• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex tavlor, boetter mm

C

Crowolf

Guest
Nu jävlar förväntar jag mig att denna tråd fylls på av alla er med djupare kunskap i ämnet ( ni är ett bra gäng ).
Jag, och säkert många andra lirare på KS som inte sitter på en samling av 5513, 6517 eller 35-tjohej, vill höra alla de där detaljerna som gör att man vågar köpa.
För mig personligen börjar jag förstå hur man ser skillnaden på en polerad Sub jämfört med en opolerad med skarpare kanter etc.
MEN snälla berätta med text och bilder alla de där mysiga detaljerna med olika tavlor och varför de ska se ut si eller så och allt om resten också.
Give it to us!

Simma lugnt
Pope


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

max

Dancing Queen
Din fråga är ju extreeemt bred, för att kunna handla i rellativ trygghet så finns det ingen genväg.

Snöa in på en modell, läs, läs, läs, forska, fundera själv, googla bilder och framför allt gäller det att inte ha bråttom. Funderar du över något specifikt så ge inte upp förrän du hittar ett tillfredställande svar. Fråga på forumet om en specifik modell och kanske tom ett speciellt objekt. Efter ett tag lär man sig vad man skall kolla på, vilka säljare som är ok och vad det är man vill ha.
Sen är det precis som när man skall köpa villa/lägenhet, det kommer alltid fler! Tålamod, ett objekt som passar dina kriterier kommer att dyka upp förr eller senare och missar du ett kommer det fler.

Ang tavlor osv så finns det ju massor med olika ref, versioner och polerat case är tricky när vi pratar vintage då många är handpolerade ut. De skarpaste kan vara polerade nu eller tom lasersvetsade.

Bestäm åt vilket håll du vill och plugga plugga plugga :)
 
C

Crowolf

Guest
Jag vet; Extremt bred.
Tanken slog mig i en grann-tråd när Mr Spence säger nåt om att 'boett ok, visare och tavla inte ok'.
Vad tittar vi på som köpare?
Själv är jag extremt sugen på antingen en matt 5513 eller en gammel-gmt och tycker, mer eller mindre, att allt på chrono24 ser fantastiskt ut så länge det har gulnade index.........
Det är där jag befinner mig och jag misstänker att många andra sitter i samma sits.

Pope


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

David

Bödeln
Tanken slog mig i en grann-tråd när Mr Spence säger nåt om att 'boett ok, visare och tavla inte ok'.
Vad tittar vi på som köpare?

Gör som alla andra, posta en specifik bild. Vill du inte att någon annan ska norpa ditt fynd kan du anonymisera bilden och lägga upp på photobucket innan du ställer frågan.

(Bra fångat, JakobZ, tack.)
 
C

Crowolf

Guest
Tycker du att allt ser bra ut så har du inte ens nästan läst på tillräckligt. :)

Kom igen, jag överdriver men försöker få en tråd av underbara bilder och beskrivningar kontra förstörda klockor, sönderslitna vrak och allmänt horribla varianter.
Vad ska alla titta efter för att göra ett bra köp av en vintage Rolex?

Puss


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kom igen, jag överdriver men försöker få en tråd av underbara bilder och beskrivningar kontra förstörda klockor, sönderslitna vrak och allmänt horribla varianter.
Vad ska alla titta efter för att göra ett bra köp av en vintage Rolex?

Puss


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidskorrekt utan skador. ;)

Lycka till!
 

max

Dancing Queen
Kollar på:
Jämnt och fin lume på tavla och visare, i samma ton.
Serienummer och att allt stämmer med tiden klockan tillverkades (tidsenlig tavla osv)
Boett som är realistisk, knivskarpa bevels på en i övrigt välanvänd 5513 från 60-tal är inte realistiskt tex.
Detaljer på tavlan som visar om den är ok eller ej
Service, du måste räkna upp priset ca 7kkr om klockan inte är servad "nyligen"
Trovärdig historik, gärna styrkt av papper och box vilket jag gillar då det visar att tidigare ägare troligen varit klocknördar. Ingen vettig människa spar box och papper för en produkt i 30-40år.
Rätt länk
Rätt glas, beroende på modell och användning, hög doom ger sämre vattensäkerhet men kan vara sexigt på ett gammalt ur som skall användas på land.
Kolla kronskydd och krona, position och form
Bezelilägg går att köpa för en ok penning om man vill ha något annat än vad som sitter på
Priset såklart, en i bra skick kostar såklart mer än en i dåligt skick men blir å andra sidan mer lättsåld och priset blir ju även då högre.

Som sagt, extremt generellt eftersom det är så olika på olika klockor.
Släng upp några bilder eller pma några olika du kollat på så kan vi slänga in lite tankar om dem.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Kolla att visare och index matchar i färg. På väldigt många klockor har antingen urtavla och/eller visare bytts ut, till nyare diton. Servicetavlorna brukar ha ett enkelt "swiss" längst ner.
Försök hitta en bild på en klocka med riktig fet boett, helst benämnd "opolerad", sheartime.com brukar ha många fina inne. Du kan sedan börja jämföra boetter med den som referens, likaså tavlor med fina index och visare.
Finns ju hur mycket som helst att kolla efter och lära sig, jag kan bara en liten liten del. Det krävs mycket läsning och spaning på annonser och som tur är finns det gott om båda, fullärd blir man nog aldrig.

Lycka till!
 
Topp