
Tycker inte det är en helt rättvis jämförelse då du räknar kronografmodellerna. Om man inte räknar dom så blir det väl ett tiotal modeller. Om man räknar blingvarianter blir det ännu jämnare.

Generellt sett borde dock omega minska ner på antalet modeller. Till att börja med bara ge valet att köpa på länk tex.

Njaa, inte helt rättvist självklart eftersom många varianter är samma klocka med länk gummi osv, men det var för att få fram poången, dock så tycker jag nog att chronon ska vara med eftersom den för till PO serien, som sagt så är jag osäker om Liquid Metal är med hos uret om inte så tillkommer det nog även ett antal st där..
 

Weberg

Audemars
Sen kan man ju fråga sig om Omega verkligen har så stora problem? Så vitt jag vet så säljs det ju en hel del omegaklockor runt om i världen alldeles oavsett vad du, jag och resten av K&S tycker. De kanske har hittat en affärsmodell som får deras klockor sålda och kör på det, vem säger att Rolex är företaget att sträva efter?

Jag håller med er andra att det är vansinnigt ocharmigt när antalet varianter överstiger stjärnor på himlen, men John Doe som köper 99% av deras klockor tycker förmodligen inte det. (vad konstigt ordet ocharmigt såg ut i skrift)

Fast kul! Och-arm-igt. Mitt ur sitter både skönt och armigt... Eller nej, vi stänger butiken där.
 

DrDre

Patek
...satt och kollade på Uret idag, om man är intresserad av en Rolex Sub i stål så finns det 3 modeller, svart med och utan datum och den gröna, MEN är man intresserad av en Omega PO så finns det 29 herr modeller i stål (har räknat bort dam och GMT samt guld och bling varianter)....

Inte så konstigt att andrahandvärdet är sämre när det finns så jävla många varianter...

Totalt sett med alla varianter så finns det 61 Omega PO varianter mot 13 Rolex Sub...

Bara en liten reflextion från min sida...

Om man sedan lägger till tidsdimensionen, dvs att Omega ändrar sina modeller rätt ofta medan Submarinern ändras var 20-30:e år, så blir ju skillnaden ännu större. Om det är bra med mångfald som Omega eller en stramare produktportfölj som Rolex kan man ju alltid diskutera, men Rolex policy skapar ju en igenkänningsfaktor som Omega saknar (förutom Speedmastern).
 

Icaras

Rolex
Äh ni har inte förståt charmen! Om 40år kommer det bli riktigt roligt att jaga alla guldkorn Omega spottat ut. Som i dagens läge har design som inte är mycket att hänga i granen! :D
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Oavsett Rolex eller Omega, så går nog dessa firmor ganska bra?
Jag får återkomma med klokare ord, tror nämligen min tandläkare bedövade hela min skalle. Over n out!
 
Topp