• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Vad, att jag vill köpa en ny klocka och inte en begagnad, eller stödja gråmarknad?
Stödja gråmarknad, att ha sådan hybris att mitt lilla köp skulle störa den fria marknadens krafter? Nej, hade jag haft samma smak som alla andra hade jag bitit i det sura äpplet ist för att klaga på internet.

Men jag är en sådan tönt som främst bryr sig ifall någon klåpare varit framme och polerat klockan. Och att köpa klockor jag vill ha då.

Tack för bra svar. Sålde du själv via C24 eller har du provat deras tjänst där de säljer åt en? Blocket känns illavarslande, har ju sålt typ kläder där innan. Mitt intryck av gråhandlare när jag frågat om pris är att de skinnar en ja. Kanske bättre om man kör inbyte, men ej aktuellt för mig.
Jag har inte använt deras tjänst där de säljer åt en, utan jag sålde själv som privatperson. Testa och kolla med typ Nymans som kör CPO som @Deskdiversthlm föreslog. Ett alternativ är också uret vintage, de betalar något bättre än mindre gråhandlare.

Du menar alltså att om en seriös gråhandlare skulle sälja en ny oanvänd datejust, med den konfigurationen du vill ha, utplockad igår med fem års garanti, till 20% rabatt från listpris, så tackar du nej och köper en dyrare från AD?
Låter som ett troligt scenario?
Skulle lika gärna AD kunna ge mig rabatten för då fanns inga flippare som köpte en klocka för att 10min senare springa o sälja de.

Intresset för att äga klockorna verkar ju inte vara lika stor som efterfrågan när man hur lätt som helst kan få tag på en utanför.

Skulle lika gärna AD kunna ge mig rabatten för då fanns inga flippare som köpte en klocka för att 10min senare springa o sälja de.

Intresset för att äga klockorna verkar ju inte vara lika stor som efterfrågan när man hur lätt som helst kan få tag på en utanför.
Spelar väl ingen roll hur troligt scenariot är (även om exakt detta sker frekvent på andra märken)

Frågan är ställd för att utmana den principen du säger att du har.

Det är nog inga större problem att hitta exakt den konfigurationen du vill ha (NY) hos en gråis.

Och om du verkligen vill ha just en Rolle - och den ska gå i arv och pengar ändå inte ska med i graven (du säger själv att du inte bryr dig om den går upp eller ner i värde):

Vad är då problemet med att betala lite premium för att få klockan? Det hänger liksom inte ihop.

Som @Nopplis skriver ovan får du 20-30% rabatt på Omega, Tag Heuer, Cartier osv när du köper från gråhandlare. Nya oanvända klockor med garantitid. Kan också lägga till att vissa Rolex modeller säljs under list av gråhandlare, särskilt två ton.

Poängen är att du är ute efter en populär modell, som många andra också efterfrågar, då blir det en premie för att marknadspriset är högre än listpriset. Hade det varit motsatt effekt har jag svårt att tro att du skulle insistera på att köpa från AD.

Så är det!
Vill ingen AD sälja en klocka till mig får det vara.
Då kan pengarna ligga på börsen istället.

Stödja flipp/gråmarknad skulle aldrig falla mig in. 🙂

Självklart så styr efterfrågan, valutakurs etc. priserna men en grön OP idag på Stories ligger på 98k. List är 80,3k. Du kan välja att få den ”nu” eller vänta 1-2år plus ev prisökningar där den då landar på 80-90k (om den ens finns kvar i produktion då). Om du nu som du säger skall ha den hela livet skulle jag argumentera att de där sista 10k är ett minne blått. Det är ju knappast så att du likt under pandemin skyfflar ut 100k över list. Sedan avs pre owned överlag så har ju alla seriösa handlare på andrahandsmarknaden en merkostnad i både verifiering och genomgång ev service när de får in den.

När din dotter får den om 60år lär hon knappast säga ”nej tack du köpte den av gråis”. Chanserna att hon undrar varför du ger henne museiföremål är större.

Självklart så styr efterfrågan, valutakurs etc. priserna men en grön OP idag på Stories ligger på 98k. List är 80,3k. Du kan välja att få den ”nu” eller vänta 1-2år plus ev prisökningar där den då landar på 80-90k (om den ens finns kvar i produktion då). Om du nu som du säger skall ha den hela livet skulle jag argumentera att de där sista 10k är ett minne blått. Det är ju knappast så att du likt under pandemin skyfflar ut 100k över list. Sedan avs pre owned överlag så har ju alla seriösa handlare på andrahandsmarknaden en merkostnad i både verifiering och genomgång ev service när de får in den.

När din dotter får den om 60år lär hon knappast säga ”nej tack du köpte den av gråis”. Chanserna att hon undrar varför du ger henne museiföremål är större.

