• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

RobHK

Cartier
Tittar vi vad svenskar har i lön, så är det väldigt få som köper Rolex på det man har över på lönen gissar jag. Redan 70k SEK i månaden är få förunnat och det blir ju inte jättemycket efter skatt (en bit över 40k). Kan inte tänka mig att det är särskilt många som sparar hårt typ 10k SEK i månaden in på ett bankkonto i 1.5 år för att sen köpa en Rolex. Utan köpen kommer ifrån värdeuppgång på bostad, aktier osv. Så när nu allt går ner lär utrymmet för att köpa en Rolex sjunka rejält i Sverige.

Nu bor jag inte i Sverige och har således mycket högre inkomst efter skatt, men det är samma med mig själv ändå. När aktieportföljen stod på peak så klev jag in och köpte en Vacheron Overseas, nu när man blivit sönderhamrad i 1.5 år och man tappat stora pengar i aktieportföljen så känns det rätt avlägset med dendär guldklockan för 400-500k SEK som jag funderade lite på för 1 år sen.
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Kanske har du rätt.. men faktum är att marknadspriserna på Rolex går ner, så nån påverkan har detta. Även rika människor är känsliga för marknadens rörelser, även om det kanske främst är psykologiskt.
Absolut är det så.
Ingen blir gladare än jag om priserna går ner, men framför allt vore det kanon om vi framöver kan beställa/köpa vilken modell Vi vill. (Nytt från AD)
 

Thomsen

Omega
Inne på bergströms i Malmö fanns det lite mer att titta på i montrarna fast med skylten i hörnan såklart. Dock så stod inte klockorna på tio över tio som andra exhibitions only jag sett? Är det ”riktiga” då månntro som kan säljas till rätt person?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Inne på bergströms i Malmö fanns det lite mer att titta på i montrarna fast med skylten i hörnan såklart. Dock så stod inte klockorna på tio över tio som andra exhibitions only jag sett? Är det ”riktiga” då månntro som kan säljas till rätt person?

Extremt sällan butiker har "dummys" Allt du ser hos butikerna är fullt fungerande modeller som butiken har i sitt eget varulager.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tyckte mig bara ha läst att de skulle ha skickat ut klockor utan riktiga verk och att tiden alltid var ställd på tio över tio med sekundvisaren på 31. Kanske minns fel
Det är en ”Travel Collection” som brukar användas vid event och fotografering.
Väldigt sällan AD brukar ha dom som skylt ex.
 
För att de hade fullt upp och jag inte ville avbryta deras samtal med befintliga kunder?

Vänta och fråga nästa gång. Sist jag var där i höstas var det tomt i montrarna och i princip omöjligt att ens anmäla intresse trots att samtliga i rummet insett att sämre tider väntar. Man får hoppas att listan är lång. Jag kommer inte ställa frågan en andra gång nämligen.
 

FlipSwede

Rolex
Vänta och fråga nästa gång. Sist jag var där i höstas var det tomt i montrarna och i princip omöjligt att ens anmäla intresse trots att samtliga i rummet insett att sämre tider väntar. Man får hoppas att listan är lång. Jag kommer inte ställa frågan en andra gång nämligen.
Dar hoppas jag fler an Bergstroms tvingas inse hur viktigt det ar med bra kundbemotande aven i tider dar vororna saljer sig sjalva och kunderna slass om att fa kopa.
Man kan saga Nej pa ett trevligt satt ocksa. Men en kund som tycker denne bemotts ohyfsat far man sallan en chans att traffa igen
 
Dar hoppas jag fler an Bergstroms tvingas inse hur viktigt det ar med bra kundbemotande aven i tider dar vororna saljer sig sjalva och kunderna slass om att fa kopa.
Man kan saga Nej pa ett trevligt satt ocksa. Men en kund som tycker denne bemotts ohyfsat far man sallan en chans att traffa igen

De var inte otrevlig på något sätt ska jag poängtera. Man kan tycka att återförsäljarna borde ta höjd för andra tider. Kunderna kommer tillslut inte besöka återförsäljarna om de blir avvisade gång på gång oavsett hur trevligt man framfört det. I dåliga tider kommer man minnas hur man har blivit bemött och kanske väljer man då att göra sina affärer på annat håll.
 
Dar hoppas jag fler an Bergstroms tvingas inse hur viktigt det ar med bra kundbemotande aven i tider dar vororna saljer sig sjalva och kunderna slass om att fa kopa.
Man kan saga Nej pa ett trevligt satt ocksa. Men en kund som tycker denne bemotts ohyfsat far man sallan en chans att traffa igen
Klart folk kommer ihæg hur man bemøtts, men det føds en ny Rolex-kund varje dag! Rolex-kundens mor ær alltid gravid..?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det är ju lätt att klaga på bemötandet hos diverse ADs, men faktum är att det inte finns så många Rolex AD i detta avlånga land.
Om det vankas sportstål till list är blir nog mången oförrätt förträngd av klientelet.
 

Zvezda

Omega
Ny höjning på styrräntan, med ytterliggare i början på 2023.

2023 blir intressant, flippers har nog börjat svettas. Måste vara sämsta läget framöver att köpa en klocka grå 🤣
 

FlipSwede

Rolex
Det är ju lätt att klaga på bemötandet hos diverse ADs, men faktum är att det inte finns så många Rolex AD i detta avlånga land.
Om det vankas sportstål till list är blir nog mången oförrätt förträngd av klientelet.
Nar det vankas SS till list for vemsomhelst far nog AF bjuda pa en hel del godsaker for att fa in kunder I butiken....
En tid de drommer mardromar och vaknar kallsvettiga over....
 

DrDre

Patek
Rolex planerar att öka produktionen med 25% genom att bygga en ny anläggning. Den förväntas vara klar 2029 och anställa 2000 personer.

C37E9F54-B59A-4C9C-972D-C56E5496D485.jpeg


 

Fedor

Cartier
Senast ändrad:

Thomsen

Omega
Intressant 🧐


Misstänker att personalköpen blir fler.
Personal köper till list, sliter lite på den, sälj den med 25% premium tillbaka till sin arbetsgivare som sedan säljer den som preowned med ytterligare 50% premium.

Keep it in the family…
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Misstänker att personalköpen blir fler.
Personal köper till list, sliter lite på den, sälj den med 25% premium tillbaka till sin arbetsgivare som sedan säljer den som preowned med ytterligare 50% premium.

Keep it in the family…
På monochrome watches skrev de att det endast kommer gälla klockor äldre än 3 år.. så det är inte så enkelt att exploatera det där, iaf inte som du beskriver.
 
Topp