Eller den med fluted och jubilee som "alla" verkar vara ute efter. Listar 135.400:- och går ny hos gråis för runt 160k idag. Som du säger så finns det ju ett värde i att slippa valsa runt hos AD och vänta i 2-3 år också, om det nu endast är klockan man är ute efter.

Hade det varit den absoluta drömklockan och ett blivande arvegods så är det ju bara att köra liksom.

Du förutsätter att klockorna hos gråis alltid är flippad direkt via ad men kan ju faktiskt vara någon som bytt mot något annat bara för att.

Senast ändrad:
Eller den med fluted och jubilee som "alla" verkar vara ute efter. Listar 135.400:- och går ny hos gråis för runt 160k idag. Som du säger så finns det ju ett värde i att slippa valsa runt hos AD och vänta i 2-3 år också, om det nu endast är klockan man är ute efter.

Hade det varit den absoluta drömklockan och ett blivande arvegods så är det ju bara att köra liksom.
Kan väl tillägga också att ett premium på runt 20-30000kr inte blir så farligt sett till att klockan skall gå i arv i flera årtionden.

Har resonerat liknande innan med att det känns tryggare att köpa av AD. Kan man hitta en pålitlig gråis eller privatperson så är det viktiga att man får en äkta och fin produkt och inget annat. Som att köpa en exklusiv Tom Ford jacka från t ex Flannels. Outlet kan ge bättre pris. AD är ofta begränsade i vilka rabatter de kan ge på vissa märken för att kunna förbli återförsäljare.

Verkligen.

Ett tips @Tibbling köp 36mm om den ska gå i arv till dottern!

Ni som har historik hos en ad och kommer in senare för att skriva upp er på någon annan modell, hur gör ni? Eller mer, hur får ni säljarna i butiken att känna igen er så ni slipper få ett nej och ”kom in en annan gång”?

Ni som har historik hos en ad och kommer in senare för att skriva upp er på någon annan modell, hur gör ni? Eller mer, hur får ni säljarna i butiken att känna igen er så ni slipper få ett nej och ”kom in en annan gång”?
Mail med min säljare funkar alltid, eller ett spontanbesök och denne är tillgänglig för lite snack.

Det skiljer sig inte nämnvärt från andra typer av affärer, man bygger en relation med en person, ett företag, eller en part som man känner tillit till.

Och precis som i all relationsvård är det ett givande och ett tagande, är du krävande, ogivande och förväntar dig orealistiska ting, utan motprestation.

Då blir du inte en person som man föredrar att göra affärer med, enkelt sagt.

Mail med min säljare funkar alltid, eller ett spontanbesök och denne är tillgänglig för lite snack.

Det skiljer sig inte nämnvärt från andra typer av affärer, man bygger en relation med en person, ett företag, eller en part som man känner tillit till.

Och precis som i all relationsvård är det ett givande och ett tagande, är du krävande, ogivande och förväntar dig orealistiska ting, utan motprestation.

Då blir du inte en person som man föredrar att göra affärer med, enkelt sagt.
Jag har lyckats få tag i samma säljare några gånger men aldrig att dom känner igen mig, säljaren jag fick min dj levererad av har lämnat för f ledighet så blir borta något år :/.
Hos ad’n här hemma är ingen direkt så sugen på att småprata heller utan de blir mest bara de där nej och kom tillbaka om 2 månader.

Jag har lyckats få tag i samma säljare några gånger men aldrig att dom känner igen mig, säljaren jag fick min dj levererad av har lämnat för f ledighet så blir borta något år :/.
Hos ad’n här hemma är ingen direkt så sugen på att småprata heller utan de blir mest bara de där nej och kom tillbaka om 2 månader.
Är du bara en hygglig och trevlig person som visar lite genuint intresse, är seriös och ingen snackare, och framförallt inte bara kommer in och frågar efter sånt som redan säljer sig självt så kommer det med tiden öppnas dörrar för dig, det är jag övertygad om! :)

Håller med. Fluted/oyster tycker jag iofs är en skum combo, men slät/jubilee är bästa utförandet på en modern DJ. Fluted/jubilee blir för mycket.
Tja, skum vet jag inte men visst är den lite ovanligare. Jag tycker ändå att det är en bra variant som både markerar DJns särdrag gentemot OP men gör klockan lite lugnare och mer allround. Oyster o slät funkar ju fint också såklart.

Tycker jubbe och fluted blir lite kaka på kaka. Gillar Oyster o fluted bäst. Eller jubile o slät ring. Dvs tvärtom mot alla förståsigpåare....
Och jag som gillade kaka på kakan🤣😍

_FOT3631.jpeg

Tillbaka
Topp